Kategorier

Arkiv

Nelson Mandela har lämnat oss

Stor man med stort civilkurage

 

Så vill Skvitt beskriva och hylla vår tids största frihetshjälte.

Se bildkavalkad. Läs på WikipediaFakta: Nelson Mandela /AFTONBLADET

Nelson mandela 1918-2013

 

Helsingborgs Dagblad: ”Världen behöver det inspirerande politiska ledarskapet. En hjälte med ett helgons status. En politisk ledare som det finns allt för få av. Att försoning blev ett så starkt inslag i det nya Sydafrika var ingen slump under Nelson Mandelas ledning.”

Mandela imponerade till och med på apartheidregimens justitieminister Kobie Coetsee, som vid deras första möte 1986 sa att han hade mött ”en människa med Gamla världens värderingar, en gammal romare med dignitas, gravitas, honestas, simplicitas.”

Människor världen över ställde sig upp för att få Nelson Mandela frigiven och apartheidpolitiken avskaffad. Men det fanns också de som inte ville ha någon förändring; det var all världens högerkrafter.

”Jag tar som vanligt en lång och stärkande promenad på söndagarna dels för att det är bra för konditionen och dels för att skingra tankarna som är minst sagt i uppror efter det attmoderaterna på sin pågående stämma i Örebro har fattat beslut som går stick i stäv med den historik, som detta parti inte kan blunda för eller dra ett streck över som om det aldrig hade funnits. Ett sådant beslut handlar om att moderaterna dåvarande högerpartiet var med i kampen mot apartheid (!!!) och då tar jag mig först för pannan för att sedan känna stora äckelkänslan och ilskan komma över mig. Hur f*n tänker man egentligen från moderaternas sida? Johan Westerholm levererar en klockren postning i ämnet:

‘Jag vet att det inte är de som skrivit in i Moderaternas partiprogram att de historiskt stått för kampen mot apartheid men de representerar nu ett parti som med sin historierevisionism endast nu har sina övermän i David Irving och hans gelikar och meningsfränder. Inom i praktiken samma ämnesområde. Håkan Thörn beskriver de faktiska omständigheterna i detalj i sin bok ”Solidaritetens betydelse” och det måste med det källmaterial betecknas som vederlagt att det enda svenska politiska parti som förhöll sig neutralt vänskapliga till detta så förhatliga system var inga andra än just moderaterna. Samtliga andra vid den tiden politiska partier fördömde apartheid och arbetade aktivt med stödet till ANC och Nelson Mandela. Ett stöd som visade sig behövas och i förlängningen medverkade till att denna skamfläck i mänsklighetens och humanismens historia kunde avskaffas.’

Peter Johansson ställer en utmärkt fråga som jag också ställer mig; varför ljuger moderaterna om sin historia?? Den frågan är Reinfeldt, Arkelsten och Schlingmann svaret skyldiga på…” / Martin Mobergs betraktelser

”USA förbereder att avföra den förre sydafrikanske presidenten och fredspristagaren Nelson Mandela från sin lista över terrorister. Mandela stämplades som terrorist i samband med kampen mot Sydafrikas apartheidregim.” / Sydsvenskan

Det tål att tänka över vilka verkliga ideal högerkrafter har och jämföra dessa med vänsterns frihetsideal! Det handlar om diktatur och rasism eller demokrati och allas lika värde!

 

 

 


13 kommentarer on “Nelson Mandela har lämnat oss”

  1. kao skriver:

    Ja, men Högern har alltid varit historieförfalskare. I nutid flera gånger.

    Det är mest pinsamt att de glömt sin historia och inte gjort upp med den offentligt! Det visar ju på falskhet som vem som helst borde se igenom – kan man tycka. TYvärr är det ju inte så.

    Alltför många ser bara YTAN; inte DJUPET! För de orkar inte ta det till sej, eftersom livet är så stressigt och kraven och lånen är för många.

    Svenskarna är ett tubbat folk! Inte bara vi. Hela EU-grejen, bankerna, reklamen och kapitalismen har snärjt de flesta.

    R.I.P, älskade Nelson Mandela.

    Kao

    • skvitt skriver:

      Vad tänker folk på?
      Det de pratar om!
      Vad pratar folk om egentligen?
      Banaliteter.

      ”Politik, äh snacka om nåt annat! Såg du målet i går?”

      /Skvitt

      • kao skriver:

        Jag vet inte vad folk talar om numera. Jag tröttnade på att umgås med folk för några år sen.

        T.o.m de som verkade ha liknande uppfattning som jag, verkade bara drivas av avundsjuka – och då backar jag! För det är inte vad klasskampen handlar om!

        Kram
        Kao

        • skvitt skriver:

          I dag tror väl folk att klasskamp är att skaffa mera prylar än grannen😉

          Kram!
          /Skvitt

          • kao skriver:

            Det tror jag inte man kan säga generellt. Man ska inte underskatta människor. De flesta fattar nog.

            De som drivs av avund och missunnsanhet är kanske många, men i grunden tror jag de flesta begriper.

            Jag HOPPAS i.a.f det… Vill inte tro att mina medmänniskor är så korkade.

