Kategorier

Arkiv

Det talas lite tyst om saken

Andra världskrigets heroiska ryssar

 

Det var de som befriade oss från nazismen. Men det sägs nästan aldrig. Och med hjälp av alla dåliga Hollywoodfilmer tror de flesta att det var USA i första hand och i någon mån GB som knäckte Hitler. Men så här ser det ut om sanningen ska fram.

Klicka på länken så ser du bilden nedan i stort format.

WWII-döda


9 kommentarer on “Det talas lite tyst om saken”

  1. Svante skriver:

    När jag fick läsa in 7:e, 8:e och 9:e klass gymnasielinjen på komvux, hade jag en lärare i historia som kom från Kiruna, han var vänster. Han förfäktade det du skriver om, så det var ingen nyhet för mig. I klassen hade vi en kvinna väldigt söt, rar och upptagen, som var syster till mannen i länken jag skickar. Denna lärare var på något vis en av oss, och vi träffades då och då på en pub och tog en öl eller två. http://www.gruvstrejken.se/index.php?a ”4 dagar, som skakade Sverige”.
    Svante

    • skvitt skriver:

      Tack Svante!
      Den länken är finfin att få. Jag har, trots allt jag brukar söka på och så gjort i många år nu, inte ramlat över just den sidan. Den spar jag som favorit, så klart. Jag ska läsa den senare när jag får tid.

      Som jag sagt tidigare, du är en pärla!

      /Skvitt

      • Svante skriver:

        När jag blir påmind om händelser, även om händelsen inte ligger inom livstid, men att jag hört talas om den, börjar minnet om det jag lärt en gång komma tillbaka. Samma sak här med ditt inlägg. Inte för att händelserna har något samband i och för sig.
        Du tar upp Sovjetunionens förluster i andra Världskriget och jag har haft en lärare som berättat om det 1969. Då kommer namnen på människor som skapade rubriker det året upp i huvudet. Kanske skulle jag inte kommit ihåg namnet på en av strejkledarna om inte hans syster gått i min klass då.
        Att jag fick den chansen att läsa upp mig från 0 till gymnasiekompetens har lyft mig mycket. Jag lyckades t.o.m. komma in på STI (Stockholm Tekniska Institut), men där sket det sig. Jag är rätt bra på att texta för hand, men jag gör det rakt uppåtstående, precis som min pappa gjorde. Ville man som jag bli maskiningenjör måste man på den tiden luta texten till HÖGER och det lyckades jag inte lära mig. Pappa hade tur för är man VVS ingenjör ska man texta rakt upp på ritningarna.
        STI var en privatskola och de flesta eleverna kom från Lidingö och Östermalm, så jag trivdes inte så bra. Höstterminen gick jag på Östermalms bilskola och tog busskortet och när terminen var slut fick jag sommarjobb hos SL Handen som bussförare. Av någon outgrundlig anledning blev jag kvar hos SL till 1988, då jag blev sjukpensionär med arbetsskadelivränta. Detta bara som förklaring till att jag kom ihåg namnen på de inblandade i gruvstrejken. Nu blev det en längre kommentar än avsett.
        Svante

  2. Jan Wiklund skriver:

    Fast en del av de väldiga sovjetiska offren berodde väl på den obefintliga förberedelsen och den otroligt inkompetenta ledningen i inledningsskedet. Stalin trodde ju på Hitler och vägrade bry sig om alla varningar, och dessutom hade han ju låtit skjuta hela militärledningen och befordrat inkompetenta jasägare som Vorosjilov. Rimligen hade dom kunnat stoppa tyskarna redan vid Pripjetträsken om dom varit lite förutseende – eller i alla fall haft en annan inställning än ”skjut alla som tänker själva”.

    • skvitt skriver:

      Stalin trodde aldrig ett ögonblick på Hitler, men han var tvungen att vinna tid för att rusta upp sitt försvar och ville också tidigt få igång ett samarbete med GB, men det dröjde ju ett tag med den saken, vilket i hög grad påverkade den fortsatta utvecklingen.

      Visst spelade det en stor roll också att han rensade ut i officerskåren, men han litade ju inte på den eftersom den bestod av gammal adel. Om han gjorde rätt eller fel i detta fall kan jag inte bedöma, men det känns fel. Dock är jag som andra väldigt påverkad av all den antistalinistiska propaganda som ligger som en fetvadd över den här epoken av historien och det hade varit otroligt intressant om man hade en sanning att hålla sig till istället.

      /Skvitt

  3. Svante skriver:

    http://karbole.wordpress.com/2013/09/05/syriska-flyktingar/
    Denna ledare kunde jag till slut inte låta bli att kommentera, och länka till på bloggen.
    Svante


Kommentera

