Kategorier

Arkiv

Felväsendet om polisbrutalitet

Men

du kan också gå till AB istället för Felväsendet. Ett besök hos Felväsendet är dock sällan fel, om någonsin.

Filmklippet stal jag från Felväsendet, men klistrade på loggan också. Tack, felväsendet!


4 kommentarer on “Felväsendet om polisbrutalitet”

  1. Martin skriver:

    Att poliser blir så defensiva av att observeras av allmänheten är ganska talande. Blir man så aggressiv i sitt markerande emot folk som filmar så är det med största sannolikt ett personligt hot, den skuldmetvetnes maktlösa vrede.

    • skvitt skriver:

      Det har hänt mig också att jag råkar skriva helt galet. Jag tror du menar ”frustrerade” eller något liknande istället för ”defensiva”.
      Jag ändrar självklart i din kommentar om det är så att du skrev fel.

      I övrigt håller jag med.

      /Skvitt

      • Martin skriver:

        Jag menar att de känner sig hotade och deras reaktion kommer ur en defensiv position eftersom de vet med sig att de själva gör saker de inte får, därför reagerar de som de gör på just folk med kamera, det är ett högst personligt hot för dem för de vet vad de gjort och vet vad de kommer göra.

        En fin liten låt jag stötte på idag:

      • skvitt skriver:

        Tack för videon.

        En av bilderna är från Genua (2001 – 07-20–22).
        Carlo Giuliani är mannen som sköts till döds av polisen, som därefter körde över honom INNAN föraren av polisbilen visste att han redan var död!
        .
        Wikipedia: ”Carlo Giuliani, född 14 mars 1978 i Rom, Italien, död 20 juli 2001 i Genua, var en italiensk poet och anarkist, som sköts ihjäl av polisen vid en demonstration under G8-mötet i Genua den 19-21 juli 2001.

        Den 20 juli drabbade demonstranter och italienska Carabinieri samman. Giuliani fick tag i en brandsläckare och ansågs utgöra ett hot. Carabinieri sköt honom i ansiktet och körde över honom med polisjeep två gånger.

        De första domarna mot polisens brutala behandling av både Giuliani och andra demonstranter kom 2008, men alla dömda förväntas överklaga. Den längsta domen var fem års fängelse.[1]”

        Här är lite därifrån:

        http://www.guardian.co.uk/world/2008/jul/17/italy.g8

        http://cacpisis.ca/Buzz2011/2011/05/20/355/

        http://versose.altervista.org/?tag=g8-2001

        http://www.cinemah.com/reporter/genova_g_8_2001/

        Google kan översätta om man har gjort inställning för det.

        /Skvitt


Lämna en kommentar