Kategorier

Arkiv

SAMSUNG – ”smart TV”?

Kanske det

 

Detta inlägg handlar om SAMSUNG LED-TV modell EU32F5305.

Det är ju ett synnerligen tråkigt och fantasilöst namn, men den har en massa funktioner, helt klart. Det tar säkert en livstid att lära sig dem.

Särskilt knepigt borde det inte vara eftersom den har en inbyggd manual. Dit kommer man via fjärrkontrollen som har en knapp som heter E-MANUAL. Synd bara att den inte förklarar hur man ordnar kanalerna så att SVT 1 hamnar på knapp ett, SVT 2 på knapp två och så vidare.

Nåja, i handboken finns adressen till deras hemsida, där det också ska finnas manual. Synd bara att det inte finns någon manual för min alldeles sprillans nya modell!😦 Grrr!

Nåja, det finns ju något som heter ”trial and error”. Och efter minst tio timmars övning har jag fått vissa kanaler på plats. Men varje gång en ny kanal skall tilldelas en knapp så ändras andra kanalplatser. Det är minst sagt ett hopplöst sisyfosarbete. Särskilt irriterande är också att medan man håller på med reklamkanalerna så sänder de plötsligt reklam och då går det inte att se vilken kanal det är fråga om. Det är bara att sitta och vänta tills reklamen är över, ställa in och sedan söka nästa kanal för att tilldela den en knapp och hoppas på att slippa vänta ut reklamen. När allt detta är gjort och jag testar det så har kanaler flyttats igen. Kanske är det det som SAMSUNG kallar ”smart”?

Att namnge kanalerna är inte möjligt enligt mina ”trial and error”-försök och i E-MANUAL står det ingenting om saken, så det lär väl inte vara möjligt i denna ”smart-TV”. Tänk, det gick ju lekande lätt i min gamla LG tjock-TV som inköptes 2001!

En intressant sak är att det i manualen står om en pekplatta. Den är säkert användbar, bara man får en sådan när man köper sin TV! Och så står det om tangentbord, men inte heller det medföljde. Som tur är har jag ju tangentbord. Men hur det ska anslutas har man antagligen glömt att skriva om i manualerna. Än har jag i alla fall inte hittat något om saken.

Är då TV:n smart?, fläckvis i så fall! Det hade varit ytterst bra om manualernas författare hade varit mera begåvade och förklarat mera i detalj hur man hanterar TV! Det jag har kollat upp hittills visar att det finns väldigt mycket övrigt att önska.

Jag tilldelar SAMSUNG SMART-TV en megavarning!

Det måste finnas andra TV-fabrikat som har fungerande kanalinställning! Köp en sådan istället om du vill behålla din psykiska hälsa!

Samsung manualsökning

Uppdaterat

Jo, manualen fanns faktiskt! Men inte under modellbeteckningen UE32F5305! Nej, i det lilla fönstret skulle jag leta enbart efter F5305! hur skulle jag kunna veta det? Så det blev mycket extra letande, för jag tänkte att jag måste kolla igenom hela listan! Att leta i alfabetisk ordning gav ju inget resultat. U kommer ju långt efter F. U skulle jag strunta i! Hur skulle jag kunna veta det?

SAMSUNG! Vad tänker ni med?

Jo, jag hittade alltså manualen. Den är mycket omfattande. Ändå ger den inte användbar information. Nu har jag antagligen offrat femton timmar på en kanalinställning utan att ha lyckats få ordning på den. Nu är istället allt i oordning igen, trots att det för några timmar sedan stämde rätt hyfsat. Ettan var på 1, tvåan på 2, trean hade jag inte alls lyckats få in, fyran låg på 5 och det kan man ju leva med. Sexan, sjuan, åttan och nian låg rätt. Kunskapskanalen saknar ju nummer så det spelade ingen större roll var den hamnade, så jag valde 23 eftersom den då skulle ligga före kanal tjugofyra. Men då behagade kanal tjugofyra hamna på knapp 22 trots programmering!

Men som sagt, nu är det åter igen total oordning! Tror ni jag sitter och svär?

Jag tilldelar SAMSUNG SMART-TV en megavarning!

Det måste finnas andra TV-fabrikat som har fungerande kanalinställning! Köp en sådan istället om du vill behålla din psykiska hälsa!


