Kategorier

Arkiv

När jag var i Afrika häromsistens

Oj, nu for Skvitt med osanning!

Men jag sparade en massa pengar på att inte åka dit. Istället var jag i Borås och gick till djurparken. Och där tog jag bland annat denna bild:

Borås elefant 1

Fler elefantbilder ses i samma inlägg på Skvitts foto.

Men giraffen finns i ett annat inlägg på samma blogg.

Djurparken 5

Jag tror djuren har det ganska bra i den här djurparken, men djur ska ju inte vara i fångenskap egentligen.

Tyvärr har människan brett ut sig allt mer och djurens habitat försvinner. Vi blir allt fler människor på jorden, men man räknar med att den branta kurvan uppåt planar ut cirka år tjugohundrafemtio. Kanske vi till och med därefter blir färre. Vissa forskare lutar dithän. Det vore ju underbart om vi kunde bli färre och återge utrymme åt våra vilda vänner.

Borås björn 1

En hotad art som vissa hatar är ju det vackra djuret varg. Tyvärr finns det en stark lobby av främst jägare som inte vill ha varg över huvud taget i vår fauna och regeringen har ett mycket stort lyssnande öra åt det hållet, med följd att stammen är starkt inavlad. En sådan stam har vi ingen glädje av, men vi måste ju börja någon stans för att rädda denna stam. Vi måste alltså reagera mot denna lobby av fördomsfulla och okunniga varghatare!

Varg

Under tiden fungerar djurparker som asyler för vissa av de mest hotade arterna. Men det räcker inte långt. För det gäller bara de mest sevärda djuren. Vem vill till exempel se en hotad nematod, ett sällsynt kvalster eller något annat litet kryp, oavsett om det är viktigt eller inte för mänskligheten och oavsett dess hotade situation? En sådan djurpark skulle kanske kunna inrymmas på en yta motsvarande en fotbollsplan, men skulle den få några besökare? Knappast!

Borås djurparks miljöarbete är en del av deras hemsida som än så länge inte har något innehåll av betydelse. Skvitt undrar så klart varför. Vad indikerar det?

Däremot skriver man om ett projekt som kallas för CCF: ”För hundra år sedan var världspopulationen av vilda geparder 100 000 individer. Idag återstår endast 12 500. Cheetah Conservation Fund (CCF) bildades 1990 och arbetar för att säkerställa en framtid för geparden och dess livsmiljö. Borås Djurpark bidrar årligen med finansiell hjälp till CCF.” Klicka och läs hela texten.

Jag tror man måste göra mycket mycket mera för våra utsatta djur än vad våra djurparker mäktar med. Och så får vi hoppas att vår av människor överbefolkade värld bara är en parentes och att vi som art så småningom i vart fall reduceras till högst en miljard människor. Naturligtvis inte på grund av svält eller krig utan på grund av att vi drar ned på förökningstakten så att den blir negativ, att vi alltså helt sonika minskar i antal.

Djurparken 7


27 kommentarer on “När jag var i Afrika häromsistens”

  1. Svante skriver:

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/smittexpert-varnar-for-nytt-virus_8359026.svd
    Kanske kan detta hjälpa till för att få tillstånd en reduktion av djuret Människa.
    Svante

    • skvitt skriver:

      Jag skrev: ”Och så får vi hoppas att vår av människor överbefolkade värld bara är en parentes och att vi som art så småningom i vart fall reduceras till högst en miljard människor. Naturligtvis inte på grund av svält eller krig …” och borde ha lagt till ordet ”farsoter..

      /Skvitt

  2. Svante skriver:


    Som jag ser det är det, det enda sättet att decimera djuret människa, är det du inte vill ska hända. Jag vill naturligtvis inte att vi ska få krig, svält, eller pandemier, ska vi försöka låta bli att bilda familjer där barn alstras.
    Svante

    • skvitt skriver:

      Nej, inte alls. Men ju längre människorna utbildar sig dess färre barn skaffar de sig.Antalet barn per familj sjunker drastiskt i värden redan i dag. När det hamnar på ett snitt under två barn per familj så sjunket befolkningstätheten.

      (Tack för en underbar video!)

      /Skvitt

      • Svante skriver:

        Då vore det bäst att mannen födde barnen, som någon sa för länge sedan, för så ont, som det gör blir det inga fler hos den mannen.
        Svante

        • skvitt skriver:

          Vår Herre gjorde ett sådant försök, men tyckte nog att det var ett misstag. Kan du lista ut vad jag syftar på?

          /Skvitt

          • Svante skriver:

            Det enda som kommer upp i huvudet är ett försök, som ännu ej har lyckats, och det är Muhammeds återfödelse.
            Svante

            • skvitt skriver:

              Nej, jag menar där det har lyckats, men kanske inte var så lyckat ändå. Fast det fungerar. Det är inom djurvärden och det är hanen som föder ungarna. Kanske det trots allt är lyckat, men varför är det inte fler djur som har kommit på det, kan man ju undra.

              Listar du ut det nu?

