Kategorier

Arkiv

RESURS: söker långtidssjukskrivna!

Sprid detta!

 

resurs söker

 http://resurs.ning.com/?xg_source=msg_mes_network

16 kommentarer on “RESURS: söker långtidssjukskrivna!”

  1. kao skriver:

    Ett mycket bra initiativ – om det nu gör någon verkan på politikerna, som ju verkar helt iskalla inför människors lidanden.

    • skvitt skriver:

      Det är inte lätt att påverka dem. Man jaghar i vart fall spridit budskapet bäst jag kan.

      /Skvitt

      • kao skriver:

        Det är gott nog.

        Nu har jag ett nytt inlägg, en märklig fisk. Skulle vara kul om du ville kontra med lite bläckfiskar igen 😉

        Kram
        Kao

        • skvitt skriver:

          Visst, jag kikar in nu.

          Jag har varit upptagen med annat de sista dagarna så jag har inte sett mig omkring i bloggosfären.

          Dels har jag ägnat en del tid åt att förstå hur Mac funkar och tycker att bristerna är stora i det OP-systemet. Om det bara är så att jag inte har fattat ännu eller om det verkligen är som jag tror får väl framtiden utvisa (antagligen både ock). Men om det bara är mig det är fel på så har i alla fall Mac dolt lösningarna väldigt bra OCH det kan jag klandra dem för.
          Det ser i nuläget ut som om Mac bara blir en surfdator och då kunde jag ju lika gärna ha köpt en Googledator, eller rättare sagt 3-4 stycken Googledatorer för samma pengar.

          Sen har jag skapat en ny blogg: Skvitts Photoshop, photoshopskvitt.wordpress.com.
          När det var gjort så satt jag timme ut och timme in med att ”photoshopa” bilder som i teknisk kvatitet inte duger att publiceras, men som i övrigt har kvaliteer nog för att visas. Och jag är mycket nöjd med resultatet. Det är bara rätt WP-tema som ska hittas till bloggen.

          Jag har redan bytt tema ett par gånger. Några gånger till blir det nog innan jag har hittat rätt. Sen är det en massa arbete som återstår med att justera inställningarna för att få bloggen så som jag vill.

          Kram!
          /Skvitt

          • kao skriver:

            Hoppas du snart får ordning på Macen så då kan använda den till det du hade tänkt.

            Jag var inne som hastigast och tittade på dina bilder, men ska gå in igen. Det är fantastiskt vad man kan göra i photoshop.

            Kram
            Kao

            • skvitt skriver:

              Jag kan surfa med den, men vissa saker funkar inte. Det beror säker till en del på mig. Men en sak tycks vara omöjligt att fixa, att få Photoshop att funka. Macen säger att versionen inte är kompatibel! Så jag har tydligen en Windowsversion. Och den fick jag på köpet när jag köpte min första dator begagnad. Enligt kompisen som sålde den för tio år sedan kostade programmet 16.000. Tänk vad det kan kosta i dag!
              Inte fan pröjsar jag för det!

              Nä, den här Macen kommer mest att användas för surf. Och jag konstaterar så här långt att det är skit. Det finns gratisprogram till Mac och hittills har jag installerat ett par stycken och också råkat ut för att Mac inte accepterar progam trots att de är Macversioner. Djävla översittarfasoner. De vill helst att man köper allt från Macstore!

              Men jag är glad att ha fått veta detta.

              /Skvitt

              • kao skriver:

                Synd du inte visste det innan 😦

                Det är ju rent bedrägeri att inte berätta detta med krav på mac-versioner för kunderna, (som kanske måste fråga först, enligt det minst 100-sidiga finstilta avtal som ju alltid följer med dator-produkter…) – men det är väl en del av försäljningsstrategin.

                Kao

                • skvitt skriver:

                  Men jag är inte så ledsen för det. När jag väl har fattat allt med Mac så vet jag vad jag ska säga till de där snobbarna som är så Mac-frälsta och högfärdiga. Jag trodde faktiskt det låg en del i vad de sa, men de tycks bara vara vanliga idiotiska märkesfreaks.

                  Jag har varit väldigt kritisk många gånger mot Windows, men nu uppskattar jag den totala friheten som W erbjuder. Man gör vad man vill med PC, men med Mac gör man bara vad som är tillåtet. Och om man vill betala för det! Det visste jag inte innan.

                  När jag vet mera vad jag talar om så blir det ett inlägg.

                  Kram!
                  /Skvitt

                  • kao skriver:

                    Det var mer än jag visste, men å andra sidan vet jag ju inte så mycket om sånt ;-).

                    Kan man säga att en Mac är till för mer avancerade grejor? För varför ska man annars ha den till?

                    Känner en poet/vissångaren som bara använder sin Mac till jobbgrejor, göra flyers, musik, skivomslag och sånt.

                    Kram
                    Kao

                    • skvitt skriver:

                      Och det gör han med program som kostar pengar och är godkända av Mac, eller är Macs egna. Om programmen inte är Macs så betalar de en avgift till Mac i många (de flesta? alla?) fall.

                      Det finns fördelar med Mac, det tycks vara klart. En fördel som jag har märkt är att Mac startar snabbt. Men har man så bråttom? En annan sak är att Mac är ett stabilare system.

                      Kram!
                      /Skvitt

        • skvitt skriver:

          Jag skrev om bläckfiskar i kommentar hos dig. Du ser när du kollar. Kram!

          • kao skriver:

            Har sett. Ska googla på den och kolla filmerna igen. Ett märkligt djur.

            Igår kollade jag på Grönlandsvalar på 2an. Jättefint program och man gick tillbaks till valfångsten till 1823. Det mesta visste jag fortfarande, men en del var nytt.
            (Min pappa var ju på valfångst från 1928 och några år framåt för ett norskt företag. Även 2 av mina farbröder var det).

            Man rovfiskade så grovt att det till slut bara fanns ca 500 kvar av 15- -20-tusen 😦

            Kram
            Kao

            • skvitt skriver:

              Då vet du kanske att Moby Dick fanns i verkligheten. En vit kaskelott, albino,som efter att ha harpunerats gick till målmedvetet angrepp på fartyget och rammade det flera gånger. En gång så hårt att det för sjömännen uppfattades som att den för ett kort ögonblick förlorade medvetandet. Men den gav sig inte för det. Den fortsatte att attackera fartyget tills det sprang läck och sjönk.

              Sjömännen gick i livbåtarna, men de var så långt från land att de flesta dog utan att nå land. En av de få sm överlevde berättade storyn, som på så vis nådde Herman Melville som publicerade storyn 1851.

              Många år senare dödades en vit kaskelott som i sin kropp hade en gammal harpun och många är övertygade om att det var Moby Dick.

              I dag är det hög tid att det bildas motsvarande opinion mot hajfångst. Hundratusenas dödas som bekant varje år, främst för fenornas skull. Många arter är starkt decimerade. Med tanke på deras långsamma reproduktion är det hög riska att många utrotas.

              Det var väl inga nyheter för dig, men du har ju läsare.

              Kram!
              /Skvitt

              • kao skriver:

                Nej, det var ingen nyhet om Moby Dick. Läste den när jag var liten, flera gånger (inbunden Illustrerad Klassiker).

                Men att valen fanns på riktigt visste jag inte. Tack för den upplysningen.
                😉

                Kram
                Kao


Kommentera

