Kategorier

Arkiv

Jag måste ju ta det igen!

En helt lyrisk amerikan!

 

Han är helt entusiastisk när han talar om det moderna femte generationens amerikanska stridsflyg JSF, Joint Strike Fighter, F-35. Planets manöverförmåga är helt exceptionell, i alla fall enligt honom. Jag kallar den en flygande tegelsten.

Se videon och jämför sen med ryssarnas vid det här laget tämligen gamla konstruktion från sovjettiden.

Nu kikar vi på verkligt extrema manövrer i luften. Det är rena baletten i skyn. Rysk balett!

Vad gör yankeen så lyrisk egentligen? Har han inte sett gamla sovjetiska plan, eller?

Mer sovjetiskt, för den som inte kan få nog av ryska luftbaletter, som slår väst med häpnad:

Jag kan ju avslöja att en svensk flygexpert uttalade sig i en film från TV i Sovjetunionens slutskede. Han kommenterade formgivningen. Han påpekade att planet var väldigt vackert, men att man tydligen hade glömt designen när det kom till bakpartiet. Han förstod uppenbarligen inte funktionen. Det är ju där det mesta av hemligheten ligger med planens extrema manöverförmåga!

Vad är då vitsen med så extrem manöverförmåga? Jo om man har fienden i aktern så kan han skjuta ned framförvarande plan, men inte tvärt om. Att då göra en så kallad kobra och nästan stanna, för att sedan ta upp jakten på fienden när den har flugit förbi av bara farten, innebär ju att rollerna plötsligt är omvända. I väst ansåg man dock att dogfightens tid var förbi. Och så konstruerade man sin plan med tonvikt på fart, vapensystem och nu det sista är att ju att göra dem osynliga på radar.

Bäst vore ju dock om vi slapp alla vapen och hade en fredligare värld.

Relevanta länkar:

Världens största flygplan

JAS till Schweiz

 

4 kommentarer on “Jag måste ju ta det igen!”

  1. Christer skriver:

    De där uppvisningarna har ganska begränsat värde i skarpt läge. Här är en video som visar hur en riktig taktisk kobra görs med ett äldre plan: http://youtu.be/jqiDEcfSnXs

    • skvitt skriver:

      Tack för videon! Den visar klart och tydligt vad manövern är bra till.

      Jag blev också mycket imponerad av J35:ans kobra. Att SAAB har varit långt framme i flygplanskonstruktion var däremot inte nytt för mig. Faktiskt så långt framme att de borde ha sålt många fler plan på export, men här kommer ju många andra överväganden in när länder köper stridsflyg, som väl de flesta vet.

      Jag tror kobran uppfanns under andra världskriget. Det var väl inte redan under det första världskriget?
      I vilket fall som helst var det en rysk pilot som uppfann den. Han omkom sedermera när hans plan träffades och störtade. Tyvärr minns jag inte hans namn.

      Hur avgörande en sådan manöver som kobra är kan inte vara svårt att inse när man ser din video, men givetvis finns det mycket annat som också har stor betydelse i en luftstrid eller över huvud taget i ett krig. Jag skulle kunna närmare utveckla vissa andra egenskaper som en del ryska plan har som har stor betydelse i krig. Till exempel hur de inte är i behov av välstädade startbanor och hur robusta de är och konstruerade för att tåla buklandning.

      Jag hoppas att jag inte blir så misstolkad att man kan tro att jag tvärsäkert påstår att de ryska planen är överlägsna i krig. Den frågan saknar jag kompetens att bedöma.
      Det enda jag påstår är att de är överlägsna i manöverduglighet och det gäller bara vissa av deras stridsflygplan.

      Man måste självklart även väga in bestyckning och mycket mera, till exempel inte minst kommunikationsutrustning, när man jämför flygplanen som de vapensystem de faktiskt är.

      /Skvitt

  2. Svante skriver:

    http://www.nordfors.net/flyg.htm
    Lästips om flyg.
    Svante


Kommentera

