Kategorier

Arkiv

Björnbild!

Skvitt presenterar!

Ja, det framgår ju av bilden också, bloggen Björnbild.

Björnbild

Det är väl trevligt som omväxling till alla mina andra tunga inlägg.

För tänk som jag kan skriva på min blogg ibland! Ja, till och med i kommentarer hos andra då och då. Jag har faktiskt ett rykande färskt exempel på just det i en kommentar här hos Svante.

Kårbölebloggen

Såhär skrev jag:

Ligger en del i det du skriver. Betala kan man dock inte tvingas till. Det går att stå utanför, men är man anställd i det privata rekommenderas ändå anslutning. Men det finns ju syndikalisterna i så fall.

Jag minns på sjuttiotalet. Då var vi bara två som jobbade samtidigt på arbetsplatsen just då. Och då kom en tjej från facket och besökte oss. Helt klart visste hon att jag inte var ansluten. men hon låtsades som om hon inte visste det. Ville pejla min inställning (läs: åsikt – antagligen för att registrera den!).

Jag skrädde inte orden. Jag sa som jag tycker. En fackförening ska vara en kamporganisation. Den ska föra klasskamp. Om den bara fungerar som försäkringsbolag och småhandlar om korvören så får de inga pengar av mig. Då kan jag lika väl stå utanför.

Nu du! Nu ska du få höra!
Nu försökte reformistf*ttan hota! Javisst! Skrämmas! Javisst!
Hon sa: ”Vi i facket jobbar för att man inte ska få jobba här om man inte är med i facket!”
”Jasså, sa jag! Du menar alltså arbeitsverbot, som i Tyskland. Fast med den skillnaden att man inte får veta varför, för det säger ni väl inte officiellt!”

Med de orden satte jag punkt i debatten, så att säga. Hon hade inget att säga mer om saken utan droppade av direkt.

Sossarnas äckliga falskspel känner jag så väl igen. Och flera år innan dess försökte facket värva mig. Jag hade börjat det året på sommaren. Plötsligt på jobbet dök det upp en lång drasut från facket och han kände igen mig till utseendet, men tydligen hade han ingen pejling på hur länge jag hade jobbat.
Han sa: ”Har det börjat några här under sommaren som fortfarande jobbar kvar, för då ska jag skriva in dem i facket!”
Jag svarade: ”Ja, jag började här under sommaren!” Jag ville ju provocera.
”Bra! då skriver jag in dig!”, sa han
”Nej, det gör du inte!”, sa jag!
”Jasså, varför inte det?”, frågade han.
”Det har du inte med att göra!”svarade jag och han kom sig inte för att fråga vidare.
Så ska de behandlas!

Sossar är äckliga. Mycket, mycket äckliga!
Jag minns en gång några år ännu tidigare. Det var antagligen på sommaren 1967. Då hade sossarna hyrt Folkets park.
Jag och mina FNL-vänner var där för att demonstrera för FNL. Men se, det passade inte sossarna eftersom de dubbelspelade med USA genom sin egen variant på vad de ville kalla för stöd åt Vietnams folk. Det gick ju ut på att stödja båda sidor, ”humanitärt” som de sa! Det var ju ett försök att splittra opinionen som motsatte sig folkmordet! Till stor del lyckades det, men i slutänden blev det trots allt ett nederlag eftersom vietnameserna vann kriget och USA förlorade, till sossarnas förtret.

Det var samma taktik som vid folkomröstningen om kärnkraften. Då fann det ju som bekant en JA-sida och en NEJ-sida. Och den sistnämnda hade ett absolut övertag. Sossarna ville att JA-sidan skulle segra eftersom de framför allt var det kapitalistiska så kallade ”näringslivet” som ville satsa på kärnkraften. Sossarna stödjer ju alltid kapitalismens intressen, som bekant är för politiskt medvetet folk.

Lika bekant är ju hur de kom kapitalet till undsättning. De hittade på en tredje linje, men den fick namnet ”Linje 2″ för att dölja det faktum att den tillkom som en tredje variant att rösta på ifall man inte ville välja ett rent JA eller NEJ! Och inte nog med det. På valsedelns baksida fanns denna förförande text som vände sig till de lättledda och illa insatta, alltså den breda massan:
”Energihushållningen bedrivs kraftfullt och stimuleras ytterligare. De svagaste grupperna i samhället skyddas. Åtgärder vidtas för att styra elkonsumtionen bl.a. för att förhindra direktverkande elvärme i ny permanentbebyggelse.

Forskning och utveckling av förnybara energikällor forceras under samhällets ledning.

Miljö- och säkerhetsförbättrande åtgärder vid kärnkraftverken genomförs. En särskild säkerhetsstudie görs vid varje reaktor. För medborgarnas insyn tillsätts vid varje kärnkraftverk en säkerhetskommitté med lokal förankring.

