Kategorier

Arkiv

Goodbye!

Eller är det mig det är fel på?

#

Jag var bland de första att skaffa trådlöst bredband. När jag tjugohundrafyra snackade med Telia i deras butik stod försäljaren och skruvade på sig och mumlade eftersom han inte visste vad jag talade om. ”Nej, just nu har vi inget hemma”, sa han. Jag fick tag på ett trådlöst modem genom Vodafone. Det var ett modem som skulle pluggas in i PCMCIA-porten på den bärbara datorn. Sådana portar finns inte längre och få vet i dag vad jag menar. Men den porten kunde sluka fyra kreditkort på höjden. Bredden var ungefär den samma. Modem trådlösa Så nog har jag varit med alltid, från början, liksom. Hastigheten var 3.6 Mbit/s. Det var spetsteknologi på den tiden. Ändå är det bara nio år sedan. Utvecklingen går fort.

Jag upptäckte snart att täckning och hastighet inte alltid var så fullgod. Tekniken började ju att kräva allt mer! Men på modemet fanns en anslutning för extern antenn. ”OK, då måste en sådan gå att köpa”, tänkte jag och gick till Vodafons butik och frågade. Men, nej de hade den inte. ”Men vi har den i vår andra butik om du bara går dit”, sa han. Jo, det sa han faktiskt och han sa det efter att ha kollat i sin dator. Men så var det ju inte. När jag kom till den butik han nämnde då visste de inte ens vad jag talade om!

Det är inte lätt att vara steget före!

En dag tvingades jag att ominstallera hela datorn, en ACER laptop. Efter det var det totalt omöjligt att få Vodafons PCMCIA-modem att fungera. Jag gick till deras butik med både modem och laptop. Men de kunde inte hjälpa mig.

I min ilska böjde jag modemet i rät vinkel mot en bordskant när jag kom hem och därefter fungerade det alldeles utmärkt! Nåja, inte som modem, men väl som bokstöd. Nu kanske ni förstår hur stort modemet var. Funkade som bokstöd!

Vodafone hade ingen lösning! Men bara några hundra meter därifrån låg 3-butiken. Där slank jag in med min fråga och bön om hjälp. ”Jasså, ja, jo, vi har trådlöst modem! Man ansluter till USB-porten!”, sa han och tog fram en dongel från HUAWEI. Huawei

Alla kan inte befinna sig frontlinjen och Telia gjorde det definitivt inte.

Vodafone följde inte heller med i frontlinjen, även om de var långt före Telia och de kördes därför om av 3. Men jag befann mig verkligen i denna frontlinje. Nu finns det så mycket nytt som jag inte behöver, så jag är väl inte helt up-to-date med all ny teknik. Inte när det gäller teknik som jag inte har användning av. Men än hänger Skvitten med, trots allt. Ja, jag är åter igen bland de första och ligger i frontlinjen med trådlös router som är anpassad för trådlösa modem.

Dovado

Min DOVADO fungerar utmärkt, ibland, men måste startas om då och då. Jag har inte allt för stora pretentioner så det finns inget skäl att ha både fast och trådlöst modem. Jag kunde alltså jag säga upp avtalet med Bredbandsbolagets fasta anslutning. Då sparade jag hela 368 kronor per månad. Ja, ni läste rätt: 368 kronor varje månad! Trådlöst går att få för halva den kostnaden.

Goodbye Bredbandsbolaget!

Ja, så ringde Tele 2. Finfint erbjudande bara för att jag var kund tidigare, telefonen. De ville kränga trådlöst mobilt bredband. Eftersom jag inte var intresserad av att binda mig innan jag visste hur bra det skulle funka så erbjöds jag att prova i fjorton dagar helt utan kostnad. Modemet skulle vara gratis. Ville jag inte teckna avtal var det bara att skicka tillbaka det kostnadsfritt. Portot skulle de betala. Och om jag tecknade abonnemang skulle det kosta mig 168 kronor per månad för obegränsad surf i 4G med 15 mb/s.

Det lät ju fint.

”Jatack!”, sa jag.

Modemet kom, en HUAWEI. Det packades upp av en förväntansfull Skvitt och SIM-kortet trycktes in. Modemet installerades. Funkade bra. Men i min trådlösa router var det kört. Knevel och felsök, felsök och mera knevel, men icke att det funkade.

Jag avinstallerade och installerade på nytt och självklart missade jag inte att avinstallera mitt 3-modem först innan Tele 2-modemet installerades. Jag mecklat med sådana modem så mycket att det sitter i ryggmärgen att det gamla måste avinstalleras innan det nya installeras. Det går inte att ha två installationer samtidigt på datorn. Då krockar programmen med varandra.

Nu är alltså Tele 2s erbjudande utvärderat. Modemet nedpackat och ska postas i morgon.

Goodbye Tele 2!

Ja, sådan är jag. Passar det inte så adjöss bara. Så ska krämare behandlas! Och så är det därför med min telefoni också, den hos detta bolag – Tele 2. Det kostar mera än vad försäljaren sa. Om tio månader går bindningstiden ut. Då ska jag inte ha mera kontakt med Tele 2 längre. Kan de inte hålla sina löften så får de stå sitt kast. Jag blir nog aldrig mera kund hos dem.

Goodbye!

Kommentera

