Kategorier

Arkiv

nya Apoteken

Förändringen

 

”Så vad har hänt sedan privatiseringen? Minskad patientsäkerhet, nedläggningar i glesbygdinga nya apotek på nya ortersämre servicesämre arbetsmiljöoligopol med tre skattefifflande riskkapitalbolaghögre prisersvårare att få tag i livsviktig medicin och alla missförhållanden hemligstämplas av Läkemedelsverket eftersom det är företagshemligheter. Men vad har hänt med sortimentet? En hel del, visar det sig:

Läs mera.

Alliansfritt-medicin


41 kommentarer on “nya Apoteken”

  1. Svante skriver:

    Som en vän till mig påpekade skulle du köpa en begagnad bil av denne man Stefan Löfven. Jag svarade att då köper jag hellre bilen av en auktoriserad bilskojare. Jag skulle förvisso inte köpa en bil av Fredrik Reinfeldt heller, om nu frågan skulle komma upp. Alliansen fullföljer egentligen bara det Göran Persson skulle ha gjort om han inte förlorat valet. Detta får stå för mig, för det är min åsikt.
    Svante

  2. fgggmf skriver:

    Jag är väl en av få som tjänat något på det nya apotekssystemet.
    Det beror inte på att det blivit bättre, utan på att jag var med och byggde den tekniska plattformen som alla olika apotek kopplar upp sig mot.
    Många sköna slantar blev det😉

    Skulle ni sälja en bil till Reinfeldt/Löven ???

    • Svante skriver:

      Inte om det var en fin, och välvårdad bil.
      Svante

    • skvitt skriver:

      Du, fgggmf, har säkert gjort ett imponerande arbete. Jag vet att du är duktigt på sådant, till skillnad från mig.🙂

      Men vad säger du om du blir sjuk och medicinen du behöver inte är lönsam att ha hemma på hyllan i apoteket och det närmaste apoteket har lagts ned och du bor i glesbygd med glest redan innan mellan apoteken?

      Bilförsäljningsfrågan förstod jag inte. Jag förstår ju inte allt!🙂

      /Skvitt

      • fgggmf skriver:

        Som diabetiker med högt blodtryck så konsumerar jag en hel del läkemedel.
        Nuförtiden är det allt vanligare att de inte har det jag vill ha utan erbjuder mig något alternativ som jag inte vill ha.
        Så trots att närmaste apotek ligger tvärs över gatan så beställer jag nuförtiden via internet med postleverans.
        Det fungerar riktigt bra.

        • Svante skriver:

          Här ställer jag mig frågan, måste man hämta ut läkemedlet hos någon utlämningsinrättning hos Posten eller får du det i brevlådan? När man, som jag, bor i Kårböle är det lika långt till närmaste Apotek som till Postutlämningen, 8 mil t.o.r. Kanske är det mycket som stadsbor kan försaka när det gäller service då de kan få den i alla fall, på annat sätt. Närmaste butik för mig är 6,6 mil, en ICA butik i Ytterhogdal och närmaste Coop 11 mil t.o.r. Detta är ingen valfrihet som Alliansen skriker sig hes om att vi har fått. Närmaste Coop finns i både Sveg och Ljusdal, men ligger exakt lika långt bort vilken butik jag än väljer.
          Svante

          • skvitt skriver:

            I Västra Frölunda ligger det tre apotek på samma torg. I Östra Nordstan finns ett och trehundra meter därifrån finns ett annat på centralen.

            I Göteborg är det aldrig långt till ett apotek som till och med fortfarande har receptbelagda mediciner. Men någon garant att just det man behöver finns inte.
            För sjukhusen har detta blivit ett problem eftersom allt mer av deras beställningar restnoteras. Och ju ovanliga preparat dess oftare restnotering. Inte sällan är de ovanliga medicinerna de allra viktigaste, men för ett fåtal patienter. Jag skulle gärna vilja veta om någon har dött än på grund av nuvarande missförhållanden.

            /Skvitt

          • fgggmf skriver:

            För mig är det ca 2km till postutlämningen.
            Förstår att det är andra villkor som gäller i glesbygden.
            Förstår dock inte om du förväntar dig att ha ett närliggande apotek, när Ica och Coop inte finns i närheten.
            Sedan så vet jag ju inte varför du har valt att bosätta dig där du bor, men litet av charmen med att bo i glesbygden är väl att det är långt till allting?

