Kategorier

Arkiv

Pampen Personifierad Och Hans försvarare – Det Socialdemokratiska Partiet // Kao

Hans ”Hoffa” Ericson

kaos nya lya

pamp

pamp2

Är det någon som minns f.d transportarbetarbasen Hans Ericson?  Jag gör det – och när han huserade som värst väcktes mitt allra största politiska medvetande – och jag kände enorm avsky för hur en person kunde skämma ut både sej själv och (S) och facket. Och dessutom få betalt för det. Han tvingades avgå under gap och skrik. Fyllesvettig, fet, ful och dum semestrade han i Spanien under franco-perioden, vilket var helt oförenligt med de rådande normerna på den tiden inom (S) och facken.  Men han var inte den enda som gjorde bort sej: En svensk Jimmy Hoffa!

Läs mer om Hans Ericson och hans bravader: Och inte minst Vanja Lundby-Wedins försvar av honom och hennes ofattbara lön! Man baxnar! Hur kunde även HON få sitta kvar så länge efter detta hände? Artikeln är både bitsk och givande, så läs:

http://www.expressen.se/nyheter/ulf-nilson-hon-har-gjort-sig-omojlig/

Man ska ha klart för sej att den här typen…

View original post 112 fler ord


12 kommentarer on “Pampen Personifierad Och Hans försvarare – Det Socialdemokratiska Partiet // Kao”

  1. Kicki skriver:

    Reblogga detta på Omställningens tid and commented:
    En gång var även jag med och gödde denna gris med mina medlemsavgifter. Har varit medlem i facket under nästan hela mitt yrkesverksamma liv men definitivt ur 2004!

    • Kicki skriver:

      Rättelse:
      Nope, jag var inte med i Trpt på den tiden, utan tillhörde då handels. Jag minns skriverierna fr. den tiden när han festade loss på medlemmarnas pengar i Spanien!

    • skvitt skriver:

      Eftersom en fackförening har ett syfte som fastställdes redan när de första fackföreningarna bildades, nämligen att vara en kamporganisation som skall frigöra arbetarklassen från borgarklassens förtryck, och de i dag inte lever upp till detta, så har jag valt att inte stödja dagens fackföreningar.

      Dagens fackföreningar är istället organisationer som övertagits av borgarklassen och har som syfte att slå vakt om arbetsfreden, till gagn för en ostörd produktion, vilket enbart gynnar den borgarklass som äger produktionsmedlen och köper arbetskraften till lägsta möjliga kostnad.

      Att stödja sådana fackföreningar är för arbetarklassen kontraproduktivt. Jag har såldes dragit konsekvensen av detta och aldrig varit med i någon fackförening i hela mitt liv. Jag har givetvis löpt viss risk med mitt ställningstagande i det att inget fack skulle ta strid för mig i en konflikt mellan mig och arbetsgivaren. Men tryggheten för min egen person är underställd klassens gemensamma intresse och då hade jag inget val.

      Tyvärr har ingen av mina arbetskamrater förstått detta och alltid tagit avstånd från mig på den här punkten. De har till och med anklagat mig för att åka snålskjuts på dem gem att inte betala fackföreningsavgiften. Jag har försökt att ingjuta lite politisk medvetenhet hos mina arbetskamrater genom åren, men mina ord når ingen vart. Hellre lyssnar de på borgerskapets amsagor.

      /Skvitt

      • Kicki skriver:

        Jag är så glad att jag fick upp ögonen för vad som händer i samhället. Men visst är det för sent. Har varit måttligt intresserad av politik innan. Det positiva,hur knepigt det än kan låta..med att bli arbetslös är att jag fått TID. TID till att SE. Tid till att läsa bloggar.

        För det var så det började. Jag fullkomligt älskade Varghjärtas blogg när jag hittade den. Han skrev mycket om ett ämne jag brann/brinner för. Nämligen vargen. Dessutom blev det ju att jag så smått även började läsa de politiska inläggen och fick då upp ögonen mer och mer.

        Du ska veta att jag har varit väldigt noga med att rösta på ett arbetarparti ända från starten när jag fick lägga min första röst. Det var på Palmetiden. Jag gillade faktiskt Palme. De som varit efter honom tyckte jag var mer ”tama”. ”Dojan och gänget… Men de stod ju för arbetarklassen…det var så man resonerade. Ända fram till 90-talet. Då började man fundera på vad i helvete det höll på att braka hän.
        När så Persson tillsattes tappade jag helt tron på Sossarna. De var ju ett högerparti!!! Vid förra valet hade jag inget intresse alls av att rösta men hystade då in en röst på SD då de påstod sig föra ungefär samma politik som sossarna.

