Kategorier

Arkiv

Naken och förvirrad på stan

Och en ”begåvad” polis

Oktober, Sverige, kallt, som vanligt vid den årstiden. Men man klär ju sig efter det så det går ju an.

Även i högsommarens värsta värme har vi ju kläder på oss om vi befinner oss i stan. Vi går inte helt nakna. Inte ens då.

Om någon ändå till äventyrs skulle gå naken mitt i stan, sommar eller vinter, då sticker den personen onekligen ut.

Eller hur?

I går var det en man på cirka sjuttio år som stack ut. Det var inte mannen på bilden nedan kan jag ju förtälja om nu någon trodde det.

Naken man

Men mannen som jag såg var totalt naken och utan tatuering á la mannen på bilden. Och den här äldre mannen var helt förvirrad.  ”Vad gör jag här?”, frågade han med en frånvarande blick.

Jag kom mig inte för att ta en bild på honom och det hade dessutom varit mycket oetiskt att så göra.

Detta hände mitt i Göteborgs centrum 2013, 10,  05. Klockan var 22:25 när jag såg honom.

Det var mycket folk som såg honom, men de brydde sig inte. De låtsades som om de inte såg honom, men de såg honom så klart.  Kanske det är typiskt svenskt och då skäms jag för att vara svensk. Ja, det gör jag.

Och vad gjorde Skvitt?

Jo, han ringde ju till polisen så de kunde ta hand om honom och se till att han fördes till vård någonstans, det vill säga psyket. Och så han fick lite kläder på kroppen.

Jo, så jag ringde polisen och berättade: ”Det går en förvirrad man helt utan kläder på Nils Ericsongatan. Ni måste ta hand om honom så han får vård!”

Polisen: ”Hur ser han ut?”

Skvitt: ”Om ni inte känner igen en naken man kan jag ju upplysa om att han har stoppat upp sin polisbricka i röven!”

Polisen skickade ett vaktbolag att ta hand om honom! Kompetensen där är ju än sämre. Men så slapp ju polisen att lämna fikarummet. Det var lugnt i stan för att vara en lördagskväll och bara en enda skottlossning.

Alltså, jag undrar hur korkad man får vara som polis. Behövs det verkligen ett signalement på en man som är den ende nakne i stan en lördagskväll klockan halv elva på kvällen, eller när som helst på dygnet och oavsett alla tänkbara årstider? Sticker man inte ut så det räcker i så fall? Är inte nakenhet ett fullgott, för att inte säga ett allra bästa, signalement?

Får man vara hur dum och intelligensbefriad som helst och ändå jobba som polis?

”Hur ser han ut?”


20 kommentarer on “Naken och förvirrad på stan”

  1. Svante skriver:

    Man behöver inte vara intelligensbefriad, för att jobba som polis, men det underlättar.
    Svante

  2. Kicki skriver:

    Pliten blev väl nojjig…

    Kunde kanske vara en – Ängel i Skinndräkt i vilda Västen!

  3. kao skriver:

    Stackars nakenmannen – han var ju förvirrad! Så kan demens visa sej.

    Bra du ringde polisen, men deras ointelligenta svar var det enda roliga i eländet.

    (Polisen hittade min mamma gående på motorvägen i början av hennes alzheimers, dock ej naken).

    Kram
    Kao

    • skvitt skriver:

      ”Jo, polisen, det går en gammal kvinna på motorvägen!” ”Jasså, hur ser hon ut?”🙂

      Kram!
      /Skvitt

      • kao skriver:

        Ja, hon är gammal och förvirrad och är väl den enda som knallar runt på motorvägen i just det området….kan man tänka.

        • skvitt skriver:

          Och skulle polisen ha hittat mer än en så hade de väl tagit omhand samtliga, både motorvägsflanörer och nakna personer en kall oktoberkväll i city.

          ”Hur ser han ut?”🙂 Jag garvar nästa ihjäl mig åt polisens fråga!🙂

          /Skvitt

  4. skvitt skriver:

    ”Jo, polisen, det går en gammal kvinna på motorvägen!” ”Jasså, vad har hon för registreringsnummer?”🙂
    Kram!
    /Skvitt

  5. kao skriver:

    Min mamma dog 2006 och detta på motorvägen hände minst 12 år innan. Sen var min bror och jag tvungna att flytta henne till ett boende. (Det hände en massa annat skit också…) Trots att boendet var privat så var det perfekt för henne. Hon dog med ett leende på läpparna, efter en infektion. Hon hade aldrig varit fysiskt sjuk innan…

    Polisen är väldigt vänliga och tålmodiga i såna här ärenden. Det ska de ha cred för, anser jag.

