Kategorier

Arkiv

Tips till mina trogna läsare

Bildbehandling

 

Man kommer inte långt med Paint, som finns i Windows. Men det finns ju en del gratisprogram som är bättre och självklart program som kostar skjortan. Vill du ha Adobes program så har de hittat på ett nytt sätt att skinna dig på pengar. Man får bara hyra deras program. Pröjsa, pröjsa, pröjsa, med andra ord. Slutar du pröjsa så har du inte tillgång till programmet längre!

Men så finns ju ett bra bildbehandlingsprogram på nätet, vilket jag just har skrivit om på PC-skolan.

fotoflexer

Se också här hur du hittar information på PC-skolan i bloggens INNEHÅLLSFÖRTECKNING.

PC-skolan Innehåll


4 kommentarer on “Tips till mina trogna läsare”

  1. Svante skriver:

    http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm
    Här är ett program, som är gratis för privatpersoner, jag har kört det i flera år nu.
    Svante

    • skvitt skriver:

      Jag tror det snart kan vara tio år sedan som jag prövade det programmet. Antagligen har jag haft version 1.4 och från dess och till version 4.8 har det hänt en del, som jag ser.
      Jag minns inte vad som gick att göra med det. Men det var inte särskilt mycket och eftersom jag har det svindyra Photoshop kände jag väl inte att Faststone hade någonting att erbjuda mig.

      Jag är övertygad om att många kan ha glädje av det, men att låta FotoFlexer vara ett verktyg som komplement är absolut inte fel. Jag blev väldigt imponerad av detta onlineprogram när jag lekte lite granna med det.
      Annat gratis för bilder är Photofiltre, som en del jämför med en enklare Photoshop och visst kan man säga det om man är snäll. Gimp är svårt att använda enligt min egen erfarenhet. Det är något med det programmet som inte vill gå in i skallen på mig. Det är synd det, för jag har sett fantastiska arbeten som är gjorda i Gimp.

      /Skvitt

      • Svante skriver:

        FSViewer räcker åt mig, Har en skiva med Fotoshop Element, men har inte brytt mig att installera programmet trots att jag köpt det på ärligt vis.
        Svante

        • skvitt skriver:

          Den sortens Photoshop har jag kikat lite på, men gillar det inte.
          Det som räcker och duger ska du självklart vara nöjd med, såvida du inte vill gå vidare med mer avancerade projekt. Som tur är får man fortfarande bestämma en sådan sak!

          /Skvitt


Kommentera

