Kategorier

Arkiv

Klasskampen är död

Förpassad till historien!

 

Ja om man skall tro borgarklassen, den enda klass som tjänar på ett sådant påstående.

Det är ett påstående som gagnar borgarklassen och är en del i dess klasskamp! Deras kamp mot arbetarklassen!

Så frågan är: är klasskampen verkligen död?

Klasskamp

4 kommentarer on “Klasskampen är död”

  1. Svante skriver:

    Som du skriver är alla fackföreningars förtroendevalda utsedda av borgerligheten, och har så varit sedan 50 talet, kanske redan från Saltsjöbadsavtalet.

    De som är utsedda att företräda den arbetande befolkningen, har så bra lön och förmåner att de inte ens har en aning om hur de som de företräder har det på sina arbetsplatser. Se bara på Kommunalarbetarförbundets handlande i sista avtalsrörelsen; det jag läst mig till via dagspressen idag tolkar jag som att facket är nöjt med ett avtal som ger kring 1700:- på tre år och övriga krav skall man diskutera senare.
    Huvudkraven lämnade alltså Kommunal och skall diskutera vidare.
    Har jag missuppfattat det jag läst måste jag nog ta kurser i läsförståelse.
    Jag har ju själv kört buss, med så kallade delade tjänster med en omloppstid på 13 timmar och bor man inte nära arbetsplatsen är det ett helvete.
    För mig som bodde inom promenadavstånd var det riktigt bra. Jag kunde ha en hund som aldrig behövde vara ensam mer än 4 timmar i sträck.
    Det krav man hade, att detta skulle upphöra, och att rasterna skulle räcka till att äta och besöka en toalett, där kan jag inte finna att uppgörelsen har gett något resultat.
    Jag slutade i och för sig att köra 1988 i och med sjukpension, och då var inte arbetsförhållandena så illa som de arbetskamrater som fortfarande jobbar kvar berättar om.

    Svante

    • skvitt skriver:

      Visst, jag håller med. Första riktigt allvarliga attacken mot arbetarrörelsen var Saltsjöbadsavtalet. Men det attackerades långt tidigare. Attackerna har pågått från första stund, men när attackerna kom inifrån borde de medvetna arbetarna ha rensat ut i de egna leden. Men de som rensades ut var kommunisterna och så blev det ju som det blev, en tam arbetarrörelse i borgerskapets koppel.

      Senaste bussavtalet är som du säger, en ynklig ”seger”. ”Vem vann?”, frågade reportern och Kommunals ordförande svarade ”Vi så klart!”. Jasså, säger jag bara!

      /Skvitt

      • Svante skriver:

        Jag vet inte om jag har tolkat det rätt, men jag har fått för mig att Socialdemokraterna ser ett större hot i Kommunisterna, än i Högerpartierna. Du skriver att de medvetna arbetarna borde ha protesterat, och rensat ut ”Quislingarna” ur ”rörelsen”. Tyvärr var det försent, då de medvetslösa redan hade tagit över.
        Svante


Kommentera

