Kategorier

Arkiv

Gustav Fridolin i Almedalen

Hela talet

Trots att jag inte håll med i allt så måste jag säga att han säger en hel del väldigt bra saker och han är en bra talare och stor begåvning. Därför bör du se videon.

Skvitt är, som alla följare av Skvitt vet, långt till vänster om de parlamentariska partierna och emot parlamentarismen. Istället är jag för demokratin.

Men ni som känner mig förvånas ändå inte över att jag kan slå ett slag för någon jag inte delar politisk uppfattning med.

Uppdaterat

Ytterligare förklaring ges i mitt svar till Svante i kommentar nedan.

6 kommentarer on “Gustav Fridolin i Almedalen”

    • skvitt skriver:

      Tack för länken. Jag läste artikeln och instämmer i stort med densamma.

      Han är duktig och jag blev imponerad. Därför lade jag ut videon.
      Jag tror att han drar en hel del röster till partiet ifall han får komma fram bättre i valrörelsen och det får han säkert. Och därför är jag glad åt han han inte representerar socialdemokratin. Det partiet vill jag se gå i graven. Klassförrädare är det sista vi behöver i det här landet, i den här världen, i den här historiska tiden.

      Men hur ser jag på miljöpartiet? Jo som ett borgerligt parti på borgerlighetens vänsterflygel, till skillnad från socialdemokratin som är ett fascistiskt parti. Ett arbetarklassens förrädarparti blir per definition fascistiskt. Så enkelt är det.

      Vänsterpartiet å sin sida är ett urvattnat parti, ideologiskt sett. Det har urvattnats till ett flumparti, tyvärr. Men vad gör det. Jag tror ju ändå inte på parlamentarismen och den borgerliga så kallade ”demokratin”:
      Parlamentarism, ja tack, men bara i ett kommunistiskt samhälle där parlamentarismen skulle se helt annorlunda ut, utan politiska partier, men med samhällsengagerade organisationer som företräder människorna på olika sätt i samhället.

      Varför lyfte jag då fram Gustaf Fridolin i ett inlägg på det vis jag gjorde?
      Jo, för han slår med sällsynt skärpa sönder den moderatledda alliansregeringens politik på ett lättfattligt sätt och folk måste få ögonen öppnade och se Alliansen, nyliberalismen och moderaternas osminkade högerpolitik utan krångliga förklaringar.

      Jag kommer att fortsätta att vägra att rösta, eftersom jag därmed visar att jag tar avstånd från borgarklassens maktutövande, som garanteras med dess parlamentarism, som de fräckt nog kallar demokrati.
      Jag må kritiseras för det, men den kritiken tar jag lätt på eftersom sanningen är att det är inte i parlamentet de viktiga politiska besluten tas. De besluten tas i helt andra forum utan insyn och med största hemlighetsmakeri, samt utan att pressen ens försöker rota i saken. Och DET är inte konstigt då pressen ju är en del av borgerskapets skapelse för dess egen klasskamps skull, framgång, fortbestånd och maktfullkomlighet gentemot arbetarklassen.

      När partier utger sig för att vara arbetarpartier, men ställer upp på borgarklassens parlamentariska system blir dessa inte bara verktyg för borgarklassen och klassförrädare. De blir också fascistifierade!

      Mot bakgrund av ovanstående kan jag alltså konstatera att Miljöpartiet är det borgerliga parti som trots allt är skonsammast mot ideal som omhuldas av en medveten arbetarklass. Det låter inte påskina att det är ett arbetarparti och det är renhårigt. Den dag vänsterpartiet avstår från att påstå att det företräder arbetarklassen kanske det kan framstå som ännu ärligare.

      Sanningen är ju trots allt att arbetarklassen inte har ett enda parti som företräder den, ty ett sådant parti driver en helt igenom utomparlamentarisk kamp!

      /Skvitt

      • Svante skriver:

        Lillian Sjölund är liberal, vilket jag tolkar, som varande Folkpartist. Jag uppfattar hennes ledare, som mänskliga, och delar, ofta hennes åsikter, inte alltid dock. Om Folkpartiet delade hennes åsikter, skulle man nästan kunna tro att Folkpartiet skulle vara ett vänsterparti.
        Svante

        • skvitt skriver:

          Vi ska inte förvåna oss över människors märkliga tankespår och svårigheter att dra de rätta slutsatserna eller oförmåga att få ihop sin verklighet.

          /Skvitt

  1. kao skriver:

    Nåt tråkigare och mesigare har jag sällan hört.
    Samma med (V) idag, tyvärr. Man törs ju inget, man försöker bara få supportrar!

    Kram
    Kao

    • skvitt skriver:

      Gustaf Fridolin saknar helt och hållet klassperspektiv, men jag uppskattar en del i början av hans tal, kritik och retorik mot Alliansen.

      Kanske han får folk till valurnan, vilket förvisso strider mot min inställning vad gäller att bejaka borgarklassens parlamentarism som är dess garant för fortsatt förtryck av den klass den lever på.

      Min inställning och kritik framgår säkert av vad jag tidigare har skrivit om parlamentarism, men även i min kommentar ovan.

      Men jag lyfte ju fram honom trots detta och det kan väl förstås genom det här som jag skrev:
      Varför lyfte jag då fram Gustaf Fridolin i ett inlägg på det vis jag gjorde?
      Jo, för han slår med sällsynt skärpa sönder den moderatledda alliansregeringens politik på ett lättfattligt sätt och folk måste få ögonen öppnade och se Alliansen, nyliberalismen och moderaternas osminkade högerpolitik utan krångliga förklaringar.

      Kram!
      /Skvitt


Kommentera