19 kommentarer on “SAMSUNG – ”smart TV”?”

  1. Svante skriver:

    Jag hade samma problem med en TV av märket Xoro. Så jag gav fan i att programmera TV:n, jag programmerade digitalboxen i stället. Digitalbox måste man ha om man tar emot sändning med antenn. Numera är TV:n bortskänkt till en granne, och jag saknar den inte annat än att det ser tomt ut där den stod.
    Svante

    • skvitt skriver:

      Jag kan nog se programmen från EXPRESSEN i min TV om jag hämtar appen. Men jag har inte haft tid med sådant ännu. Jag kämpar ju med kanalprogrammering och så har jag ju annat att ägna mig åt också.
      Det är enklast att skriva ned på en lapp var kanalerna ligger istället för att försöka programmera kanalerna på ett logiskt sätt i TV:n. Men så ska man ju inte behöva ha det.
      HUR DJÄVLA KONSTIGT FUNTADE R MAN PÅ SAMSUNG???

      TV:n på bilden i artikeln är en större TV än min. Jag har bara en 32-tummare. En större ville jag inte ha.

      /Skvitt

  2. kao skriver:

    Är glad åt min minst 20-åriga gamla tjock-tv. Den fungerar glasklart. Finfin bild.😉

    Kram // Kao

  3. fgggmf skriver:

    Jag skaffade en Samsung smart tv modell UE55F8005 i oktober.
    Jag kör med den inbyggda digitalboxen och har kört med både Boxer och Comhem.
    Båda lägger upp kanalordningen på ett godkänt(tycker jag) standard sätt.
    Det man kan göra är ju att skapa egna kanalordningslistor, men jag avråder från det eftersom de har en förmåga att nollställas vid uppgraderingar av ny programvara.
    Vad har du för innehållsleverantör?

    • skvitt skriver:

      Tack för din välvilliga kommentar!

      TV-tekniken har aldrig intresserat mig och jag har inte haft anledning att intressera mig heller innan jag köpte denna TV. Mina apparater som jag tidigare haft har jag ju bara behövt sätta på och sen har det bara varit att titta. Den senaste var jag dock tvungen att ställa in kanalerna på med hjälp av fjärrkontrollen och då började det bli lite komplicerat, men det gick.
      Som du förstår så är jag helt rudis avseende denna teknik.

      Vid tillfälle ska jag gå till butiken och fråga hur man gör. Jag förstår ju att jag har en inbyggd digitalbox, men jag vet inte hur jag hittar den eller använder den. Jag antar att den är igång helt automatiskt. Någon annan sådan box har jag inte.

      Vad är en innehållsleverantör? Kan det vara Comhem, som föreningen anslöt sig till helt nyligen, dock utan att jag noterade någon skillnad.

      /Skvitt

      • fgggmf skriver:

        Ok. Du har troligen bara de analoga kanalerna från Comhem. Vilket förklarar att kanalerna inte sorteras på ett korrekt sätt.
        Det finns helt enkelt ingen information för hur de skall sorteras och då läses de in i frekvensordning. För att använda den interna digitalboxen så behöver du först en CAM modul(gärna för HD) som du stoppar in i tv:n. I denna skall man sedan sätta in sitt digitala programkort(som du nog inte har). Du får höra av dig om du skaffar ett digitalabonnemang.😉

        • skvitt skriver:

          Tack för att du tar dig tid!

          Såna grejer har jag inte och tänker inte skaffa det heller.
          Menar du alltså att jag inte kan sortera kanalerna utan sådana grejer?

          /Skvitt

          • fgggmf skriver:

            Visst kan du det, men du måste sköta sorteringen själv. Du kan också exportera sorteringslistan till en usb-sticka. Därefter kan du använda ett externt pc program för sortering, typ SamToolBox eller något annat och därefter importera dem till din tv.

  4. berthu999 skriver:

    Titta gärna på https://www.facebook.com/groups/126742977477020/
    där hittar du fler personer med samma åsikt.

  5. jimmy skriver:

    Fungerar LAN systemet eller framtidenbredband i tv ens box direkt i från mediaboxen på vägen,eller måste man ha en speciell box för detta system


Kommentera