              /Skvitt

              • Svante skriver:

                Sjöhästen skulle det kunna vara för där anses hanen föda barn, även om han bara är en äggkläckningsmaskin.
                Svante

                • skvitt skriver:

                  Jag VISSTE det! Jag visste att du skulle komma på det.
                  Jag tror jag förde dig vilse när jag skrev ”Vår Herre gjorde ett sådant försök, men tyckte nog att det var ett misstag. Kan du lista ut vad jag syftar på?” Det var faktiskt inte meningen.

                  /Skvitt

                  • Svante skriver:

                    Skulle i så fall vara skapandet av förste mannen, och sedan sno ett revben av honom, och skapa kvinnan. Och sedan kalla det för skapandet av människan. Det kan man väl säga vara ett misstag.
                    Svante

                    • skvitt skriver:

                      Jajjemensan! Det var ett stort misstag. Men eftersom han skapade människan efter sin egen avbild så säger det ju det mesta om Gud!

                      Men så inställer sig ju genast en hädisk fråga: Kan Gud ha skapat världen när hans avbild bara kan förstöra? Hur går det ihop?
                      Undra om en teolog kan förklara den saken.

                      /Skvitt

  3. skvitt skriver:

    Vill du svara igen så börjar vi på ny kula för det börjar bli för smalt i kommentarsfältet.

    /Skvitt

    • Svante skriver:

      Jag tror för min del, att om det finns någon Gud, så är han en grinig gubbe, med förstörelselusta. Att få ett vettigt svar av en Teolog har jag försökt med många gånger, men inte lyckats. Jag får för mig att de är medvetna om att deras svar är nonsens. Skapelseberättelsen har jag redan lagt bakom mig som en gammal dålig saga. Adam, och Eva fick två söner, som växte upp och gick till främmande land, och hämtade fruar. Sedan dödade den ena den andre. Nu finns det ju tre religioner, som har en liknande historia, kanske det fanns tre Gudar på den tiden, och tre Adam, och Eva. Nej ursäkta mig alla troende, jag tror mer på evolutionen.
      Svante

  4. kao skriver:

    Så härliga bilder🙂
    Elefanter älskar 2 saker mest av allt:
    Att bada och att leka med bollar.
    Elefantfotboll fick jag möjlighet att bevista i Laos för några år sen.
    ————
    De djur som är utrotningshotade pga människans härjningar, mår ganska bra om de kommer till en riktigt bra djurpark.

    Bland det värsta jag sett var en stor chimpans på en cirkus i Indien. Vi gick därifrån när den skulle tvingas uppträda fastän den inte ville. Den kastade trejhjulingen som den skulle cykla på, ut bland publiken. Jag mådde fysiskt illa av hur även de övriga djuren på cirkusen behandlades.

    Fyra vuxna män med kedjor fästa i djurets halsband drog åt varsitt håll så den stackars chimpansen inte skulle kunna anfalla någon.

    Usch vilket djurplågeri.

    Har sett mycket sånt.

    Kram till dej.
    Kao

    • skvitt skriver:

      Tyvärr är det ju så att djur far mycket illa i vissa delar av världen.
      Och vem vet om inte djuren i Borås tycker att de har väldigt lite yta att gå omkring på. Jag tror de är ganska less på att inte få se något annat, något nytt. Det vore bra om det gick att fråga dem.

      Kram!
      /Skvitt

      • kao skriver:

        Men det kan man inte.
        Vi ska inte överföra mänskliga känslor/aspekter på djur. De är sina egna.

        Men visst är det bättre att de överlever som raser än att de går under.

        Kao

        • skvitt skriver:

          Det här med känslor tror jag är ganska universellt, så jag tror vi kan gissa oss till svaret.

          Kram!
          /Skvitt

          • kao skriver:

            Visst, men människor och djur har inte samma prioriteringar.

            Kram
            Kao

            • skvitt skriver:

              Hur vet vi det?

              /Skvitt

              • kao skriver:

                När vi försöker få djur att vara som oss så ser de, i.a.f i mina ögon, ‘olyckliga’ ut. Möjligen delar vi samma känslor och andra kognitioner med dem i den äldsta delen av hjärnan: amylgada, där bl.a att äta, försvara sej mot yttre fiender och fortplanta sej sitter.

                Men visst: vissa djur är ‘mänskligare’ än människor.

                • skvitt skriver:

                  Fundera på dessa hundar! Är det uttryck för känslor?

                  Och i det vilda:

                  Och ett återseende i det vilda:

                  Människors förmåga att tänka rationellt sätter tyvärr vår emotionella förmåga delvis ur spel. Djurs förmåga till rationellt tänkande är mindre utvecklat. Vad kan vi dra för slutsatser av det?

                  En sista film, inte ett återseende, ett gediget arbete att ska en relation till vilda lejon:

                  Visst tänker de och känner och tänker mer med känslor än vi människor gör. Här har många beslutsfattare, företagschefer och politiker mycket att lära, främst moderater och andra psykopater på högerkanten.

                  Kram!
                  /Skvitt


Kommentera

