Kategorier

Arkiv

Polisbrutalitet och djurskydd

Hot och våld vardag för djurägare

 

Astrid skriver i inlägget om brutal misshandel från poliser vid en inspektion.

”Inge Johansson i Åshammar berättar:

‘Tisdagen den 8:e oktober 2013 kom länsstyrelsens djurskydd som vanligt oanmält …

Det uppstod en irriterad diskussion då vi krävde legitimation. Djurskyddarna och den kvinnliga polisen visade, men den manliga, Magnus Fallgren, vägrade och visade polisemblemet på jackan, det räckte om vi nu var ”läskunniga”. Laila sade att det inte var OK. Då jag krävde att få se husrannsakan brann det till och polismannen rusade upp på trappan och ställde sig c:a en dm från mitt ansikte och skrek att han hade rätt och jag fel och var helt virrig. 

När jag såg hur illa det gick rusade jag ut på trappan fram till honom och lade min vänsterhand på hans högra axel och sa bestämt” släpp henne”.  Då släppte han Laila och fick tag i mig och tryckte mig med våldsam kraft mot dörrposten samt pressade mitt huvud mot dörrkarmen med sin underarm mot min strupe. Mina glasögon for av ner i betonggolvet och repades. Vår son Joakim kom, efter att ha jobbat natt på Psykakuten i Gävle, så han såg händelsen. Först då han kom springande och kommenderade ”släpp farsan” släppte polisen sitt grepp.

Vi har nu anmält polismannen Magnus Fallgren. Men den polis som tog emot vår anmälan ville endast göra det hela till tjänstefel, vilket vi inte accepterar. Vi anser det vara grov misshandel och grova kränkningar m.m.”

Läs resten och hur det gick sen och läs också hur det funkar i Sverige med djurinspektioner.



Kommentera

