Kategorier

Arkiv

José Mujica

 Presidenten i Uruguay

Ett föredöme

Han borde vara en förebild för all världens presidenter och statsmän. Enligt SvD bor han på en fallfärdig gård med tvätten hängande utanför gården och vattnet hämtar han från en brunn vid en närliggande gård. Trädgården är igenvuxen med ogräs. Endast två poliser och Manuela, en trebent hund, vaktar utanför presidentens ”residence”.

Man behöver tydligen inte leva i lyx för att leda ett land. Det kan ju vara något att tänka på för alla som säger att om Sverige skrotade monarkin till förmån för en president så skulle det kosta lika mycket.

Uruguays president

”Jag har bott så här delar av mitt liv och jag upplever att jag kan leva väl med det jag har. ”

”José Mujica valdes till president 2009. Under 60-70 talet var han gerillaledare för den vänsterinriktade gerillarörelsen Tupamaros. Som en av många gerillamedlemmar fängslades Mujica och satt totalt 14 år i fängelse. Fängelsetiden har han beskrivit som svår och isolerad och han blev periodvis torterad. Tiden som fängslad fick honom att se på livet ur ett helt annat perspektiv, har han berättat. Han frigavs 1985 när Uruguay återvände till demokrati. – De kallar mig världens fattigaste president men jag känner mig sannerligen inte fattig. De fattiga enligt min mening är de personer som gapar efter mycket och bara vill ha mer och mer.” Citat SvD (länk som ovan och här)


9 kommentarer on “José Mujica”

  1. Svante skriver:

    Visst är det bra med en President med etik. Kan för lite om honom för att kunna lämna ett omdöme om honom. Skickar detta lite grand för att se om det är fel hos mig eller KAO. Fick detta alldeles nyss. kao skriver:

    29 september, 2013 kl. 16:42 (Redigera)
    Vet inte varför, men när jag ska kommentera hos dej eller Skvitt (kanske hos andra också, vet ej) så finns det ingen ‘skicka-knapp’ på din sida. Därför tvingas jag gå den här vägen.

    Vilken väg som användes vet jag inte ännu.
    Svante

    • skvitt skriver:

      Det kan vara hennes webbläsare som krånglar igen, eller så är hennes uppkoppling långsam. Jag har skrivit det till henne.

      /Skvitt

      • Svante skriver:

        Sedan Chrome uppdaterades helt utan mitt medgivande, har det varit rörigt hos mig också.
        Svante

        • skvitt skriver:

          Jasså, hur då?

          /Skvitt

          • Svante skriver:

            Bland annat när det gäller att kommentera hos WP bloggar, så måste jag numera stänga Chrome för att lämna bloggen jag kommenterat hos. Sedan starta Chrome och logga in på min blogg igen. Varje gång jag kör CCleaner kommer det upp att Chrome har uppdaterats.
            Svante

            • skvitt skriver:

              Väldigt konstigt.Pröva att avinstallera Chrome med Advanced Uninstaller PRO. Det är namnet till trots gratis och mycket bra eftersom det alltid brukar få bort alla hjälpfiler. Det finns dessutom en hel del annat smått och gott i verktygsväg som följer med installationen.

              Installera sedan Chrome på nytt.

              /Skvitt

              • Svante skriver:

                Jag är inne på att flytta första jacket in i köket, och börja köra den stationära datorn där, och skrota min bärbara, med Vista. Har 7 pro på den stationära. Sedan får jag vänta med att köpa en ny bärbar tills det kommer något nytt i stället för 8an. Har inte Chrome installerat på den stationära.
                Svante

                • skvitt skriver:

                  PC-producenterna får väl ligga på Microsoft om ett vettigt OP. För 8:an är ju en katastrof.
                  Det finns ett program som gör att 8:an ser ut som 7:an. Man kan prova det gratis i 30 dagar. Det heter Start8 och finns här för nedladdning: http://tinyurl.com/d9qhg42
                  Spar den länken ifall du skulle köpa en PC innan det dyker upp ett bra OP igen.

                  Jag skulle inte bli förvånad om någon PC-tillverkare tröttnade helt på Microsoft och tog fram ett eget OP. Då skulle vi ha 5 att välja på, Microsoft, MAC, LINUX och Chrome OP plus ett nytt i så fall. Av de uppräknade är det nog bara MAC som kan tävla mot Microsoft och i den matchen är det MAC som vinner, helt klart.
                  Jag ska själv börja köra MAC. En MAC-mini är redan inköpt. Nu ska den bara fås att funka med min skärm, tangentbord, mus och skrivare. Helst också mina fristående hårddiskar, men det vågar jag inte hoppas på.

                  Jag hoppas att det bara är rätt anslutningssladd till skärmen som krävs nu för att komma igång.
                  Det idiotiska är att den medföljande sladden har en hona till skärmen och skärmen har en hona! Alltså har MAC-skärmar en hankontakt och MAC har vänt på kuttingen för att man ska köpa deras egna skärmar! Tänk så sniket!

                  Det enda jag oroar mig för är just att få mina PC-tillbehör att funka med MAC, vilket det påstås göra. När jag vet mera kommer ja att skriva om det.

                  Mac mini: http://tinyurl.com/p76xsac

                  Om webbläsare: inget hindrar att ha flera installerade samtidigt. Jag har haft följande webbläsare på en och samma PC: IE, Chrome, Safari, Opera och Firefox. men jag fastnade för Chrome som ju är suveränt.

                  /Skvitt

  2. pershuvud skriver:

    Har läst om José Mujica tidigare. Kan väldigt lite om hans politiska gärning men ska bättra mig under aftonen. Och en hund med 3 ben är nog mer effektiv än ”Säpo”. Och i Uruguay kör man nog inte det imperialistiska Chrome utan det mer folkliga Firefox….🙂


Kommentera

