Kategorier

Arkiv

Skvitt attackeras!

Javisst!

Men det är jag inte rädd för!

Egentligen är det ju ganska fantastiskt.

Jag som har, i gängse mening, så extrema idéer.

Jag som står till vänster om det mesta.

Jag som till exempel inte tror på parlamentarismen. I vart fall ingen parlamentarism i ett kapitalistiskt samhälle.

Jag som hävdar att vi lever i en diktatur.

Jag som hävdar att den enda demokratin kan skapas i ett kommunistiskt samhälle.

Kontroversiella idéer

Tänka sig,

jag bemöts ändå med saklighet i kommentarerna. Folk som tycker annorlunda än jag tycks respektera mig ändå på Internet när folk ofta, enligt media, hoppar på folk hur som helst i skydd av sin anonymitet kan ta sig friheten att säga vad som helst.

Men jag vet att sådant är undantag. Och när det sker blåser media upp det till ofantliga proportioner, vilket får folk att tro att mobbing på nätet är värre än det är.

Men Skvitt har aldrig mobbats för sina ”extrema” åsikter. Är inte det konstigt?

Det värsta som har hänt mig är att jag blev grundligt missförstådd och därför tog en bloggare starkt avstånd från mig. Det var ju synd, för hon drog alltför förhastade slutsatser. Men jag har inget agg emot henne, därför länkar jag till hennes blogg. Den är trevlig och kan rekommenderas. Se bara på hennes i skrivande stund sista inlägg!

När Skvitt attackeras kommer det från ovan, från skyn!

Måsen anfaller 3

Från måsar.

Bilden ingår i ett tema om måsattack och förmodligen fanns det ungar på marken, varför Skvitt skulle motas bort. Fler bilder från detta möte finns här. Jag kan ju avslöja att det kan vara svårt att ta kort på flygande fåglar, men en som har bevisat att det är möjligt att ta perfekta sådana är ju Framsnacka, se själva!

Det pratas så mycket om cyberattacker, intrång och hackers. Men hotet kommer sällan från enskilda personer. Hotet kommer ju från regimerna. Som nu det som har avslöjats av Edvard Snowden, viket ju knappast borde förvåna någon.

Och även i Sverige kommer ju attackerna från ovan, från regimen. Till exempel: nu är Felväsendet tystat för att det avslöjar vårt rättsväsende.

Censur Felväsendet

(Bilden publicerad här)

Skvitt har tagit reda på vad som hände.

Det var en våldsam överreaktion från åklagarväsendet!

Det var så här enligt författaren till Felväsendet, som jag har mailväxlat med: En åklagare, eller en som utger sig för att vara åklagaren, skriver kommentarer på en blogg. Dessa kommentarer lade Felväsendet ut som skärmdumpar därför att åklagaren uttryckte åsikter som var ytterst komprometterande. Då slog rättsväsendet till, polisen hämtade Felväsendets skribent och gjorde husrannsakan hos personen ifråga och tog datorerna i beslag. Allt i datorerna, USB-minnena och externa hårddiskar gicks igenom, men något åtal väcktes inte eftersom inget olagligt kunde hittas. Hela tillslaget handlade antagligen om att hitta annat brottsligt att kunna åtala för, säger Felväsendet till Skvitt i ett mail. Tillslaget syfte var att tysta! Brottsrubriceringen var förtal. Man gick inte vidare. Det skulle inte hålla i en domstol. Kanske skulle det rent av resultera i bakläxa om myndighetsmissbruk, enligt skribenten bakom Felväsendet.

Censur-blåögd

Man kan ju gott påstå att rättsväsendet överreagerade och till och med överskred sina befogenheter eftersom det ska röra sig om allvarligare brott än förtal för att få göra husrannsakan. Men det fick effekt. Felväsendets skribent säger nu att han inte vill fortsätta avslöja rättsväsendet eftersom det är så kränkande att hämtas av polis mitt inför grannar som tror att de har en i huset som begår grova brott. För varför hämtas grannen av sex poliser som bär iväg med flera datorer och andra tillbehör? Folk tror genast det värsta: en nätpedofil!

