Kategorier

Arkiv

Bli säker i svampskogen – Skvitts svampskola

Säsongen är här!

Ja, men egentligen finns det svamp året runt. På vintern finns det faktiskt också svamp. En sådan är vinternagelskivling, eller som den också kallas, vinterskivling. Den förekommer från oktober till april. Arten är tålig och klarar tio minusgrader. På våren kommer vissa murklor, så som till exempel den giftiga stenmurklan, som numera inte rekommenderas som matsvamp. Väljer man likväl att äta den måste den förvällas minst två gånger eller torkas.

Men nu är det sommarens och höstens svampsäsong vi i första hand har framför oss och den del av svampåret då de flesta som plockar svamp är ute i markerna för att se vad som bjuds. Tyvärr är allt för många rädda att råka plocka giftiga arter och nöjer sig därför med kantareller. De andra goda matsvamparna får stå kvar av ren okunskap.

Men det är faktiskt inte svårt att plocka svamp på ett säkert sätt. Skvitt har skrivit om det tidigare. Klicka här för att komma till Skvitts enkla svampskola och undvik svampdöden.

Svampskola.jpg


3 kommentarer on “Bli säker i svampskogen – Skvitts svampskola”

  1. Svante skriver:

    Som liten grabb fick jag vara med morfar i skogen, då det var svamptider. Han lärde ut de svampar han plockade, och som var prima matsvamp, dock ingick Stenmurklan i sortimentet. Sedan mitten av 80 talet har jag fått ge upp svamp, och bärplockande p.g.a. en ryggskada. Numera böjer jag mig bara då jag måste plocka upp hundbajset på promenaderna, när det kommer på olämplig plats. Böjer jag mig alltför ofta tappar jag känseln i benen, och då är det inte kul att gå vidare.
    Svante

    • skvitt skriver:

      Gôtt att det bara är sån skit du böjer för och inte överheten!
      Men synd att du har sån rygg. Den tycks dock inte hindra dig från att vara rakryggad, tack och lov.

      /Skvitt


Kommentera

