Kategorier

Arkiv

Kräng skit till kunderna

Och hoppas på att de inte reklamerar!

Så fort det handlar om affärer är det i dagens kapitalistiska samhälle helt OK att bluffa och vara oärlig på ett sätt som annars inte accepteras i samhället. Just nu drabbades jag. Inte första gången, nej icke. Det var bara en gång i raden av alla gånger. Men i dag skriver jag om det. Inte för att det kostade mig så mycket, bara en dryg femtiolapp. Men det är principen!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En gång i tiden, innan borgarklassen gjorde revolution mot adeln och störtade feodalismen ned i historiens avgrund, då levde trots alla feodala orättvisor, ändå ett sinne för ärlighet. Man skulle göra rätt för sig. Man tilläts inte att lura varandra. Men så kom ju borgerskapet till makten!

 

Nej, nej, jag talar inte om valet i Sverige eller om de borgerliga partierna. Jag talar om borgerskapet som klass. Mina trogna läsare begriper nog, men tyvärr finns allt för många som inte riktigt hänger med här, tyvärr! Hur jag ska förklara elementära saker för dem utan att de tröttnar förblir en gåta för mig. Men den med tålamod kan ju sätta sig in i hela mänsklighetens historia via detta verk, som kortfattat beskriver allt vi behöver veta.

 

Det som innan var en synd blev plötsligt en dygd när borgarklassen fick sätta sin prägel på lagstiftning och samhällsmoral! Och till och med framgång på grund av simpla bedrägerier kan framkalla en i det närmaste omåttlig beundran bland de likasinnade inom borgklassen när det begås i tillräckligt omfattande skala, så det finns inget att skämmas för inför de likasinnade!

 

Därför har vi en regering som gör allt för att främja dessa krämare som helt saknar skuld- och skamkänslor, samvete och moral. Därför privatiseras allting numera, trots att det hela tiden visar sig att det därmed går att utnyttja det mesta för egen vinning och med oegentliga metoder. Och var gång detta uppmärksammas så talas det om att man måste öka kontrollen!

Visst! Men om kontrollen ska fungera fullt ut så krävs det en kontrollapparat som kostar samhället en förbannat massa pengar, annars slinker alltför många iväg med våra skattepengar och gömmer dem så de blir oåtkomliga att återkräva.

OK Så ligger det till! Och just så vill regeringen ha det! Det är ju trots allt borgerskapets egen regering!

”En gång i tiden, innan borgarklassen gjorde revolution mot adeln och störtade feodalismen ned i historiens avgrund, då levde trots alla feodala orättvisor, ändå ett sinne för ärlighet. Man skull göra rätt för sig. Man tilläts inte att lura varandra. Men så kom ju borgerskapet till makten!”

Kan det vara dags igen för en ny revolution? Hemska tanke! Ja, det är en ”hemsk tanke” för det har ju både borgarklassen och Socialdemokraterna hamrat in i våra skallar. Men vore det inte bra att skaka av sig otyget som tynger som ett ok på de axlar som bär upp överklassen?

Alltså att vi som faktiskt skapar något också får frukterna av det istället för de som bara spekulerar och försätter oss och hela samhällen i kris!

Läs här hur jag menar.

2 kommentarer on “Kräng skit till kunderna”

  1. Svante skriver:

    Det du skriver om är väl känslan jag har när jag köpt något. Nu är jag lurad igen, men vet inte riktigt hur, men lurad är jag i alla fall.
    Svante


Kommentera

