Kategorier

Arkiv

Sverige

Inte det bästa landet

 

När jag växte upp fick jag veta att Sverige var det bästa landet i världen när det gällde välfärd och allmän standard. Måhända var det lite överdrivet, chauvinistisk propaganda så att säga. Men det var detta jag alltid hörde, även från skolans pulpet lärdes detta ut.

 

Så här ser det ut nu:

Svenskar jobbar i genomsnitt längst inom Europeiska unionen innan de går i pension. För svensken handlar det om 40,1 års arbetsliv medan genomsnittet för de 27 medlemsländerna är 34,5 år. Uppgifterna gäller för år 2010.I Tyskland arbetar genomsnittligen en invånare 36,8 år, i Spanien 34,5 år, i Grekland 32,1 år och i Italien 29,7 år inför pension.

När det gäller ersättningsnivån vid pensionering visar det sig att omvända förhållanden gäller. I Sverige får en manlig genomsnittspensionär som lämnar yrkeslivet vid 65 års ålder en nettoersättning på 57,4 procent (median) av lönen medan i Grekland får pensionären 110 procent. I Nederländerna är motsvarande pension 103 procent av lönen. Islänningar får också mer i pension än i lön. För Spanien är pensionen 84 procent, i Tyskland 78 procent och i Italien 76 procent av lönen.

När det gäller medlemsländerna i EU avviker Sverige på ett mycket speciellt sätt – vi har högre skatt på pensioner än på arbete.

Jämfört med andra länder går det inte att hävda att svenska pensionärer och pensioner är gynnade i förhållande till den insats folk gör i arbetslivet.”

Citat av ROGER ÄLMEBERG

Att det har gått så här illa med vår välfärd är inte bara Alliansens verk. Socialdemokratin startade nedgången.

Spekulera-planera

5 kommentarer on “Sverige”

  1. Svante Svensson skriver:

    Du har alltså fått höra samma floskler när du växte upp, och från samma kanaler. Vi hade ett ämne i skolan som hette samhällskunskap, och där var det ett enda ”hurra vad vi är bra budskap”. Redan då när jag gick i 7 klass var jag ofta med pappa på tjänsteresor till Tyskland, och märkte att de hade bättre förmåner än Svenskar. Att berätta sådant på lektionerna föll inte i god jord. Inte heller var det populärt att ta upp sådant på fackmötena, när jag blivit yrkesverksam. Jag har fått för mig att Svensken inte vill veta att den så kallade ”Välfärden” kan vara bättre någon annan stans.
    Svante

    • skvitt skriver:

      Bit för bit gick det ju upp för mig att det bara var propaganda. Men i viket fall som helst så såg det bättre ut då och framtiden såg ju ljus ut, till skillnad från nu.

      /Skvitt

      • Svante Svensson skriver:

        Jag vet inte om min analys av arbetarrörelsen är riktig, men så här känner jag, och har känt så länge. Det finns inga organisationer, som företräder en arbetare, och de organisationer, som påstår detta ljuger, de företräder sin egen försörjning. Fackföreningar, Hyresgästföreningar, och så vidare tillhör numera de högutbildades skara, och har ingen känsla för de, de skall företräda. Jag uppfattar LO Borgen som en ren högerorganisation, som t.o.m. låter sitt eget parti gå till höger, utan protester.
        Svante


Kommentera