            • Svante skriver:

              När jag flyttade till Kårböle fanns Distriktssköterskemottagning i huset bredvid mitt, och mediciner kunde hämtas på macken. Distriktssköterskemottagningen lades ner 2 veckor efter att jag flyttat in i huset, och macken upphörde med utlämning. När man besöker Vårdcentralen i Färila, och får recept utskrivet, så finns det ett Apotek, som heter Kronans Droghandel inne på Vårdcentralen, och om de mot förmodan skulle ha just dem medicin man ska ha skulle jag inte klaga. Då kan jag uträtta fler ärenden samtidigt, men att behöva åka två gånger stör mig storligen. Nu är jag nog en sorts ensamvarg, och efter alla år, som buss, och tunneltågförare är det skönt att kunna komma ut utan att behöva stöta på så mycket människor.
              Svante

        • skvitt skriver:

          Då får väl alla gamla 90- och 100-åringar lära sig att beställa också över nätet. Kanske lite svårt för blinda, men de får inte ge upp!🙂

          /Skvitt

          • fgggmf skriver:

            Visst är det så, fast det är väl ett övergående problem😉
            I framtiden kommer gränssnitten att bli bättre, så att även blinda kommer att få bra möjligheter att koppla upp sig.
            Fast visst föredrar jag att handla över disk om de bara hade allt på lagret.

            • skvitt skriver:

              Det ”övergående problemet” är väl också försumbart kort i tid. De dör i vissa fall utan medicinerna. Och det är ju bra för statsfinanserna.🙂
              Fast jag är ju snart där, jag också, och jag vill nog inte dö bara för att Alliansen anser att pensionärer inte har något värde. Då tycker jag det var bättre förr när de gamlas erfarenhet hade ett eget och respekterat värde.

              I Alliansens Sverige har bara profiten värde. Och människor har bara värde så länge de är profitabla. Det är ett fattigt synsätt, vilket visar vilket torftigt samhälle som är det enda som kapitalismen är kapabelt att skapa.

              /Skvitt

  3. kao skriver:

    I skrivande stund är min dotter, med trolig halsfluss, mitt emellan Vårdcentralen och Apoteket… På VC kan man ju få en räkning, men hon påstår att det inte fungerar med räkning på Apoteket. (Hon har inga pengar just nu).

    Tror inte det är så, men hon ska just nu fråga de i Receptionen på VC vad de vet om saken. Vore för jävligt om man inte ens får ta medicin man måste ha, på avbetalning.

    Kao

    • skvitt skriver:

      Jag tror inte att man i dag kan avbetala mediciner. När apoteken var statliga var de tvungen att leverera på kredit även om kunden hade betalningsanmärkning. Den möjligheten försvann direkt. Men som sagt, om avbetalningsköp fortfarande är möjliga vill jag låta vara osagt.

      Kram!
      /Skvitt

      • kao skriver:

        Exakt så var det! Jag tvingades alldeles nyss att bege mej till Apoteket och möta min dotter där, och betala för hennes antibiotika…kom just hem därifrån.

        Kao

        • skvitt skriver:

          Som i USA, inga pengar ingen hjälp. Och varför ska privata vinstdrivande företag ta andra hänsyn än profithänsyn. Så vill ju inte ägarna ha det. Det är inte därför de har satsat sina pengar i företaget.

          Nåväl, om det är så det ser ut (och det är det ju) så måste ju dessa företag bort och ersättas med samhällsägda företag som ju inte har vinsten som enda drivfjäder. Ska det vara så svårt att fatta?

          De privata företagens vapendragare, till exempel Alliansen, talar om valfrihet, tillgänglighet, konkurrens, lägre priser och allt möjligt, men det är bara dimridåer och demagogi. Om de hade vågat tala klarspråk och hade de ambitionen att vara ärliga så hade de i stället sagt rent ut att de vill att borgarklassen ska kunna sko sig även på sjuka, på vård, på omsorg, på skola och helst på precis allting. Men det vågar de inte. Sanningen vågar de inte säga för då backar folk.

          Folk fattar alldeles för lite av politik, helt enkelt.

          Kram!
          /Skvitt

          • fgggmf skriver:

            Jag är nog en ganska avig folkpartist, men jag tycker att all infrastruktur skall ha en statlig grund.
            Däremot så har jag inget mot konkurerande privata alternativ.