Det är lätt att förstå effekten av en sådan kränkning! Ingen granne frågar, men alla spekulerar och sprider därmed sina felaktiga funderingar vidare som falska rykten, utan att ha uppsåt och än mindre vetskap!

Så sker attackerna mot samhällskritiska röster i Sverige! Likheten med Kina, Burma, Iran med flera diktaturer är verkligen slående!

Skvitts inlägg taggade med ”censur” finns här.

UPPDATERING

Från UNDERMATTAN (en blogg som har utsatts för många attacker från olika håll) fick jag följande kommentar som kan läsas nedan:

”Bra att du inte ger dig, Skvitt!

Måsar är säkert också betydligt trevligare att attackeras av än t.ex. drönare? :)
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/northamerica/usa/8586358/Bird-sized-drones-the-future-of-US-warcraft.html

En artikel om en USA-journalist som kritiserade NSA/FBI/CIA:
http://undermattans.blogspot.de/2013/06/usa-journalist-som-nyligen-fick-4.html

En sammanfattning av myndigheternas storslagna arbete för: ”frihet på nätet”
http://undermattans.blogspot.se/2013/02/carl-bildt-sverige-presenterar-frihet.html

Kanske mördad

24 kommentarer on “Skvitt attackeras!”

  1. svorskan skriver:

    Vad kul att du länkade till mig igen 🙂 Ja måsarna beskyddar sina ungar väl. Måsungar är ursöta! Fick hyfsade bilder på sådana förra året i Ronneby. Ungarna kläcktes på ett perrongtak.
    Kramar o allt gott till dej!

    • skvitt skriver:

      Jo, det var ju ganska naturligt (och du är värd det) att länka den här gången, särskilt som jag fick inspiration till inlägget just genom dina måsar. Och när jag såg på mina egna måsbilder kunde jag bara konstatera att de stod sig slätt mot dina bilder. Ändå kämpade jag en hel del för att ta bilden som jag lade ut ovan och de flesta bilderna, som jag tog den där dagen, de åkte rakt i papperskorgen.

      Men inlägget är jag nöjd med, textmässigt. Och måsbilden behöver inte hålla så bra kvalitet eftersom det är texten som räknas i första hand. Då är det värre att jag hade den dåliga smaken att lägga ut måsbilder i fotobloggen. Fast jag tänker som så, där ska man bara se det som en ”story”, inte som något högtstående fotoalster. 🙂

      Att ta bilder på flygande fåglar kräver mycket ansträngning, mycket tid och mycket skicklighet. Plus mycket tur och en bättre kamera än min, som trots allt inte tillhör de sämsta. Fast vad får man för tio lax?

      Det krävs mycket för att fånga fågeln i flykten, som sagt. Det bör ju du veta, som kan konsten.

      http://skvittfoto.wordpress.com/2013/06/23/tema-masen-anfaller/

      Allt gott och kram till dig också!
      /Skvitt

      • svorskan skriver:

        Tack för berömmet 🙂 Jag blir glad! Olika kameror har olika starka sidor. Min är kanske extra bra vid ”snabbskjutningar”. 🙂
        Hos mig är det oftast tvärtom, att bilderna är viktigare än texten. Jag försöker inte förändra världen. Jag försöker visa att man kan se skönhet, glädje och humor i stort sett överallt. Jag gör det. Det är skönt att inte alla är lika, utan att alla har en talang, en plats och något hen brinner för.
        KRamar och allt gott till dej!

  2. Iréne skriver:

    Tack för alla dina kloka inlägg!

  3. undermattan skriver:

    Bra att du inte ger dig, Skvitt!

    Måsar är säkert också betydligt trevligare att attackeras av än t.ex. drönare? 🙂
    http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/northamerica/usa/8586358/Bird-sized-drones-the-future-of-US-warcraft.html

    En artikel om en USA-journalist som kritiserade NSA/FBI/CIA:
    http://undermattans.blogspot.de/2013/06/usa-journalist-som-nyligen-fick-4.html

    En sammanfattning av myndigheternas storslagna arbete för: ”frihet på nätet”
    http://undermattans.blogspot.se/2013/02/carl-bildt-sverige-presenterar-frihet.html

  4. undermattan skriver:

    Fina bilder, Skvitt!