        Flyktingströmmen bara fortsatte och jag såg det som ett alternativ att sätta stopp. Min tanke då var att mina egna söner inte ens fick lägenhet att bo i, och jobb var nästan hopplöst. De levde så himla fattigt. Du förstår Skvitt, insikten kom på allvar när jag inte själv satt i ”maskineriet” Då först träffade jag den ”vanliga invandraren” i tvättstugan, på gården, i affären och vi började prata.

        Jag insåg snart att det inte är hos dem felet ligger utan hos den förb. regeringen. Men kunde ändå inte få det att gå ihop riktigt.. Sossarna förde ju samma politik???!

        Det ena gav det andra. Fann så Svantes blogg och sedan din och Kao´s. Voila – myntet hade trillat ner och glödlampan tändes! Man började se helheter. Ni skrev/skriver och förklarade/förklarar så bra, med KÄLLOR!
        Jag är så glad att jag fick upp ”gluggarna”, om än sent. Men bättre sent än aldrig. Jag tror att det är så med de flesta arbetare idag. Alla har inte TID att sätta sig in i politiken. Nedrustningen har ju pågått oavsett vem som sitter.

        Och inte sjutton blir det bättre eller FLER jobb bara för att sosseregeringen kommer till makten igen. De har ju själva fört en borgerlig politik under flera flera år. Jag ångrar så att jag röstade på SD i förra valet…SD är ju blåare än Moderaterna själva. Det är sant som Svante skrev i en kommentar till mig.

        Nåt i stil med: Arbetaren får inte upp ögonen förrän denne själv blir arbetslös. Jo tack, Jag får nog vackert hålla med honom. Inte förrän då, när man fåt TID att kritiskt granska den förda politiken SER man verkligheten – så som den verkligen ser ut.

        • skvitt skriver:

          Ursäkta mig Kicki!
          Det är först nu som jag har sett din långa kommentar.
          Jag tror det du skriver gäller för många, tyvärr. Man har inte tid.

          För egen del har jag intresserat mig för samhällsfrågor sedan tidiga tonåren. Jag kan aldrig släppa det intresset. Och man lär sig mycket genom åren. Och en sak lär jag gärna ut: Follow the money! Man brukar alltid hitta syndaren om man letar efter vem som tjänar på det.

          Tips, läs Proletären!

          När det gäller våra partier och att rösta så kommer man till frågan om vilka som vinner på parlamentarismen. Kan det vara några andra än de som skapade den?

          Om man såldes röstar på något parti så ger man legitimitet åt ett styrelseskick som är påhittat av borgarklassen för att pacificera arbetarklassen. Det är bättre att arbeta utomparlamentariskt. Min blogg betyder så lite, men alla vänsterbloggar tillsammans leder någon vart. Och en dag kanske arbetarklassen mangrant reser sig, den dag den politiska medvetenheten och ursinnet har vuxit.

          /Skvitt

          • Kicki skriver:

            Har förstått att du är väldigt påläst genom dina blogginlägg. Din blogg är saklig och trovärdig, du hänvisar också till källor vilket glädjer mig. Bloggaren Dan Josefsson (som jag lagt till som länk i *läsvärt* har en blogg vars inlägg sträcker sig så långt tillbaka som 20 år i tiden. Mao. Det är ju bara att gå tillbaka och friska upp minnet för den som glömt, eller börjat fatta sammanhanget…
            Det gjorde jag och fick en AHA – upplevelse som hette duga. Som sagt – det ena ger det andra…😀

  2. Svante skriver:

    Har skrivit detta förut, men tycker att det passar här också.
    ”Frukten av arbetarens möda går till att göda ombudsmän, och politiker, men det mesta kommer kapitalisten tillgodo. Utan en lurad arbetare fanns ingen kapitalist.”
    Svante

    • skvitt skriver:

      Sant, men alla arbetare är inte lurade. De har bara inget annat val. Och tyvärr kan de flesta inte tänka sig en annan världsordning.

      /Skvitt

  3. kao skriver:

    Bra att du rebloggade detta, så att så många som möjligt kan läsa om H ”J” E och hans gelikar.

    Kram
    Kao


Kommentera