            • skvitt skriver:

              Mitt samhällssystem kommer nog inte i vår livstid så om du tror att du får det bättre med en folkpartistisk politik så tjänar det ju inget till att jag försöker övertyga om ett sådant samhällssystems fördelar, även för dig, som du ändå aldrig kommer att få uppleva.🙂

              /Skvitt

              • fgggmf skriver:

                Fast jag är ju redan framme i ditt drömsamhälle.
                Jag tar alla pengar från min arbetsgivare😉

                • skvitt skriver:

                  Om du inte är din egen så får du nog din arbetsgivare att gå i konkurs och du blir arbetslös.😦 eller🙂
                  /Skvitt

                  • fgggmf skriver:

                    Självklart är jag min egen😉

                    • skvitt skriver:

                      Jag antog det. Då är du således per definition en kapitalist. Denna term uppfattar en del som ett skällsord, vilket är helt fel.
                      Jag antar att du är en enmansföretagare, som en slags hantverkare (i databranschen om jag har förstått saken rätt). I så fall hamnar du i en slags mellanställning. Har du anställda blir dina klassintressen tydligare.

                      När du utifrån ovan tar ställning för borgerskapet är det en logisk följd av din klasstillhörighet. Men trots detta skulle du kunna vara kommunist, eftersom det inte råder någon motsättning mellan att ha en borgerlig klasstillhörighet och en kommunistisk ideologisk uppfattning.😉

                      /Skvitt

                    • fgggmf skriver:

                      Du har helt rätt i ditt antagande.
                      Själv brukar jag beskriva mig som oberoende liberal kommunist.
                      Det parti jag ligger närmast är ju fp(håller inte med om allt) som jag nämde förut.
                      Därmed inte uteslutet att jag kan känna empati med människor som har det tufft.
                      Jag ser också vissa fördelar med kommunism, även om det faller på att människor är egoister.
                      Jag har haft interna diskussioner med mig själv som både arbetstagare och arbetsgivare.
                      Efter en 4 veckors semester, så sade jag till mig själv att jag borde ta ut 2 veckors semester till eftersom det var så fint väder.
                      Då hörde jag arbetsgivaren i mig svara, ”Då får det bli med löneavdrag”.
                      Det blev ingen extra semester.😉

                  • skvitt skriver:

                    Klart det är ett dilemma med att vara anställd av sig själv. Men släpp fram den lille kommunisten i dig och strejka, så får den djävla kapitalisten inom dig svara med en lockout om han vill🙂 (Ha, ha, ha!, åt mitt eget skämt!)

                    Varför överge en god idé bara för att den ”faller på att folk är egoister”? Är det inte bara att ta den frågan på allvar och fundera på vad man kan göra åt det? Och även ställa sig frågan varför folk är egoister. Kan det vara en kultur- och social fråga?

                    Ser vi till historien så är folk mer själviska i dag än under medeltiden där folk hade en högre moral i dag eftersom kyrkan inpräntade den saken i alla. Man fick inte sko sig på andra för det stred mot guds vilja. Att överklassen likväl skodde sig på underklassen, då liksom nu, var dock OK eftersom det var en ordning instiftad av gud.

                    I dag är det legitimt med egoism. Alltså en kulturfråga. Och egoismen är mer utbredd bland borgerskapet än bland arbetarklassen. Alltså en social fråga.

                    Hur kommer det kollektiva psyket att påverkas av ett klasslöst samhälle? Jo, självklart i en riktning där vi blir mer hänsynstagande och mer ansvarstagande, samt mindre egoistiska eftersom det sociala trycket främjar en högre moral. Det kommer inte på en gång, men utvecklas över tid.

                    Det finns alltid de som kommer att ha en styrande funktion. Den social komponenten kan ha den effekten att dessa låter sig korrumperas och kommer att ha ett rymligt samvete, egocentriskt beteende och vilja sträva efter personlig makt. Men då gäller det att finna ut vägar som lägger hinder i vägen för en sådan utveckling. Det har vi lärt oss av de gamla öststaterna.

                    Bejaka såldes den lille kommunisten inom dig, den som vill rättvisa och jämlikhet.
                    Då kanske du får två extra semesterdagar också🙂

                    /Skvitt

  4. kao skriver:

    …de har sällan ens de vanligaste preparaten ‘hemma’. Så om man inte ringer först får man gå 2 gånger. Hemskt för de som bor i obygden…

    Det är en markant försämring mot hur det var när apoteken var statliga…


Kommentera

