Kategorier

Arkiv

Snowden söker asyl igen!

Nu i sex andra länder

Att få asyl är ju inte helt lätt om det är USA man behöver få asyl från. Länder som beviljar asyl åt Snowden kommer automatiskt att utsättas för olika former av påtryckningar, vilket ju Putin avslöjade med finess.

”Om Snowden vill stanna i Ryssland måste han ‘sluta försöka skada våra amerikanska partners’.” / SvD

Putin-Snowden-USA

”NSA-läckan Snowden har tidigare sökt asyl i 21 andra länder utan napp hittills, bland annat Ecuador som tagit sig an Wikileaksgrundaren Julian Assange.

Och Wikileaks uppger nu att de hjälper visselblåsaren Snowden med rättshjälp.

Organisationen uppger att man i nuläget inte kommer att berätta vilka sex länder Edward Snowden nu söker asyl i – ‘av rädsla för att USA ska lägga sig i’, skriver AP.

Natten mot lördag uppgav Nicaraguas president att de kan tänka sig att ge Snowden asyl.” /AFTONBLADET

”Edward Snowden har gjort en bra sak”

Nedan följer ett uttalande av Edward Snowden, släppt av WikiLeaks:

”En vecka sedan jag lämnade Hong Kong efter att det stod klart att min frihet och säkerhet var i fara på grund av att jag avslöjat sanningen hänger min frihet på ansträngningarna och uppoffringarna från vänner, nya och gamla, familj, och alla andra som jag aldrig har träffat och förmodligen aldrig kommer att möta. Jag litade på dem med, lade mitt liv i deras händer och de visade ett förtroende för mig som jag alltid kommer att vara tacksam för…

På torsdagen förklarade President Obama inför världen att han inte skulle tillåta något diplomatiskt ”mygel” i mitt fall. Men nu rapporteras att presidenten, tvärtemot vad han garanterat att inte att göra , beordrade sin Vice President att pressa de nationers regeringar, som jag har begärt skydd av, att avslå mina asylframställningar.

Den här sortens bedrägeri från en världsledande nation är inte rättvisa, liksom inte heller det utomrättsliga straffet att nekas exil. Detta är gamla, dåliga verktyg i politisk aggression.

Deras syfte är att skrämma, inte mig, men de som skulle komma efter mig.

Under årtionden var Amerikas förenta stater en av de starkaste försvararna av den mänskliga rätten att söka asyl. Tyvärr är denna rätt som anges i USA: s artikel14 av den allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna, nu förkastas av den nuvarande regeringen i mitt land. Obama-administrationen har nu intagit strategin att använda medborgarskapet som vapen.

Även om jag är dömd för ingenting, har de ensidigt återkallat mitt pass, lämnar mig som en statslös person. Utan någon rättslig ordning försöker administrationen nu stoppa mig från att använda min rättighet. En rättighet som tillhör alla. Rätten att söka asyl.

Till slut, Obamaadministrationen är inte rädd för uppgiftslämnare som mig, Bradley Manning eller Thomas Drake. Vi är statslösa, fängslade eller maktlösa. Nej, Obama-administrationen är rädd för dig. Man är rädd för att den informerade, arga allmänheten kräver vad den utlovades av den konstitutionella regeringen – folkets berättigade vrede fruktas av makten. Jag är oböjd i mina övertygelser och imponerad av de ansträngningar som görs av så många. 
Edward Joseph Snowden”

6 kommentarer on “Snowden söker asyl igen!”

  1. Svante skriver:

    Undrar hur smart denna visslare är? Att söka Asyl i Natoländer, som Norge, och Finland tyder väl inte på hög IQ.
    Svante

    • skvitt skriver:

      Jag håller helt med dig om att det är vansinne att söka asyl i Natoländer. Men förklaringen ligger nog inte i hans IQ. Jag tror den ligger i kunskapsbrist om omvärlden. Det är ju det att det är stora brister i amerikansk bildning. Orsaken är både vad man lär sig i skolan och vad media förmedlar.

      Jag förmodar att Snowden har en universitetsutbildning, men … Det är inte lätt att ta igen allt man aldrig har lärt sig redan innan i skolan eller via andra kanaler. Den här videon är från ett frågesportprogram. Det är svårt att uppfatta allt som sägs om man inte lyssnar flera gånger, men det går alltså ut på att nämna en stat utanför USA som börjar på A och som förhoppningsvis finns med bland de utvalda på tavlan.
      Det borde vara lätt att komma på ganska många länder, men du ser själv hur svårt de har för det. Och när killen säger Amsterdam borde ju motståndarlaget jublat omedelbart, men de vågar inte jubla innan de får veta av programledaren att det var fel!!!

      Här kommer mera och här är det ju textat så det blir lättare. Jag tror man måste fråga minst en miljon européer för att hitta lika många korkade människor som i denna video:

      Alltså, varför gör man en sådan här video om det inte finns skäl?:

      37% av amerikanerna kan inte peka ut USA, enligt en undersökning. Jag hör inte vilken undersökning det handlar om, men det låter som om hon säger Gallup. Jag trodde de bara sysslade med opinionsundersökningar. Men skit samma, det är i vart fall ett TV-program som avslöjar resultaten:

      Nu får ju killen hjälp av Wikileaks, så man får ju hoppas att de har vett på att inte föreslå NATO-länder eller andra länder som är alltför bundis med USA.

      Se mer:
      Astrologi kan ha effekt på klimatet!!! Det får man lära sig i den obligatoriska skolan i South Dakota, om jag hör rätt här. Det var det mest korkade som påstods, men metrologiska och termologiska förklaringar är ju lika befängt.

      Till sist

      Jag tror Snowden har en hög IQ – ja, för att vara amerikan alltså. 🙂 🙂 🙂
      Beviset för det är att han mig veterligt inte har sökt asyl här: Amsterdam, Europa, Utopia, Atlantis, Andromeda, Orion, Uranus, Neptunus, Mars, Amazonas, Betelgeuse, Israel och USA! Ej heller i Hades, trots att han där skulle vara oåtkomlig!

      /Skvitt

      • Svante skriver:

        You’ve made my day with this. Inte ens mina släktingar California grejar sådant fast de besökt Sverige flera gånger, de är besvikna på att vi inte har så höga berg, som Schweiz.
        Svante


Kommentera