            Kram
            Kao

          • kao skriver:

            Nej, jag tror inte det. Men jag förstår varför du skriver så.😉

            Kram
            Kao

            • skvitt skriver:

              Sanningen ligger väl någonstans mitt emellan.😉
              Vissa är just så korkade och de flesta är det inte.

              Kram!
              /Skvitt

              • kao skriver:

                …och detta faktum avspeglar sej i opinionsmätningarna. I den mån man nu kan lita på dessa. (Inom statistik är det hur lätt som helst att ljuga. Det är bara att ställa frågorna så man får de svar man önskar…)

                Kram
                Kao

                • skvitt skriver:

                  Det är alltså viktigare att veta vilka som har gjort opinionsundersökningarna plus vilka som beställde dem än hur resultatet blev.
                  Telefonen har ringt några gånger och i andra änden någon som vill att jag ska svara på några frågor och det gäller en opinionsundersökning. De presenterar sig och säger vilket undersökningsinstitut de jobbar på. Så långt är allt gott och väl.
                  Men när jag har frågat på vems uppdrag de gör undersökningen blev svaret varje gång att de inte fick uppge det! Då har jag svara att om de inte svarar på min fråga så svarar jag inte på deras frågor och så är det samtalet slut. Lika skoj varje gång för man hör hur överraska de blir, tydligen för att det är så ovanligt att folk har sådana krav.
                  De är väl bara vana vid ett NEJ TACK eller OK.

                  Vad detta avslöjar är alltså att det ofta är suspekta intressen bakom de allra flesta opinionsundersökningar och att de har en politisk agenda som ligger bakom när de beställer sina undersökningar. Det är inte folks uppfattning som är det intressanta för dem utan att få fram statistik som stödjer denna dolda agenda, vilket media ju aldrig presenterar i samband med att de ger oss resultatet av undersökningen.

                  Så skapas ”sanningar”. Den ena dagen presenterar media att en undersökning visar att 7 av 10 har någon gång sjukskrivit sig utan ha varit sjuk och den andra dagen står en minister i talarstolen och kräver att man måste göra något åt sjukfusket. Ett halvår senare kommer nya regler som försvårar sjukskrivning eller minskar ersättningen. Vem beställde undersökningen? Kanske Svenskt näringsliv.

                  Är fusket så utbrett? Alla har väl någon gång stannat hemma från jobbet och skyllt på sjukdom, men undersökningen påskiner att 70% är fusk, vilket är en helt annan sak!

                  Kram!
                  /Skvitt

                  • kao skriver:

                    Helt klart är det så och därför avvisar jag också alltid såna som ringer, som jag inte känner till. Ofta vill de ju sälja saker, men ibland är det nån skum s.k opinionsundersökning. Håller med dej helt där.

                    Ofta ringer de dessutom när jag sover (och det kan vara när som helst på dygnet) och då blir jag förbannad! Jag vill ha lugn och tystnad!

                    Vill jag lyssna på musik eller göra nåt annat så bestämmer jag själv när, vad och var. Och är noll intresserad av vad andra vill veta om min åsikt i olika frågor.
                    🙂

                    Kram
                    Kao

                    • skvitt skriver:

                      Jag tar inte risken att bli väckt av telefonen. Jag stänger av den när jag sover. Mina vänner vet när de får ringa, så det är bara andra som ringer under fel tider. Dem kan jag ju inte informera.

                      Det räcker så gott med att vakna för att posten kommer, reklamen kommer, grannen smäller i dörren (tillsagt, men har inte förmåga att stänga en dörr tyst = förmodat huvudfel i skallen), någon som klampar i trappan (sällan), gräsklippning på sommaren och snöskottning på vintern, osv.

                      Att det finns nattarbetare bryr sig folk inte om, men tar för givet att dessa ska vara glada och pigga när de behöver dessas service.

                      Och så har vi arbetsgivaren som förlägger info-möten på de allra sämsta tänkbara tiderna för sina nattmedarbetare, t.ex. 12:00-14:00 eller 14:00-15:30. De borde ju veta bättre.

                      Hoppas alla dagjobbare nu fick sig en tankeställare!

                      /Skvitt

                    • kao skriver:

                      Här är det enormt lyhört! Den som bor under min dotter klagar på att hon går på golven och har t.o.m ringt värden om detta(???)!
                      Vi har trägolv båda två.
                      ——–
                      Så du jobbar natt? Det gjorde jag i 25 år och under alla dessa år var det ingen som begrep att även jag behövde sova åtminstone 6 timmar, men på dagtid. ”Upp och hoppa, klockan är ju redan 12”. Så kunde det låta – och jag hade kanske sovit 3 timmar😦. Jag fick aldrig någon förståelse för mina sovtider, men jag var inte lättväckt av trafiken eller andra, vanliga ljud.

                      Men lövblåsaren kan göra mej halvgalen även om jag är vaken. Samt hundskall som aldrig upphör och barnskrik som aldrig upphör där föräldrarna inte gör ett dugg för att få tyst på sina telningar.

                      En gång åkte jag flyg i 4½ timme med ett vrålande barn i sätena framför och ungen skrek, svettig och röd, hela jäkla resan😦 Då var jag nästan mordisk.

                      Kao


Kommentera