    Du skriver att: ”Jag som har, i gängse mening, så extrema idéer.”

    Det kan ju också va så enkelt att en del blogginlägg automatiskt blir kontroversiella för att ankdammsmedia under alla år medvetet mörkat vissa ämnen som är dåliga för affärerna…

    När media bestämmer blir det lätt; ”WAR IS PEACE,” ”FREEDOM IS SLAVERY,” ”IGNORANCE IS STRENGTH”.

    • skvitt skriver:

      Kontroversiellt är sådant ”som potentiellt strider mot politiska, samhälliga, religiösa eller kulturella normer, värderingar, seder eller bruk och kan orsaka häftig debatt; som orsakar stora motsättningar och häftiga diskussioner”. Citerat ur Wikipedia.

      Så visst är det som du säger. Vissa blogginlägg blir kontroversiella efter som de strider mot den tillrättalagda bild som bourgeoisiens media trumpetar ut, som skall föreställa sanningen men utgör den propagandabild som som skyddar dess intressen och borgar för bevarandet av dess makt.

      Än lever Goebbels, dock i flera personer och sällan statligt avlönad. Goebbels var inte ens någon unik person. Han har alltid funnits. Hade Tysklands Goebbels varit amerikan hade ingen hört talas om honom, för vem har hört talas om alla Hollywoods Goebbels?

      Och så har vi ju Storebror, framdragen i ljuset av Edward Snowden med obestridliga fakta, men väl känd av många, till exempel bloggare. Bloggare som kunnat avfärdas med att bara vara konspirationsteoretiker, vilket har varit propaganda som har fungerat eftersom den grå massan har blå ögon.

      Det är i ljuset av detta som jag har extrema idéer. De avviker från de normer som bourgeoisien har skapat för att dölja sanningen om att den utgör en klass som samhället inte behöver, som den klass som inte kan stå på egna ben, som den klass som likt alla naturens parasiter måste ha en värd att leva på.
      Att påstå sådant är kontroversiellt, inte för att det är osant utan för att det strider mot bourgeoisiens världsbild, förmedlad genom dess egen press och media – mainstream media, men också i skolan och all utbildning, av myndigheter och av det praktiserande rättsväsendet och de lagar som bourgeoisien har skapat för att upprätthålla sin makt.

      /Skvitt

  5. Svante skriver:

    Det är beklämmande att det finns människor kvar i vårt land, som fortfarande lever i tron att vi har demokrati.
    Svante

  6. skvitt skriver:

    Jag har tagit bort flera av mina egna kommentarer eftersom jag inser att jag bara blir missförstådd. Då är det ingen idé att de är kvar.
    Eventuellt skriver jag nya om jag ids. Just nu gör jag det inte.

    /Skvitt

    • Fiona skriver:

      Hej Skvitt!

      Har du inte fattat att Anna bara är ute för att provocera. Hon är verkligen ingen ”Trevlig tjej”, som hon ju kalla sig på sin egen blogg! Varför tror du hon attackerar dig just nu? Jo, för det du skriver i bloggen. Hon vill visa att du har fel att du bara attackeras av måsar. Vore jag du skulle jag ta bort henne helt och hållet, varenda kommentar. Hon vill bara jävlas och provocera, inget annat. Ta bort henne om du är klok. Följ mitt råd, snälla!

      • skvitt skriver:

        Jag tycker väldigt illa om censur, men jag har funderat och tänkt till ordentligt och du har rätt. Hon tillför ingenting utom bråk. Stämningen blir bara otrevlig. Så ska det ju inte vara. Kritik är OK. Jag gillar det. Jag gillar när folk har en annan åsikt. Det gör att jag vidgar mina tankespår och berikar mig, men inte trams och bråk.

        Det är nog som du säger, att just för jag skrev att jag inte attackeras på bloggen så ville hon bevisa motsatsen. Otrevligt!

        Nu har jag alltså raderat hennes kommentarer och jag har stoppat henne från att kommentera. Automatiken slår till och stoppar hennes kommentarer utan att jag behöver göra något, om det nu fungerar.

        Kram!
        /Skvitt


Kommentera

