Kategorier

Arkiv

Hur går det till på Boplats Göteborg?

För att inte röja min källa …

… så säger bara detta: det är en före detta anställd på Boplats Göteborg.

Nybyggt

(bilden tidigare publicerad här)

”Vi delade i första hand ut bostäder till våra vänner och bekanta.”

Göteborg har ingen bostadskö, men däremot en vidlyftig korruption. Det är inte bara Boplats Göteborg som är korrupt. Hela staden är det. Och det svenska samhället är korrupt i sin helhet, även om det finns värre länder än Sverige. Men är det en ursäkt?

Sverige upplevs som mest korrupt i Norden

Korruptions-Sverige

Götborgsandan = korruption

Korruption och välstånd

Vad handlar protesterna på Gotland om?

Efterspelet omhändertagandet av Per-Ola Olssons kor

Mut-Göteborg

9 kommentarer on “Hur går det till på Boplats Göteborg?”

  1. Svante skriver:

    Du och jag vet att det förekommer korruption i Sverige. Läser jag vidare på några av dina länkar finner jag att nästan alla vet det. Hur kan det då komma sig att nästan inga i min omgivning (Norrland) inte har hört talas om det. Kan det vara så djävligt att befolkningen i Norrland inte fattar att de blir lurade? Eller är det så att korruptionen är så vanligt förekommande här att ingen vill kännas vid den?
    Svante

    • skvitt skriver:

      Norrlänningar är nog i allmänhet mera hederliga. Den kärva miljön har nog tvingat fram det, förr. Att liksom hjälpas åt.

      Om jag har rätt så kan det förklara en viss godtrogenhet norröver.
      Ta det omvända: i affärsvärlden är det ingen som litar på någon. Alla vet att alla lurar varandra om de kan. Sådan är ju kapitalismen! Se bara på reklamen! Hur sann är den?

      https://skvitts.wordpress.com/2012/07/25/reklam-pa-pissoaren/
      https://skvitts.wordpress.com/2012/03/05/reklam-ni-vet/
      https://skvitts.wordpress.com/2011/09/24/reklamens-ansikte/
      https://skvitts.wordpress.com/2011/09/08/reklam-3/

      /Skvitt

      • Svante skriver:

        Min erfarenhet sedan jag flyttade från Stockholm 1988 är att detta med Norrländsk hederlighet är en myt, med undantag för Ljungdalen. Möjligen beroende på att man i Norrland hatar 08:or. Gissar att om Riksdagen hade legat i Göteborg, skulle 031:or varit mest utsatta. Nu har vi riksdagsmän från Norrland i Stockholm, och tyvärr blir de snabbt 08:or, och glömmer var de kommer ifrån.
        Svante

        • skvitt skriver:

          Och då säger jag bara det att det bästa med Stockholm är tåget till Göteborg! 😉
          Möjligen kan man utvidga det till att säga att det bästa med den staden är tågen därifrån.

          /Skvitt

          • Svante skriver:

            Här måste jag protestera. Numera kan man ju inte lita på tågen, så att ha med sig en bil kan vara en trygghet. Jag kommer inte att besöka varken Stockholm, eller Göteborg så länge som trängselskatten ska betalas.
            Svante

            • skvitt skriver:

              Jag har tänkt på det där med trängselskatten. Den är inte så dum om den utvecklas lte granna. Men då blir namnet inte så passande. Man får döpa om skatten i så fall.

              Så här skulle jag vilja utveckla den:

              Man sätter upp registreringskameror över hela landet. När man passerar en kamera registreras man och skattas, precis så som de sker i dag. I städerna finns det tätt med kameror och på landsbygden är det glest mellan dem. Där det är riktig glesbygd är det också mycket få kameror.

              Man tar bort vägskatten och bensinskatten men låter den skatt som baseras på passage av kameror vara så stor att den kompenserar för de borttagna skatterna.

              I min version missgynnas inte folk som måste åka egen bil långa sträckor i glesbygd där man inte kan hålla en godtagbart tät kollektivtrafik. I städerna däremot, där det är mindre nödvändigt med att färdas i egen bil kommer kostnaderna för detta val att bli oattraktivt, i synnerhet som skatten där bör bli så hög att den kan finansiera kollektivtrafiken fullt ut, så att man kan ha nolltaxa på all kollektivtrafik i hela landet.

