Kategorier

Arkiv

(M)isstänkt bedragare

Annétthe Zettergren

Ingen vanlig stavning där inte. Det duger ju inte i vissa kretsar. Hur skulle det se ut. Det kan ju råka låta som vanligt folk i så fall.

Nåja, nu var det ju inte det som det handlade om. Nej det är andra saker. Sådana saker som att fem miljoner råkade komma på vift på något sätt.

”Det är snart ett år sedan polisen gjorde husrannsakan hos sjukgymnasten och tidigare moderata landstingspolitikern Annétthe Zettergren.

Utredningen som följde resulterade i ett åtal där hon misstänks för två fall av grova bedrägerier – ett begånget mot landstinget och ett mot Zettergrens ex-sambo.

I slutet av juli inleddes rättegången och i nästan 20 dagar har uppgifter om misstänkt påhittade patientbesök och fejkade journaler behandlats i Värmlands tingsrätt.

Kammaråklagare Barbro Brännlund hade sin åsikt klar när hon på torsdagen summerade i sin slutplädering:

– Jag anser att straffvärdet är mycket högt. Jag anser att det ligger på fyra år.”

Haft stor insyn

Det baserar åklagaren på flera omständigheter. Bland annat att det handlar om ett högt belopp och om att Zettergren har varit landstingspolitiker och haft stor insyn i landstingets verksamhet. Och för att det handlar om ett område som omfattas av sekretess, i form av patientjournaler.”/ nwt.se

”Landstingspolitikern Annétthe Zettergren är misstänkt för att ha lurat landstinget på fyra miljoner kronor och sin sambo på näsan en miljon kronor.

I går kom åklagarens krav: fyra års fängelse.

– Jag menar att det är styrkt att hon gjort sig skyldig till grovt bedrägeri. Jag anser att hon ska dömas för grovt bedrägeri både mot landstinget och mot sin sambo, sa kammaråklagaren Barbro Brännström under slutpläderingen” / Expressen

Moderat förbrytare

Så här presenterar hon sig själv på sin blogg:
”Jag är en kvinna på 56 år som bor och verkar i Norra Klarälvdalen. Arbetar som Leg. Sjukgymnast (Leg. nu indragen enl. Expressen) på Vårdcentralen i Likenäs  sedan 23 år tillbaka.

Bor tillsamans med Olle Sandersson på Branäsbergets södra del, sedan flera år. Vi har inga barn, men vi har varandra. Mina intressen är kultur, litteratur samt mycket annat som berikar vardagen. Tycker om fart och fläkt och avskyr orättvisor!”

Om hon nu befinns skyldig undrar jag om hon har lust att svara på en fråga: Hur rättvist är det att bedra både man och medmänniskorna på miljonbelopp?

”Under sommaren 2012 skrev lokalpressen att Annétthe Zettergren hade varit på sammanträden i Karlstad samtidigt som hon tagit emot patienter på sin mottagning som ligger 16 mil bort.

I augusti samma år blev hon polisanmäld av landstinget i Värmland.

Månaden därpå försvann Annétthe Zettergren till Thailand.

Våren 2013, sex månader efter att hon försvunnit, greps hon av thailändsk polis för att sedan föras till Sverige. Där häktades hon för grovt bedrägeri.

25 juli i år inleddes rättegången mot värmlänningen. I går kom åklagarens krav: 4 års fängelse.” / Expressen, samma artikel som citeras ovan.

Med en moderat filosofi är man sig själv närmast och bedrägeri inget som strider mot samvetet.  Det var ju knappast fattigdom som drev in henne på den brottsliga banan så förklaringen måste sökas i hennes personlighet: ”Den bedrägerimisstänkta Annétthe Zettergren (M) har tjänat bra med pengar som politiker och sjukgymnast.
I runda slängar en miljon kronor per år.” / nwt.se


15 kommentarer on “(M)isstänkt bedragare”

  1. Svante skriver:

    Kan denna kvinna hamna under kategorin psykopat, och ska vi som blir blåsta kallas puckon?
    Svante

    • skvitt skriver:

      Hon kan säkert falla in under den diagnosen, eller den lite mildare varianten som brukar kallas ”starka psykopatiska drag”.

      Vi som eventuellt drabbas av dem är absolut inga puckon. Vi är inte ens blåögda. Men är man på helspänn och misstänksam som en paranoid så kanske man kan undvika dessa synnerligen lömska och förslagna bedragare.

      Men jag föredrar att luras framför att ständigt gå omkring och misstro alla människor.

