Kategorier

Arkiv

De, dem, skiljetecken och min mor

Skvitts friskola har semester

Lite fasansfulla exempel i bild:

De och dem

Exemplen kommer från mina kommentarer hos Ghostalive

Eftersom Skvitts friskola har semester så hänvisar skolan till självstudier, till exempel till det här med skiljetecken, som kan vara svårt för en del.

Det är ju i och för sig inte så ofta jag stöter på de riktigt elaka exemplen, men det har hänt när en del skriver till mig om råd på min hemsida. Orden radas bara upp efter varandra utan vare sig skiljetecken eller stora begynnelsebokstäver. Det är fruktansvärt svårt att begripa texten i sådana fall. Men jag måste ju läsa, försöka fatta vad de undrar över och därefter svara på deras frågor.

Och det kan vara tidsödande när det inte går att se var en mening börjar och slutar.

Min mor

Jag minns breven som min numera saligt avsomnade moder skrev till mig. De var just sådana oläsliga sammelsurier som saknade både stora begynnelsebokstäver och skiljetecken.

Hon skrev de breven helt förgäves. Jag läste dem aldrig. De var ju oläsliga. Ja, nästan. De krävde koncentration och analys och det iddes jag inte syssla med. Så de åkte i papperskorgen, olästa!

Min mor hade bara folkskola, sex år. Det är inget konstigt med det. Hon föddes för 90 år sedan och hemmet var fattigt eftersom hennes far, familjeförsörjaren, gick bort när hon var barn. Högre studier var alltså inte att tänka på.

Men är det en förklaring till att hon inte kunde skriva så man fattade vad hon menade? Nej, det tvivlar jag på. Hon borde ju ha lärt sig av alla böcker som hon läste. De var verkligen inte få. Hon läste och läste och köpte böcker och läste som en besatt! Jag växte upp i ett bibliotek av romaner, reseskildringar  och populärvetenskap. Allt det hade hon plöjt sig igenom utan att lära sig ett endast dugg om skiljetecken! Det är märkligt!

Hennes brev slängde jag olästa i papperskorgen, bara för att hon inte kunde skilja meningarna åt.

tänk om hon bara visste att jag bara slängde breven så frågade hon om jag hade läst senaste brevet jag var ju tvungen att säga ja på den frågan hon undrade varför hon inte hade fått respons jag visste inte vilken respons hon vill ha jag hade ju inte läst brevet det gick inte att läsa eller det var i alla fall jättesvårt jag iddes inte att tyda det hur hängde de olika meningarna ihop vad ville hon ha sagt jag gav fan i att läsa och hon skrev alltså i onödan helt i onödan varför kunde hon inte lära sig att använda stor bokstav punkt och komma det har jag aldrig förstått fattade hon inte utifrån alla böcker hon plöjde igenom

Hur var den texten att läsa?

Men det var en god moder som jag har mycket att tacka för och jag önskar henne all frid hinsides.


4 kommentarer on “De, dem, skiljetecken och min mor”

  1. ghostopinion skriver:

    Också min mor, som skulle varit 99 år om hon levt, hade bara sexårig folkskola och läste mycket. Men hon skrev bra och i huvudsak korrekt svenska och hade inga problem med skiljetecken. Det handlar nog om att människor har olika språkkänsla. Språkkänslan liksom bollkänslan varierar mellan individer. Man har den eller inte. Ändå kan jag inte låta bli att fundera över att så många elever numera lämnar grundskolan som praktiska analfabeter. Jag kan inte erinra mig att det i min ungdoms folkskola fanns barn som inte kunde läsa. Visst, vi kunde läsa mer eller mindre bra, och skriva mer eller mindre bra, men några helt oförmögna skolkamrater kan jag inte påminna mig. Kanske idealiserar jag mitt minne på den punkten, och visst, det fanns hjälpklasser som det hette på den tiden. Men ändå tvivlar jag på att antalet icke läs- och skrivkunniga barn var lika många då.

  2. imsy skriver:

    Jag har inga som helst problem med att läsa din text utan stora bokstäver och punkter och allt annat.

    Tänker på myndigheters sätt att skriva för inte alls så länge sedan. Långa obegripliga haranger fulla med myndighetsspråk. Så ofta jag fick hjälpa folk som inte begrep alls vad där stod! Det har väl blivit bättre nu?!

    • skvitt skriver:

      Du fäster uppmärksamheten på ett annat språkligt problem. Men det är väl så att vanligt folk inte ska fatta vad myndigheterna menar. Men jag tror som du, att det har blivit bättre.

      Kram!
      /Skvitt


Kommentera