              Man skulle till och med kunna göra den här kamerabaserade skatten individuell, så att de med höga inkomster skattar mera än andra.

              Tekniken finns, men inte den politiska viljan.

              /Skvitt

              • Svante skriver:

                Vet inte om jag håller med dig. Ännu fler möjligheter för storebror att övervaka befolkningen. Att tekniken finns vet jag, den är redan installerad i alla fartkameror, och kan användas för övervakning utan att någon fortkörning registreras. Vi kollas ju redan nu via våra mobiltelefoner, man vet var man är någonstans i alla fall vilken mast man är inom räckhåll för. Om det vore det goda samhället vi levde i kanske det inte skulle göra så mycket, men vi lever inte i ett sådant samhälle, fast en del fortfarande tror det.
                Svante

                • skvitt skriver:

                  Det var ett bra påpekande. Jag tänkt inte på det.
                  Mitt förslag går alltså stick i stäv med vad jag ville med mitt inlägg ”Vår nya vardag”: https://skvitts.wordpress.com/2013/06/08/var-nya-vardag/

                  Jag tyckte jag hade kommit på ett rättvist system, som även tog hänsyn till folks olika inkomster. Och jag håller fast vid att jag tyckte det var bra tänkt, men jag missade just det med övervakningen.

                  Många säger ju att ”Vadå? Har man bara rent mjöl i påsen, så vadå?” Men en dag kan storebror slå till. Och som du påpekar, mobilerna registrerar också var vi är, hela tiden.

                  En risk folk kanske inte alls kalkylerar med är att man kan bli oskyldigt anklagad för ett allvarligt brott.
                  http://web4spec2.wordpress.com/2012/08/02/sa-latt-blir-man-oskyldigt-domd/

                  Åklagaren kan styrka att man varit på platsen för brottet, eller i vart fall nära intill. Men det behöver inte betyda att man har det minsta med brottet att göra. Men mobilpejlingen kan räcka som ”bevis” därför att man inte kan bevisa sin oskuld.
                  Åklagaren har visserligen en objektivitetsplikt, men den förbigås i stort sett alltid, eller alltid. Det satt faktiskt Thomas Bodström och sa i Efterlyst helt nyligen och det är en sak jag har hävdat länge. Den där objektivitetsplikten finns bara på pappret, så vad ska man med den till?
                  http://web4spec2.wordpress.com/page/3/

                  Till detta kommer domstolarnas tendens att hellre lyssna till åklagaren än till den misstänkte. Rättsväsendet är ju bara ett stort skämt, vilket jag ju egentligen borde uppmärksamma mycket mera. Men jag kan ju tipsa om det här föga uppmärksammade rättsrötefallet: Ångpannemordet i Göteborg: http://spekulanten-tanten.blogs.se/2008/10/03/david-och-mordet-4814247/

                  Jag kan tipsa om mycket mycket mera om bara jag har tid och lust.

                  Nu hade fallet på Ångpannegatan inget med mobiltelefonpejling att göra, men det visar väl klart och tydligt på ett rättsväsende som inte är seriöst för fem öre. Och därmed är det alltså än viktigare att inte ge en åklagare trumf på hand. För som sagt, man kan ju vara i närheten utan att vara skyldig eller ens inblandad. Men blotta närheten kan räcka för att fällas för något som man inte ens har en aning om.

                  Rättsväsendet är en parodi, eller kanske en svart fars.
                  http://leifgwpersson.se/28nov10.html
                  Mer om det: http://spekulanten-tanten.blogs.se/2008/08/29/en-bild-4652305/
                  Annat:
                  http://web4spec2.wordpress.com/2010/12/23/domda-for-det-som-inte-har-hant/
                  http://gogilol.blogs.se/2009/04/24/kommer-kanske-en-dag-5997826/

                  Så där skulle jag kunna hålla på hur länge som helst. men nu får det räcka.

                  /Skvitt


Kommentera

