Kategorier

Arkiv

Bedragarna ger aldrig upp

Var försiktig – inte blåögd och lättlurad!

Här är senaste skörden i brevlådan. Ännu ett försök att lura mig på pengar.

Bedrägeriförsök (telia)

Den här sortens bedrägerier är enormt utbredda och bara ökar hela tiden. Det är inget konstigt med det. Genom att spamma dessa bedrägerimail kammar de in stora summor, trots att andelen personer som låter sig luras är få. Det är mängden som gör det.

Och det är riskfritt.

Polisen gör i stort sett ingenting. Polisens intresse för bedrägeribrott är mycket lågt oavsett hur bedrägerier utförs. I synnerhet är intresset lågt, för att inte säga obefintligt, om det rör sig om nätbedrägerier. Man skulle ju kunna kräva av våra politiker att de tog polisledningen i örat! Men politikerna är ju själva oftast behäftade med samma personlighet som bedragarna. Det kan ju förklara deras tystnad och samtycke.

Jag skulle själv gärna försörja mig och leva gott på den här sortens kriminalitet om bara två saker var uppfyllda:

1. om jag hade kunskapen

2. om jag saknade samvete

Det kan ju påpekas att eftersom jag har ett samvete så hade det inte spelat någon roll om jag hade all kunskap som behövs. Jag är helt enkelt alldeles för ärlig för att kunna tänka tanken att göra något sådant här. Jag saknar väl den störning som de här personerna säkert har. De flesta bedragare är psykopater, eller har psykopatiska drag, så enkelt är det.

En bedragare som kanske åker fast.

AF-bedragare

 

(artikeln)

Observera att jag skrev ”kanske”! Ja, för som sagt, intresset att stävja dessa brott är milt sagt svalt. Det som talat för att det ändå kan bli en utredning är att det är en myndighet och inte en privatperson som har drabbats. De flesta fällande domar avkunnas så vitt jag vet när det är företag som utsätts för bedrägerier. Då anstränger sig rättsväsendet, eftersom det vet vilken herre i klassamhället som det tjänar.



Kommentera

