Kategorier

Arkiv

Bostadsfrågan

Frånvaro av bostadspolitik

Det är väl inte för mycket sagt att det saknas en riktig bostadspolitik. Men det är ju politik det också, att inte ha en bostadspolitik.

Numera byggs bara bostadsrätter och dyra hyresrätter. Dessutom görs hyresrätter om till bostadsrätter i en omfattning som aldrig förr. Subventioner till nybyggnation som under miljonprogrammets tid lyser med sin frånvaro och kartellbildningar håller uppe priserna på byggmaterial utan att rättsväsendet ingriper.

Det finns ett outtalat mål bland landets kommuner att inte driva på att det byggs billiga lägenheter.

Nybyggt

Personer som är arbetslösa eller har låga inkomster behöver i varierande grad socialhjälp (alltså ekonomiskt bistånd, så kallat Försörjningsstöd). Att bygga bostäder som ställer dem utanför bostadsmarknaden i en kommun leder till att dessa personer tvingas bosätta sig i en annan kommun där det kan finnas billigare bostäder. Men alla kommuner gör lika dant och ingen kommun vågar gå mot strömmen, så det finns få ställen att flytta till. Det kan finnas misstanke att kommuner cyniskt spekulerar i att på detta vis fördriva svaga grupper u kommunerna i tider då det helt enkelt inte finns arbete åt alla.

Dessutom driver bostadsbristen upp priserna på bostadsrätterna, men om nybyggnationen av hyresrätter satte fart skulle det sänka priserna på bostadsrätter, vilket i sin tur leder till att människor som säljer sina lägenheter efter försäljningen har kvar en skuld till banken. Om sådana skulder blir alltför omfattande kan det driva banker till konkurs.

Kort sagt, varken politiker, bostadsbolag eller banker är intresserade av billiga bostäder. Det är en farlig utveckling eftersom bostadsbrist försvårar rörligheten på arbetsmarknaden, med arbetslöshet som följd samtidigt som företag som får svårt att rekrytera arbetskraft.

Allt sammantaget visar hur viktigt det är med en genomtänkt statlig bostadspolitik som tar ett helhetsgrepp på problemen, men en sådan politik lyser som sagt med sin frånvaro och det är ytterst ansvarslöst av en regering att inte ha en sådan politik.

4 kommentarer on “Bostadsfrågan”

  1. Svante skriver:

    Jag undrar om inte priserna redan är på väg ner på bostadsrätter, jag kollar ofta Hemnet. Bostadsrättspriserna ute i landet har sjunkit senaste året, och Kronofogdeförsäljningarna ökar både på villor, och bostadsrätter. Billigaste bostadsrätterna finns i Falköping av någon anledning, där kan man hitta 2 rummare för 10.000:- till 20.000:-, och de ligger ute länge på Hemnet. Ta villan jag har i Kårböle t.ex. vill jag bli av med den hyfsat snabbt får jag ge bort den. Har ju inga lån, så ingen bank borde lägga sig i en sådan transaktion. En fråga vill jag ställa, är det någon, som vet vad det är för fel på Falköping?
    Svante

    • skvitt skriver:

      Det är nog riktigt som du säger att priserna går ner just nu, om än inte drastiskt. Det är en utveckling som jag välkomnar, trots att jag själv har en bostadsrätt. Men det kan få stora konsekvenser för banker och då drabbar det i slutänden oss också.

      Det är ju så att folk säljer hela tiden. Det kan vara äldre vars barn flyttat hemifrån och de vill inte ha kvar en stor villa, radhus eller stor bostadsrätt när de är själva. Andra tycker de är för gamla för att sköta trädgård. Andra säljer på grund av skilsmässa, eller att en av dem har gått bort. Några får jobb på annan ort, osv.
      Sjunker priserna för mycket kommer de kanske att ha skulder kvar efter försäljningen, något som de aldrig hade räknat med. Risken är större nu när man inte behöver amortera, vilket det väl blir ändring på. För övrigt är det direkt korkat att inte amortera, men om priserna steg stadigt och man kunde lita på att de skulle stiga i ”all evighet” finns ingen anledning att amortera. Det är bara att sälja och inte bara bli skuldfri utan dessutom stadd vid kassa.

      Om Falköping vet jag inte, men det hade inte förvånat mig om det är billigast i Trollhättan med tanke på att SAAB försvann. Det måste vara många som försöker sälja för att bosätta sig på annan ort med bättre utsikter till arbete. Men det kommer kanske. Kulmen är väl inte nådd än. Efterfrågan lär ju inte öka på länge, utbudet bör ju göra det redan nu.

      Det är faktiskt skrämmande med dessa prisökningar som det är på bostäder. I mitt fall har priset stigit med cirka tretusensexhundra procent på 34 år. Det är rent vansinne. Hur ska ungdomen få råd? Jag tvivlar på att jag skulle ha satsat i dag ens om jag var ung som då. Och personligen kan jag inte glädja mig åt prisstegringen förrän den dag jag säljer och sätter mig i ett seniorboende eller hamnar på hemmet. Däremot drar jag nytta var dag som går av den låga månadsavgiften. Och det är jag och glad åt.

      /Skvitt

  2. imsy skriver:

    Jag förvånas ständigt av att det inte byggs hyresrätter. Hur ska unga få tag i ett eget boende när de måste ha skaffat en stor inkomst först för att få lån till bostadsrätt? Jag tror det blir många ungdomsrevolter framöver…


Kommentera