      /Skvitt

      • Svante skriver:

        Du har en mänsklig inställning till din nästa. Jag får nog sälla mig till dem som blir lurade och inte tycker om det. Det verkar som om alla mänskliga varelser blir lurade av höjdare som gått på Lundbergs Skola. Hela konceptet för den skolans existens bygger på att lura vanliga människor.
        Svante

        • skvitt skriver:

          Jo hellre bli lurad ibland än att vara paranoid för jämnan. Möjligen ska man ha ett litet register i fickan med alla namnen på f. d. Lundsbergselever. Då har man ju reducerat risken en aning😉.

          Snabbtest för att kolla om någon är psykopat: Fråga ”har du varit kär någon gång?” Svaret blir oftast ”Ja!”, men blir det ”Nej!” ska du dra öronen åt dig! Och blir det ”Ja!” ska du fråga hur det kändes och lyssna mycket uppmärksamt på svaret. Låter det som en utantilläxa ska du verkligen dra öronen åt dig, men beskrivs det känslosamt och hur det pirrade i kroppen, var svårt att tänka klart och koncentrera sig på annat, då kan du låna ut 50 spänn.

          /Skvitt

          • Svante skriver:

            Kanske ska vi fråga Jan Guillou om hur det var att gå på den skolan, fast kanske inte han skrev ett manus till en film om det. Numera har jag en princip jag lånar aldrig ut pengar. Om några av mina kamrater behöver hjälp och jag kan hjälpa, så gör jag det.
            Svante

          • Jan Wiklund skriver:

            Det finns ju en klassiker, Robert Axelrod: Från konflikt till samverkan som den heter på svenska, som bevisar med hjälp av datorsimuleringar att den bästa strategin är att lita på folk tills dom bevisar att dom inte är att lita på. De som gör detta får mest ut av det. Läs den – och du går aldrig på myten om att ensam är stark och att man ska skita i andra.

            För övrigt bevisar ju Zettergren att småkriminalitet inte lönar sig i längden.

  2. kao skriver:

    Vissa får aldrig nog med pengar, särskilt de som redan har det gott ställt…
    Moderathäxan blåste inte bara landstinget på icke-besök. Hon snodde även sambons pengar och störtade därmed honom ner i KK.

    Hon är en vanlig simpel tjuv med tjuvmentalitet, värre än en drogtjuv, eftersom hon redan hade ett välbetalt jobb.

    Kram
    Kao

    • skvitt skriver:

      Jag menar att en sådan mentalitet är just den mentaliteten som man har när man är moderat. Det är mentaliteten som gör vilken politisk riktning man föredrar. Mentaliteten är alltså ideologins grund. Om man såldes värnar om de svaga så är man vänsterorienterad och om man värnar om sig själv så är man högerorienterad.

      Det här betyder förvisso inte att alla moderater och annat fanskap på högerkanten är kriminella i lagens mening, men de är det i tanken och i sinnet!

      Om man skulle föra statistik på kriminellas politiska sympatier så skulle det med all sannolikhet bli en kraftig överrepresentation för högerpartierna.

      Om man skulle föra statistik över vilka politiska hemvister som dominerar de politiker som har dömts för brott skulle säkert moderaterna toppa listan.

      Kram!
      /Skvitt

  3. kao skriver:

    Jag har också, som Svante, slutat låna ut pengar. Mest för att jag inte har några nu längre. Fast även av andra anledningar (blåsningar, utnyttjande etc, men det tar jag som en lärdom).

    De pengar jag ärvde 2006 har jag rest upp, bjudit min dotter på fantastiska äventyr i många länder under 12 års tid. För min del var det bästa sättet att använda pengarna.

    Mycket har jag också blivit blåst på.

    Det finns alltid snyltare, men de kan ju få mat. Inget mer. Mat har jag alltid.

    Det förvånar mej om en ärlig person vill låna pengar av mej; en förtidspensionär. Även förr då jag var ensamstående mamma med skitlön, så var det vissa som försökte låna av mej…(!).

    Men man lär sej med åren och jag är inte bitter över spilld mjölk.

    Jag har en gammal bekant jag brukar spela kort med. Så gott som alltid när han är här säger han att han är hungrig och ej har några pengar…då lagar jag nåt enkelt åt honom. Sen håller han truten.

    Jag har avslöjat dessa personer för länge sen.
    ———
    Såna som tant Zettergren är däremot av en helt annan kaliber ; hon är värre än alla dessa snyltare tillsammans.

    Kram
    Kao

  4. fgggmf skriver:

    Jag ligger väl ute med ca 15kkr, som jag nog aldrig får se igen(läropengar).
    Förr i tiden, så tyckte jag att det var svårt att säga nej när man hade pengar.
    Nu brukar jag svara att jag tyvärr har ett avtal med banken, där dom lovar att inte hantera databaser, så länge jag inte lånar ut pengar😉
    Jag antar att min käre far (kommunal moderatpolitiker) måste vara undantaget i era ”Vetenskapliga” teorier om moderater.
    Snällare och försyntare människa får ni leta efter.


Kommentera

