Kategorier

Arkiv

Just nu!

Just det!

Just nu ids jag inte bry mig om alla djävla orättvisor och psykopater som ställer till elände och bara tänker på sig själva och med sin exceptionella förmåga att få andra att göra som de vill och får vanligt folk att rösta fram en regering som de inte har det minsta att glädja sig åt.

Just nu går jag istället igenom gamla bilder och lägger ut på min nya blogg. Ibland måste till och med Skvitt ta en paus från allt elände. Men för den som vill fördjupa sig i psykopati kan jag rekommendera denna site.

För snart trettio år sedan tog jag en bild som jag tycker än i dag står ut lite extra. Originalet får ni inte se. Men jag visar istället hur den blev när jag nu behandlade bilden i Photoshop.

Båtar på land 1

Det är faktiskt riktigt kul och mycket tillfredsställande att få dela med sig av detta.

Bilden togs med Pentax proffsmodell som hade utbytbara sökare. Jag använde schaktsökaren ganska flitigt och just vid detta tillfälle, kan jag upplysa om. Och jag saknar en hel del av de finesser som den tidens mer avancerade kameror hade. Men visst finns det en massa fördelar med det digitala. Inte tu tal om den saken. Fast varför kan man inte ta det bästa från båda världar? Det tycks som om kameraindustrin inte vill. Frågan är om de inom denna industri har kvar sitt gamla kunnande om vad som faktiskt behövs för att ge bildskapare vettiga verktyg. Jag tvivlar.

Jag tror att de bara vill tänka nytt och glömmer att det fanns bra grejer förr som än i dag är bra och som kan användas tillsamman med digital teknik. För en sak är odiskutabel och det är att den digitala tekniken har en fantastisk potential.

Här få ni se en variant på bilden ovan.

Båtar på land

Sådan bildbearbetning skulle jag aldrig ha klarat av att fixa i mörkrummet, det lovar jag er.

Om ni nu skulle vilja se fler av mina bearbetade bilder så är ni välkomna att kika in här på min nya blogg.


4 kommentarer on “Just nu!”

  1. kao skriver:

    Makalöst vackert🙂 ! Eller kanske mac-vackert;-)?

    Psykopater finns alltid på tapeten, de lever mitt ibland oss och gör ofta stor skada …och idag har jag ett inlägg om patologiska lögnare.

    Kram
    Kao

  2. kao skriver:

    Kolla mitt senaste inlägg om checkpoints i det s.k ‘Israel’.

    Kao


Kommentera

