Kategorier

Arkiv

Snacka om anor!

Ismannens släktingar lever i Österrike

 

Släktträd

”Ismannen Ötzi levde för 5 300 år sedan. Hans kropp bevarades infrusen i en glaciär mellan Ötztalalperna och Schnalstal i Italien där han hittades den 19 september 1991.”

wikipedia

BBC

En längre artikel om Ötzi i Populär Historia

I den ”finaste” societeten är det faktiskt inte pengarna som räknas. Om man således har startat med två tomma händer och jobbat sig uppåt och blivit miljonär av ren driftighet så är man ändå bara en uppkomling. Har man inga anor är man skit värd i deras värld. Där är man någon bara om man kan räkna sina anor hundratals år bakåt och helst med adlig bakgrund även om det rent socialt gått utför.

Men bland borgarklassen räcker det med anor från artonhundratalet, huvudsaken är egentligen att man lever på att inte arbeta! Alliansens ”arbetslinje” gäller aldrig borgarklassen, tänk på det!

Det är en märklig värld dessa ”fina” och ”förnäma” människor lever i och som inte sällan utgör hovets umgängeskrets.

Men vad har de egentligen för anor i jämförelse med de nitton ättlingarna till Ötzi?

Tacka vet jag arbetarklassen som istället värderar hederlighet.


8 kommentarer on “Snacka om anor!”

  1. Svante skriver:

    Jag har också anor långt tillbaka i tiden mormor föddes 1898, och jag har träffat hennes mamma. Mormors mamma var Eskilstunas äldsta innevånare innan hon dog. Morfar född 1901, och hans pappa har jag också träffat, han hade varit indelt soldat, och när jag träffade honom var han blind, och bodde i ett torp på Värmdö. Kanske sådana anor inte räknas. Vad adeln beträffar, så inte förvånar det mig att dessa klarar något själva, de blir uppfostrade att inget göra. Synd om han designerprinsen att de kom på hur det låg till.
    Svante

  2. bloggarbjorn skriver:

    Min släktforskning ligger för närvarande i stort sett på is, men jag vill ändå upphäva en smärre protest: Statistiskt sett härstammar alla europeer från Karl den store (har aldrig förstått varför man inte klämmer till med Karl den stores farfar eftersom vi vet vem det var) men för att verkligen kunna hävda släktskap med Karl bör man ha en någorlunda trovärdig lista med namn att visa upp. Att bygga namnlösa släktkedjor via DNA tycker jag känns lite osportsligt. Det är snarare naturvetenskap än släktforskning.

    Den värsta släktutredningen jag sett var någon som hävdade härstamning från Antonius och Kleopatra. Helt orimligt. Jag brukar också avfärda att man kan bevisa släktskap med Harald hårfager i Norge, även om Snorre Sturlassons ‘Norska kungasagor’ används som bevis.

    Nä, fram för gammalt hederligt byxbaksslitande arkivarbete, där man mödosamt gräver fram torpare efter torpare bland sina förfäder och -mödrar!

    • skvitt skriver:

      Personligen härstammar jag i rakt nedstigande led från den allra första urcellen, vilket gör mig mycket olycklig till sinnes eftersom detsamma gäller Carl XVI Gustaf och honom vill jag inte ha något gemensamt med.🙂

      /Skvitt

  3. kao skriver:

    Lite musik?

  4. kao skriver:

    Jag har anor från valfångare, silversmeder och sjömän. Men de sitter inte och fiser och putsar sina naglar. Sånt hade man inte tid med.

    Kram
    Kao


Kommentera

