Kategorier

Arkiv

Ching Palace – mat och bemötande betygsätts

Tragiskt att säga

Göteborgs absolut värsta bottennapp när det gäller krogar, det är Ching Palace.

(Rätta mig om jag har fel – finns det sämre?)

På många ställen har jag varit och på syltor med tvivelaktigt rykte, men aldrig på ett så uselt ställe som Ching Palace. Ändå vill de segla med flaggan i topp och ge sken av att vara något utöver det vanliga.

Då är det lämpligt att avslöja sanningen

Ching Palace

Nisch:

Kinesisk mat, buffé

Prisnivå:

Acceptabel

Gourméupplevelse:

Bottennotering Ching Palace

Min erfarenhet:

För några år sedan föreslog en vän till mig att vi skulle gå till Ching Palace och käka lite mat. Men eftersom jag hade hört att det var förbannat smaklöst så ville jag inte gå dit. Min vän övertalade mig med att han kände kocken. Och då följde jag med honom till restaurangen, som ligger mitt i Brunnsparken.

Det var mitt på dagen och de hade buffé.

Jag tog lite av varje, vilket betyder att jag tog lite granna av det mesta av utbudet. Dock långt ifrån så att tallriken bågnade. Nej, långt därifrån.

Men det smakade ingenting!

Ching Palace

Nej, jag är inte elak och absolut inte överkritisk. Jag tycker bara att det kunde ha smakat något (Alltså att det hade kunnat smakat NÅGOT! Något i alla fall!). Men det gjorde det inte det! Inte ett smack! Inte ett dugg! Inte alls!

Det var helt, helt, helt smaklöst, som om smaksinnet hade blivit avstängt och bedövat hos mig! Ändå försökte jag att fixa till lite smak från kryddorna som stod på bordet. Men då smakade det ju bara just dessa kryddor och som alla vet som varit på kinakrog så är det ju inte detsamma som de välsmakande kryddor som en kinesisk kock blandar in i rätten när han rör runt i woken, om han kan sina saker. Och det kan de ju i vanliga fall. I vart fall på alla de kinakrogar jag har ätit på, men inte på Ching Palace!

Jag vägrade att betala!

Det var första gången i mitt liv som jag vägrade att betala. Hittills den sista också och jag hoppas slippa det igen.

Jag sa som det var. Maten var helt smaklös. Hur jag än kryddade med det som fanns så blev det ingen höjdare. Det smakade visserligen krydda men inte som mat ska smaka.

Det var det sämsta jag hade ätit någonsin.

Ching Palace

”Jag betalar inte!”, sa jag!

Servitören ifrågasatte och undrade varför. Och han undrade också hur mycket jag hade ätit. Och jag förklarade.

”Här har jag smakprovat av tre rätter. Inget smakar någonting. Det är smaklöst! Det är helt smaklöst! Det mest smaklösaste jag någonsin har råkat ut för. Jag kan göra det mycket bättre själv! Jag har försök att krydda upp det med era kryddor vid bordet, men det smakar ändå ingenting annat än just dessa kryddorna och det hjälper inte upp vad er kock inte har fixat. Byt ut kocken! Han är en katastrof!”

Servitören gav sig inte. Han ville fortfarande ha betalt. Och han frågade flera gånger hur mycket jag hade ätit. Han frågade också min vän om hur mycket jag hade ätit, men det syntes ju på min tallrik att jag bara hade smakat lite.

Han kallade på sin chef.

Och han kom och han undrade vad jag tyckte att det var för fel på maten. ”Ja, alltså, om man tänker sig en skala på tio där ett är sämsta tänkbara och tio är bäst, då hamnar detta på noll!”, sa jag. Och jag menade varendaste ord. Det var ju det mest smaklösaste jag hade fått i min mun!

Det var då det

Ching Palace

Nu, flera år senare

Kanske en ny kock?

Att gå till Ching Palace var knappast något som intresserade mig. Varför skulle jag gå dit?

Jag går aldrig till ställen som jag har fått dålig erfarenhet ifrån. Därför går jag inte heller till Golden Days. Där var maten allt för salt. Då gjorde de bort sig!

Om ett ställe gör bort sig en gång så har det gjort bort sig och då ska det till något extra för att jag ska gå dit igen. Så funkar jag!

Kompisar

Ching Palace

Ja kompisarna, de ville att vi gick till Ching Palace för att käka.

Motvilligt följde jag med. Så kom vi då dit.

Jag sa som det var och varför. När jag kom dit och stod vid buffén och träffade på personalen, då sa jag: ”Jag vill ha smakprov först innan jag äter. Är det OK? Annars vill jag inte äta”

”Vi serverar inte öl till gäster som inte äter”, blev svaret innan jag ens hade sagt att jag ville ha en öl!

Jag droppade genast av utan att säga ett endaste ord till protest! Jag slickar inte sådana rövar! Jag kryper inte för dem! De ska inte utgå ifrån att jag vill ha öl innan jag har bett om det och jag ska ha rätt att smutta på maten i en buffé om jag har skäl att tro att maten inte duger, och det hade jag ju. Förmodligen visste de att det inte skulle bli en beställning efter en provsmakning.

Kanske det kan vara dags att anställa en kock som kan något eller bara en vanlig människa med känsla för smak.

Jag tar inga onödiga diskussioner

Ching Palace

Nej, en diskussion ligger i ett sådant läge inte i mitt intresse. Inte i fall som dessa.

Nej! Det finns andra ställen att gå till. Till och med ett gatukök eller McDonalds lockar mer än ett ställe som Ching Palace. Därför ger jag er alla ett gott råd att inte gå till denna så kallade ”restaurang”.

Krogen bestämmer och jag diskuterar inte. Men mig ser de aldrig mera igen. Och jag förmedlar härmed min erfarenhet.

Den här krogen har stans bästa läge och stans sämsta mat och bemötande. Jag krusar inte en sekund för dem. Men vill de ha stamgäster har de en hel del att jobba med.

Det är tragiskt!

Ching Palace

För ett par år sedan hade krogen ungdomar som gick omkring i Brunnsparken med plakat på kroppen både bak och fram. De gjorde reklam för Ching Palace, som skulle locka kunder dit. Men den bästa reklamen är den som nöjda kunder sprider från mun till mun. Och det är det ju inga som gör. Inte när det gäller en så usel krog som Ching Palace som tycks tro att läget i stan räcker och att vilken usel mat som helst och vilket uslaste bemötande som helst saknar betydelse när läget är det bästa.

4 kommentarer on “Ching Palace – mat och bemötande betygsätts”

  1. Svante Svensson skriver:

    http://www.restaurangkartan.se/018847/Ching_Palace
    Här får du fler omdömen om Krogen.
    Svante

  2. Ramy skriver:

    Dålig service…

    Äta, Smaka, Leka = Betala

    Jag brukar inte skriva dåliga recensioner men tyvärr måste denna gång göra det…. Helt sjukt att de kräver pengar för spädbarn. De tycker att alla som kommer in måste betala även om de inte vill äta. Vi valde annan restaurang istället. Lilla babisen vill inte äta men säger hon vid kassan: Äta, Smaka, Leka = Betala ….. Rek ej.


Kommentera

