Kategorier

Arkiv

Borde inte Bonniers protestera?

Inför min pension

kommer jag att säga upp

mina prenumerationer. 

Hur ska jag annars kunna överleva? 

Prenumeration-pension

Det blir ju inte mycket kvar den dagen jag går i pension. Ändå har jag jobbat varenda dag, år ut och år in under hela mitt vuxna liv. Inte en enda dag har jag varit arbetslös. Och jag har tjänat ganska hyfsat i alla år. De senaste åren har jag haft en lön som både räckt till och som det blivit över på. Ja, jag har sparat undan en årslön, precis som Ann Wibble sa man skulle göra! Alla borde ha en årslön på banken!”, sa hon.

Hon levde väl i sin egen värld, för ju lägre lön man har – ju mindre behöver man ju ha på banken för att det ska vara en årslön – MEN – desto svårare är det ju att få ihop den lilla årslönen att spara på banken! Det fattade inte idioten!

Men jag har tjänat tillräckligt för att lyckas. Och hade jag tjänat dubbel så mycket så hade jag kunnat haft tre årslöner på banken redan för flera år sedan. Så fungerar det.

Ja, hade jag haft hennes inkomst hade jag kunnat haft mer än tio årslöner på banken! Det här är matematik som Ann Wibble säkert inte begriper sig på. Så funkar det bland överklassen. De fattar inte hur vanligt folk faktiskt har det!

Skvitt klagar inte

Inte för egen del och inte för situationen han lever i för tillfället, men snart blir det pension och då ryker 47% av inkomsten. Kvar att leva på blir 53%! Och visst går det om han vänder på slantarna. Andra finns som bara har det att leva på redan innan de går i pension! Jag tycker synd om dem den dagen de pensioneras!

Det fanns en tid!

Då var Sverige inte lika rikt som det är i dag. Men de som gick i pension, till exempel mina egna föräldrar, de fick behålla 80% av sin inkomst. Men så hände något. Se dessa filmer!

Skvitt tar konsekvenserna

Javisst, Skvitt tar konsekvenserna av välfärdens nedrustning som ju Socialdemokraterna i hög grad är delaktiga i och som Alliansen driver in absurdum.

Då drabbas kapitalisterna. Till exempel Bonniers.

Ja, för Skvitt säger ju upp sina prenumerationer.

Det är lyx att ha sådana för varje normal pensionär, även för Skvitt. Nya möbler, ny TV, ny dator och att köpa märkeskläder eller att resa är sådant som det inte heller kommer att finnas utrymme för, än mindre att ha bil.

Konsumtionen måste ned på ett minimum. Annars går det inte runt.

Och när Skvitt och andra pensionärer inte har råd att konsumera, då minskar företagens vinster, produktionen går ned, arbetslösheten ökar och allt fler måste dra ned på sin konsumtion och en självförstärkande effekt i en nedåtgående spiral startar, med lågkonjunktur och kris som följd.

Det går åt helvete, kort sagt! Prenumeration-pension Bonniers äger pressen och därmed även ordet, samt tillgången till att påverka. Borde inte Bonniers börja protestera och skapa opinion mot att vi alla vanliga inte har råd att köpa deras tidningar?

Vi har inte råd att köpa era tidningar!

Svenska pensioner får bottenplacering – om 40 år har svenskarna bland de sämsta pensionsnivåerna i EU

Bonus:    

De 15 rikaste familjernas bolag är värda 3 950 miljarder kronor. Så ser klyftorna i Sverige ut.

Andra inlägg av Skvitt, taggade med ”Pension”:

Djur, pensionärer och en uppgörelse med Moderazisterna

Det nya Nazistpartiet-Moderaterna

Politikerpension

Pension

Välfärden, pensionerna och borgerskapet

Västvärldens striktaste kriterier för förtidspension.

Pensionerna sjunker!

Våra pensioner

Sveket mot pensionärerna

Pyramidspel med pensionspengarna

Får jag en skälig pension?

Din pension …

Pension åt helvete

Halva pension väck!

Får vi pension?

Pensionerna sänks!

 

2 kommentarer on “Borde inte Bonniers protestera?”

  1. Svante skriver:

    Tänk att inte företagare, och politiker kan förstå en så enkel sak. Var det inte Henry Ford, som sa ”att om jag betalar mina arbetare bra, kommer de att få råd att köpa mina bilar”? Utarmar kapitalisterna befolkningen, kommer det med tiden inte finnas något för dem att köpa med allt guld man samlat i sina bankvalv. Sedlar, och guld har dåligt näringsvärde.
    Svante

    • skvitt skriver:

      Jo, det var Henry Ford som sa det och då blev det ett ramaskri bland de andra kapitalisterna.
      Han såg också till så att de fick kortare arbetstider och betald semester. Då blev det ännu mera ramaskri!

      Innan reformerna hade han svårt att rekrytera folk. De gillade inte det enformiga löpandeband-arbetet. Det tog ifrån arbetarna deras yrkesstolthet. Men sen köade folk för att få jobb hos Ford och det blev status. Och folk stannade på sina jobb. Innan hade de slutat så fort de hittade något annat jobb.

      Henry Ford var framsynt på många sätt.

      /Skvitt


Kommentera