Elproduktion genom olje- och kolkondensverk undviks.

Samhället skall ha ett huvudansvar för produktionen och distributionen av elektrisk kraft. Kärnkraftverk och andra framtida anläggningar för produktion av elektrisk kraft av betydelse skall ägas av stat och kommun. Övervinster i vattenkraftproduktionen indrages genom beskattning.”

Sossarna drev in oss i EU och med lagen om offentligen upphandling fick privata företag en lagstadgad rätt att profitera på den offentliga sektorn. Sossarna sålde ut vår självständighet. De gjorde oss alla till aktieägare med tvång och oss alla till fattigpensionärer!

LO är sossarnas sponsor!

Om folk insåg allt detta skulle de genast vända både sossar och LO-facken ryggen, men de är lika lättlurade som när de gav sitt stöd till linje 2!

/Skvitt”

Men det är inte alltid lika tungt att läsa mig. Se bara på detta inlägg,

B e B a M

som också är helt färskt.

Många som fotograferar vill gärna dela med sig av sin bilder. Det är inget konstigt med det. Skvitt är inget undantag. Se här!

Djurparken 5

Eller varför inte kika in hos Imsy?

Imsy  foto

Ja, ja! Så skulle jag kunna hålla på länge med att rekommendera, men varför inte kika in på länkarna i höger marginal och läsa det jag rekommenderar?

Björn

Skvitts eget foto. Fler bilder här.

Borås björn 2


10 kommentarer on “Björnbild!”

  1. Svante skriver:

    Det var ju inte tungt att läsa din kommentar hos mig, och inte heller blev det tungt hos dig. Men det är klart att ”jag” s bild på en ballerina är lättare, även dina ”Afrika” bilder från Borås är trevliga. För att återgå till det tunga, det du skriver är ju detsamma som jag upplevt i mitt liv. Socialdemokratin är Borgarnas vapen mot de, som inte tänker själva, och som samhället ser ut finns det många, som slutat tänka, eller också tillhör man Vänsterpartiet, som är Socialdemokraternas största fiende. Jag kan inte finna att ens Vänsterpartiet tar arbetarens parti, om de skulle förlora sina privilegier i Riksdagen. Allt beror på att få personlig vinning.
    Svante

    • skvitt skriver:

      Alltså, så här är det!
      Om mina inlägg inte är tunga att läsa så beror det på att webbläsaren är fel inställd. Rätta genast till detta, för är det tungt så ska det vara tungt, för böfvelen!🙂

      Om våra partier; skit i dem! Om den borgerliga parlamentarismen; skit i den!
      Tänk om alla gjorde så! Hur ska de då förklara att kanske bara fem procent gick till valurnan? Och då vore vi 95% som kunde säga att deras förklaring inte stämmer, för det är inte ointresse för politiska frågor som gör att vi inte röstar. Det är ointresse för borgerskapets hela bukett av borgerliga partier och hela deras maktstruktur, inklusive parlamentarismen, som vi har vänt ryggen. Och nu skall allt vändas över ända för nu tar VI makten!

      Önsketänkande?
      Bara än så länge!

      /Skvitt

  2. bloggarbjorn skriver:

    Hoppas ingen läsare som vill se en bild av en björn blir besviken!🙂 Tack för reklamen.

    Har för mig att det hette Berufsverbot (yrkesförbud) i Tyskland. Liknande tendenser har funnits i Sverige, ibland organiserat av staten mot vänsterfolk, ibland av vissa LO-fack (mot vänsterfolk där också). Att vara höger verkar sällan ha varit en belastning (för då har man ju visat att man inte är vänster!).

    • skvitt skriver:

      Ja, så kanske det hette. Men i Tyskland var det dock så att man meddelades om att man hade fått detta yrkesförbud. Så har aldrig skett i Sverige. Det gör Tyskland till ett lite hederligare land än Sverige.

      /Skvitt

    • skvitt skriver:

      Jag måste ju bara länka till en av dina bilder: ordning i trafiken. http://tinyurl.com/lvzwp4d
      Länk till din blogg bjuder jag gärna mina läsare på: http://bjornbild.wordpress.com/

      /Skvitt

      • bloggarbjorn skriver:

        I Tyskland har det varit rakare linjer, i Sverige har makthavarna låtsats att ”sånt händer inte här”. Och det är ju inte särskilt ärligt.

        Jag vände på en brädbit i en trädgård där jag hjälpte till litegrann – och oj vad det myllrade av tvestjärtar som stördes i sin dagliga gärning! Det verkar många på bilden, men en stor del hann faktiskt springa sin väg innan jag hann få upp kameran ur fickan.


Kommentera

