Kategorier

Arkiv

Fan ta Tele2!

Problem

 

 

Först köpte jag en telefon med abonnemang hos Tele2. Det kan man ju inte anklaga Tele2 för. Snarare försäljaren på Elgiganten. Det blev dyrare än han sa.

Två års bindningstid. Så fort det går ut ska jag säga upp det. Jag ska ha kontantkort istället. Jag ringer ju så lite.

Men det jag reagerar på nu är att just därför att jag hade abonnemang hos dem så blev jag uppringd av Tele2 och de hade ett erbjudande om mobilt bredband hos dem som var 80:- billigare än det jag har nu. Och erbjudandet var faktiskt fantastiskt.

Jag kunde prova det gratis i två veckor. Jag fick surfa gratis under tiden. Jag fick returnera det utan att stå för den kostnaden. Så varför inte slå till? Det gjorde jag! Modemet kom efter fem dagar.

Jag installerade det efter konstens alla regler. Jag är inte ovan vid sådant. Jag har installerat Telias, Comviqs, 3s och flera andra. Samtliga har varit HUAWEI-modem. De installerar sig själva, plug and play – nema problemas.

Vad man ska göra är att man först avinstallerar tidigare programvara till det modem man har haft innan. Annars krockar programmen med varandra. Så gjorde jag nu också. Och det fungerade som det skulle. Men så var det en hake. Jag har ju en router som man kan ha till trådlöst modem.

Dovado-huawei

Det funkade inte ihop! Jag trixade på alla sätt och kanske räckte mina kunskaper inte till, vilket jag dock betvivlar. Jag har ju fått modem och router att funka förr.  Men hur som helst, det gick inte att få det att fungera. Jag avinstallerade och återinstallerade. Men utan resultat. Jag använde till och med ett bättre avinstallationsprogram än det som Windows erbjuder, men icke! Jag till och med återställde datorn till en tidigare punkt. Men inget hjälpte. Så vad göra?

Tja, skicka tillbaka det så klart. Funkar det inte så funkar det ju inte och då är det inte något värt att det är åttio kronor billigare i månaden!

Tele2

Nu visade det sig att det på posten inte bara gick att returnera och låta mottagaren betala. Det behövdes en adresslapp av samma sort som fanns på paketet när det kom från Tele2, men med omvänd adressering, att sätta på paketen! Annars fick jag stå för portokostnaden som Tele2 hade lovat att jag skulle få slippa. Det handlade om 155 kronor. Den lappen följde aldrig med leveransen. Så jag fick stå för kostnaden själv.

Då tänkte jag som som så: den kostnaden kan de ju dra från mitt telefonabonnemang,  så jag ringde kundtjänst. Det var första gången som jag ringde Tele2 över huvud taget. Och som vanligt numera så finns ju en massa olika alternativ. ”Vill du … tryck ett … vill du  … tryck två” – och så vidare. Men inte fan kunde man hitta ett knappalternativ för att tala med en människa utan istället skulle man svara på om man ville bli utfrågad om vad man tyckte om deras telefontjänst. Ett eller två.

Och så kunde man knappa in sitt telefonnummer ifall man ville bli uppringd istället för att vänta de 10-15 minuter som de beräknade att det skulle ta innan jag var framme i kön. Så då gjorde jag det. Och sen hände inget mera!

Fan ta Tele2!

English: Logo of Tele2.

English: Logo of Tele2. (Photo credit: Wikipedia)

 

Jag har ännu inte fått framföra mitt ärende!

Kundkontakt är en viktig sak och de ville ha min synpunkt, men inte ens det fugerade!

4 kommentarer on “Fan ta Tele2!”

  1. Tele2 skriver:

    Hej, det var tråkigt att läsa att du inte var nöjd med våra produkter.
    Vad det gäller det mobila bredbandet rekommenderar vi alltid att våra kunder använder sig utav våra produkter just för att säkerställa att allt ska fungera så bra som möjligt.
    Det gör ingenting om man trycker fel i våra val till kundtjänsten via telefon, skulle du hamna fel kan vi alltid koppla dig rätt.
    Det finns även möjlighet att chatta med våran kundtjänst på våran hemsida.

    Mvh Lovisa Forslund
    lovisa.forslund@tele2.com

    • skvitt skriver:

      Tack för svaret!

      Det ändrar dock inte min inställning. När jag blir missnöjd ”röstar jag med fötterna”. Det är bara så vi kunder kan påverka företagen. Det är en del i det spel som kallas konkurrens.

      Vad gäller routern, så ska den fungera ihop med HUAWEI. Det står i DOVADOs produktblad och det fungerar med 3s HUAWEI-modem, med Telias, Comviqs och flera andra operatörers modem som sagt. Om ert modem har sådan mjukvara att det inte fungerar så bör ni tänka över ert val av mjukvara. Det är inte försvarbart att man ska behöva köpa ny router bara för att man byter operatör.

      När det gäller er telefonfunktion (knappvalet i kundtjänst) kunde man, som jag skrev, knappa in att bli uppringd. Jag gjorde så, men efter flera veckor är jag fortfarande inte uppringd.
      Jag har inte heller blivit uppringd med anledning av min returnering av modemet, trots att jag skickade med en förklaring med problemet. Då hade jag kunnat haft en dialog, till exempel kring den kostnad jag fick i och med returen som jag skulle slippa betala för.

      Jag har inte ens fått en bekräftelse på att försändelsen har kommit fram.

      Det är alltså ett flertal punkter som gör mig missnöjd med Tele2. Det innebär att jag för överskådlig tid kommer att undvika fler affärer med ert företag. När såldes min bindningstid för telefonen utgår kommer det avtalet att sägas upp. Det beror dock huvudsakligen på att det för mig blir billigare med kontantkort utifrån mina telefonvanor, vilket förvisso kanske inte gäller alla kunder.

      Vi kunder är i jämförelse med företagen resurssvaga. Därför är det rimligt att i vart fall ha en bra kundrelation och kundservice och fungerar inte det till belåtenhet så fallerar samarbetet och förtroendet kommer på skam. Den synpunkten kan ni fundera på.

      /Skvitt

  2. Martin skriver:

    Tele2 är väl bra. De sysslar inte med korruption som det onda Telia.

    När Telia (folkaktien) dömdes för korruption och tvingades att ge hela sin vinst från ett visst land i forna Sovjet till staten. Så hände något märkligt, Tele2 som också var djupt involverade i detta land avvecklade all sin närvaro i landet och drog däriffrån. Tele2 var allts mindre intresserad av denna marknad när fältet låg öppet? Nej, rajraj och grabbarna statuerade exempel med Telia och lät gamle polaren Stenbecks grejer vara, de fick behålla vinsten, men fick avveckla verksamheten i landet i fråga mest så det inte kom fram pinsamheter senare.

    • skvitt skriver:

      Du tar fram detaljer som jag har missat därför att jag inte har intresserat mig så mycket för just den saken. Jag prioriterar, vilket inte ska tolkas som att jag tycker sådant är oviktigt, tvärt om.

      Tack för kommentaren.

      /Skvitt


Kommentera