    Kram
    Kao

    • skvitt skriver:

      Det finns bra poliser, men ibland undrar man hur det står till med vissa av dem vad gäller IQ.

      Gott å höra att din gick bort så fint.
      Även att det också finns bra privat vård. Det ger lite nyans i debatten. Men jag är ändå emot privat vård, som du vet. Ingen ska ju sko sig på våra vårdbehov.

      Kram!
      /Skvitt

      • kao skriver:

        Tycker ju jag också, men verkligheten kan inte förringas här. Kvinnan som hade stället (ca 50 patienter på olika avdelningar i ett vanligt bostadsområde) var otroligt engagerad.

        Det luktade inte kiss, som det gör på många likanande ställen. Personalen såg till att alla var fina i håret och klädseln. T.o.m fick de manikyr och hade sina egna kläder. Sina egna prylar i rummet.

        När de blev som psykiska alzheimersvrak flyttade de upp en våning (närmare himlen, tänkte jag när jag var där på besök🙂 ?

        När min mamma bet tandläkaren hårt i fingret slutade tandvården – och det kan jag förstå.😀

        Sen svalde hon de tänder som lossnade – så går det till. :(Orkar inte ens beskriva mer vad som hände sen, men personalen vare underbar – och underbemannade redan då.)

        Det tillhör verkligen inte vanligheterna…

        Men mot slutet av min mammas liv kom fler och fler vårdpersonal som knappt kunde svenska – men min mamma var ju redan inne i dimmorna då.

        Hua!

        Kram
        Kao

        • skvitt skriver:

          Jag tycker jag uttryckte mig lite slarvigt, men du förstod säkert hur jag menade. Jag skrev: ”Gott å höra att din gick bort så fint.”
          Det skulle givetvis ha stått: ”Gott å höra att din mor gick bort så fint.”
          Men det är en sak till som borde ha stått.
          Jag menar ju att det var gott att hon gick bort utan lidande. Men det är ju klart att det var en förlust för dig. Men med hennes sjukdom hade hon väl så att säga redan lämnat dig innan hon lämnade livet. Endast du vet hur det påverkade dig inombords.
          Invandrare i sjukvård blir allt viktigare i och med att vi får invandrare som behöver vård och det krävs personal som kan deras språk. Men sådan personal måste ju för fasen också kunna svenska. Det är ett minimikrav. Vård är en sådan sak som kräver mycket bra språkförståelse. Språket är ju det viktigaste verktyget. Om en städare, däremot, inte kan svenska särskilt bra så är det ju ingen katastrof. Men ska man bo och verka i Sverige är ju språket förstahandsprioriterat!
          Kram!
          /Skvitt

          • kao skriver:

            Jag har tidigare krävt språklektioner för nykomna personer, men då nästan blivit anklagad för att vara LIBERAL!!!

            Klart är det viktigast att kunna språket i det land man flyttar till. Det hjälper den enskilde och samhället i övrigt.

            Om jag flyttar till Spanien måste jag bättra på min usla spanska. Även om de kan engelska där.

            • skvitt skriver:

              Alltså; vem det än vara månde och varthelst denne flyttar så gäller en sak framför allt annat: LÄR DIG SPRÅKET!

              /Skvitt

              • kao skriver:

                Exakt. Men dryftar man denna fråga kallas man ju rasist😦

                Kram
                Kao

                • skvitt skriver:

                  Om någon kallar mig för rasist för att jag hävdar att man ska kunna språket i det land man bor i så kan jag leva med det. Det är svårare att leva med tanken att det finns så korkade människor som kan påstå något sådant.

                  /Skvitt

                  • kao skriver:

                    Det är ‘PK-‘folket.

                    Har aldrig begripit det där med att vara just politiskt korrekt. Vill inte stå i nån obligatorisk politisk kö med skygglappar. Jag tycker vad jag tycker.

                    Kaoskram


Kommentera

