Kategorier

Arkiv

Amerikanskt ursinne

 

Varför lade jag inte upp filmen på Skvitts video? Jo, för den är bara politisk.


12 kommentarer on “Amerikanskt ursinne”

  1. bloggarbjorn skriver:

    Visar inte detta hur jäkligt dåligt många hus är byggda i USA? Som pappkartonger ungefär.

    • skvitt skriver:

      I och för sig så kan det ju vara så, men det visar väl ännu tydligare hur maktlös man kan känna sig i ett genomkapitalistiskt samhälle och därmed bli totalt desperat och i behov av att ge igen, även om det blir det sista man gör.
      Och alltså visar filmen resultatet av förtryck och resultatet av den totala avsaknaden av inflytande, bristen på möjlighet till dialog med myndigheter och att det inte råder ett uns av demokrati i ”VÄRLDENS STÖRSTA DEMOKRATI”.

      /Skvitt

      • bloggarbjorn skriver:

        Jag minns en snutt på TV-nyheterna för många år sedan, när stålverk lades ner i Frankrikes stålregion: en missnöjd anställd manglade med hjälp av en gaffeltruck sönder entren till någon av anläggningarna. Detta gjordes utan beväpning eller pansar, killen körde omkring helt oskyddad. Ingen skottlossning. Så gör man i ett civiliserat land.

  2. Svante skriver:

    Apropå Bloggarbjörns beskrivning av huskvalitén i USA. Min far var och besökte sina kusiner i Los Angeles och hans kommentar om deras hus var ”Hoppas det aldrig kommer att blåsa där, för de bor i en pappkartong”.
    Han sa också att det skulle gå att med en knytnäve slå hål i väggarna. Själv har jag inte varit i USA, och har ingen önskan att besöka det heller. Inte ens i studiesyfte.
    Svante

    • skvitt skriver:

      Dålig väggar!
      🙂

      Jag har inside info från det nybyggda rättspsyket i Göteborg, Rågåden. Där har man bara gipsväggar i de inre delarna och de har redan slagits sönder! Yttre väggar håller däremot, som tur är.
      Men det är många brister kring den inre säkerheten efter vad jag har erfarit.

      Så här tycks det se ut:
      Patienterna kan nästan inte rymma. Det är ju bra. Så till vida är det säkert. Men personalen kan inte ha fullgod uppsikt över lokalerna och var patienterna befinner sig och patienterna kan lurpassa på personalen genom de prång och vinklar som finns på alla avdelningar. Det är bara en tidsfråga innan något allvarligt sker, säger min uppgiftskälla.

      Jag har mycket att tillägga, men jag kanske ska spara det till ett inlägg.

      /Skvitt

        • skvitt skriver:

          Mycket intressant!

          Det som slår är att all denna övervakning som sker av oss nu för tiden kan sammanställas på liknande sätt genom andra algoritmer. Och i och med att det går så görs det också. Alltså vet man allting om oss och långt mer än vi själva upplyser om frivilligt.

          Storebror vet vad jag surfar på, vad jag skriver på nätet, vad jag har för dygnsrytm, min politiska uppfattning och genom IP-adressen vet han var jag bor. Via mitt registrerade färdbevis vet han vart jag åker och genom min mobil vet han var jag är och vilka jag känner och vad vi talar om på telefon.

          Han känner till min ekonomi och sociala status. Han vet vad jag handlar på mitt Visa-kort, såväl mat som cigaretter, öl och sprit, krogbesök, kläder och skor samt olika inträden, mina tidningsprenumerationer och tidningar jag köper som lösnummer, etc, etc. Han har mina ID-handlingar och bankkonton. Han vet allt! Han vet min längd, min hårfärg och ögonfärg. Det är nog bara vikten han inte vet exakt, men en algoritm kan säkert räkna ut den på något kilo när, utgående från mina matvanor och längd.

          Och som metro avslöjar så kan Storebror även se min personlighet.

          Ska man vara rädd för detta? Nej, kanske inte i dagsläget, men man vet ju inte i framtiden. Det kan komma en totalitär fascistregim till makten. Tanken är inte särskilt konspiratorisk. Det räcker med att SD hamnar i regeringssits tillsammans med M och C, eller med egen majoritet. I det sistnämnda fallet kanske jag anses ha alltför farliga åsikter för att få gå fri. I det förstnämnda fallet kanske jag inte får den vård och omsorg på ålderns höst som jag kan behöva för att man påstår att jag har levt ohälsosamt på något sätt. Allt för att dölja att man har skrotat välfärden.

          En mindre skrämmande effekt av all övervakning som sker är redan verklighet. Och då avser jag inte den statliga Storebrodern. Den privata övervakningen styr reklamen till mig och den sortens styrning bara ökar.

          Utvecklingen går snabbt och vi kan inget göra åt saken. Har man otur så blir man misstänkt för ett allvarligt brott. Har man i den situationen lite extra otur så styrker alla insamlade uppgifter denna misstanke. Man kanske var nära brottsplatsen, dock utan att veta om det. Man kanske hade rätta åsikterna för att ha ett motiv och man hade kanske den rätta personligheten för att kunna utföra brottet. Vad hjälper det då att den misstänkte är oskyldig om det bara är denne som vet det, och polisen hittar ingen annan gärningsman och tycker sig inte behöva leta vidare eftersom man redan har hittat ”rätt” person?

          /Skvitt

  3. kao skriver:

    Det var ett utdraget ursinne🙂 Han mosade ju halva stan. Synd att så många oskyldiga blev drabbade när deras (kort)hus brakade samman.

    Men visst är det bra när även amerikaner ser hur deras älskade land ruttnat inifrån.
    ———–
    (PS. Har en orm till dej i ett inlägg…;-) )


Kommentera

