Kategorier

Arkiv

Ska arbetarna ut ur riksdagen?

En berättigad fråga

 

Den frågan ställs av Johan Ehrenberg på ETC.

Dagens ETC

Han skriver bland annat (klicka på länken ovan för att läsa hela artikeln):

”Det pågår ett arbete i riksdagen som handlar om pensioner och förmåner. Förslagen idag handlar om att göra riksdagen mer professionell, det vill säga att vi får en riksdag som alltmer består av människor som hoppar mellan uppdragen. En period riksdagsledamot, nästa lobbyist, en tredje medieaktör, sedan riksdagsledamot igen och så vidare.

Det blir en riksdag mer lik den amerikanska kongressen/senaten där varje vald är yrkespolitiker för livet. I Sverige kommer det här innebära att LO-medlemmar blir ännu mindre representerade i riksdagen. Ja, vi riskerar ett parlament som är ännu mer elitfixerat. 

Vem anställer en gammal tågklarerare som Lars Ohly efter 30 år? Vem tar in en programmerare som inte lärt sig de nya programspråken på 20 år? Vilken industri öppnar dörren för en 55-årig människa vars längsta insats är att man suttit i riksdag och utrett och drivit arbetsmiljöfrågorna politiskt?”

 

I och för sig är det ju bara parlamentarismen som hotas, inte demokratin. Den lyser ju ändå med sin frånvaro. Som jag sagt många gånger, demokrati är en omöjlighet i ett klassamhälle där som bekant en minoritet styr över en majoritet och där de riktigt viktiga besluten fattas utanför parlamentet i helt andra forum och bakom lykta dörrar.

Tidigare inlägg om parlamentarism och demokrati:

Parlamentarism

Jag tror inte på parlamentarismen

Det behövs ingen ideologi …

På vems sida står Socialdemokratin?

Påtvingad sekretess – hot mot demokratin

Bristen på insyn sätter demokratiska värden ur spel

Demokrati

Socialdemokratin


8 kommentarer on “Ska arbetarna ut ur riksdagen?”

  1. Svante skriver:

    Du frågar om arbetarna ska ut ur riksdagen, och jag kan inte låta bli att ställa en följdfråga. När fanns det arbetare i Riksdagen?
    Svante

  2. Svante skriver:

    http://thommystankar.blogspot.se/
    Fick en länk till denna blogg. Thommy är psykvårdare, hoppas det kan ge något.
    Svante

    • skvitt skriver:

      Jag kikade som hastigast och konstaterar att den verkar vara bra.
      Jag ska kika in igen när jag har bättre med tid. Håller den vad den lovar så här långt så kommer den att hamna bland mina länkar i högermarginalen.

      Tack ska du ha!
      /Skvitt

  3. kao skriver:

    Självklart vill inte politikerna att folk ska förstå hur turerna går! För då kan det ju bli upplopp!

    Därför matar man folk med just ‘tiyatatements’, som jag skrivit tidigare – ett sätt att få folk att fokusera på fel saker. Bl.a att shoppa och se skit på tv. Och vara nöjda med det. Psyka folk till en nollnivå.

    För vad annat ger man egentligen folket? Vi som försörjer dem i toppen.

    Alla är vi lurade. Vissa av oss fattar dock läget.

    • skvitt skriver:

      Intuitivt förstår jag innebörden av ordet ”tiyatatements”, men vad betyder det egentligen. Det vill jag veta så att jag kan använda det själv ifall jag skulle vilja, vilket jag betvivlar att jag vill.
      Jag vill skriva så att folk förstår mig. Endast överklassen vill skriva så folk inte förstår. Det var därför som latin länge var överklassens språk, även om det dessutom fanns ett annat skäl, nämligen som den tidens esperanto, eller som engelska är i dag.

      ”Självklart vill inte politikerna att folk ska förstå hur turerna går! För då kan det ju bli upplopp!”

      Den meningen vill jag justera på detta vis: ”Självklart vill inte borgarklassen att folk ska förstå hur turerna går! För då kan det ju bli upplopp!”

      Politikerna är ju bara borgarklassens verktyg, som du ju självklart också vet.

      Kram!
      /Skvitt

  4. kao skriver:

    …blev inte just det jag skulle skriva…. Delar försvann. Men jag tror du ändå fattar vad jag menar.

    Kaoskramen

    • skvitt skriver:

      Jo, jag fattar. Men var det något annat du menade så fattar jag det inte.
      Så jag tror alltså att jag fattar!
      🙂
      Eller gör jag det?
      🙂

      Kram!
      Skvitt


Lämna en kommentar