Kategorier

Arkiv

Skvitt och pitbull-hunden utanför butiken

En stor pitbull

Ensam sitter vovven och väntar på husse och matte medan de är inne och handlar.

Den har suttit så många gånger. Ja, den vet vad det handlar om. Snart kommer de och det är bara att vänta. Den är trygg. Den ser inte ens övergiven ut, som en del hundar kan göra. Ni har sett det själva många gånger: hundar som ängsligt tycks undra om de ska sitta helt övergivna, helt utlämnade och helt ensamma, med ängslan i blicken, som om de inte vet om husse och matte ska komma och hämta dem någon gång. Som om de befarar att få sitta där i all evighet.

Mitt hjärta smälter då för de hundarna. De ser så ledsna ut. Det har ni själva sett, antar jag.

Tänk så mycket känslor djur kan ha! De är ju precis som människor, fast med lite mindre förstånd. Men med lika mycket känslor, känslor av olika slag, men alltid med samma känslor som vi själva har.

När jag ser

Ja, när jag ser ängsliga hundar bundna utanför butiker, då händer det att jag håller dem sällskap en liten stund. Det ger dem lite trygghet. Och de reagerar väldigt olika. Men de känner sig inte lika övergivna då.

Det är är faktiskt fascinerande. En del hundar vet knappt till sig av glädje över att jag bryr mig. Andra tycks tycka att det känns tryggt, men att jag egentligen inte betyder något för dem, för jag är ju ändå inte hussen eller matten och jag kan inte ersätta dem. Jag är inte deras nära anhörig, så att säga och det är jag ju de facto inte heller.

Tänk så mycket de känner och tänk så mycket man kan läsa deras tankar!

Det satt en pitbull utanför butiken

Den var stor, riktigt stor. De brukar ju vara ganska små i vanliga fall, men icke denna.

Den satt där och väntade tålmodigt. Och den kände sig trygg, det såg jag. Men ändå tog jag mig tid att hålla den sällskap. Och det gillade den.

Den gillade att jag klappade den och brydde mig om den.

Och så kom husse och matte och då fanns jag inte för den längre. Just så ska det vara om en hund är trygg med sina ägare. Då vet jag att hunden har det bra och att husse och matte är goda hundägare.

Jag gick in och handlade

Min mission var över. Jag hade gjort mitt, som ju ingen förvisso har begärt av mig.

Astrids blogg

Bilden bygger på skärmdumpar från Astrids blogg

Tar jag en risk?

Pitbull, ”mördarhunden” som har skapat många rubriker och hunden med flera hundra kilos bett-tryck som lätt krossar en arm. Ja, ni vet, ni har ju läst om dem och vad de kan åstadkomma.

Tog jag en risk med denna ovanligt stora pitbull?

Nej, jag tar aldrig några risker med några hundar alls. Inte ens med pitbull-hundar. Det gäller att kommunicera med dem så de förstår att mötet är helt fredligt och avsikterna goda. Då blir det aldrig några problem med psykiskt friska hundar.

Att hälsa på en främmande hund

Sträck fram handen och vänd den så att handryggen vetter mot hunden. Avståndet skall vara ca 10-15 cm till dess nos. Är avståndet för stort vill hunden inte hälsa (lukta) och den tror att du är rädd. Är avståndet för kort känner den att du tränger dig på, precis som du själv kan göra när folk ställer sig innanför din personliga sfär. En handrygg inom detta avstånd upplever hunden aldrig som ett hot, men något som är intressant att bekanta sig med. Se hur hundar brukar hälsa på varandra! Gör alltså på samma sätt, fast med din hand. Då talar du med hunden på hundens eget språk.

Låt hunden komma fram och lukta på handen. Då ser du om den vill ha kontakt.

Om hunden inte bryr sig om handen, låt den vara ifred.

Svårare är inte umgängesreglerna med främmande hundar. Går det över styr är det säkert du som har gjort fel, inte hunden!

Ingen regel utan undantag

Man hör ju och man läser ju ibland om oprovocerade hundattacker.

Ja, undantag finns. Och vad gör man då?

Svar: Ryt till med full hals och bestämdhet ”SITT” och se hunden rakt i ögonen! Varje hund med lite fostran lyder tvärt. Men om det inte fungerar: ”Go for the eyes” är ett uttryck som är värt att ha i minnet om en hund går till attack och det kan vara vilken ras som helst. Är hunden stor kan det sluta mycket illa. Behåll lugnet och sikta mot ögonen och tryck in fingrarna i dem. Då vinner du striden och hunden lär avlivas efter det. En sådan hund bör inte leva, även om det i grund och botten är en bra hund, men illa skött av ägare som inte borde vara hundägare. För så är det, bakom varje galen hund finns en olämplig skötare, eller en provokatör!

– – –

Klicka här för att komma till Astrids blogg.

Bilden bygger på skärmdumpar från två av hennes inlägg. Det ena ser du här och det andra kommer du till med ett klick här.

2 kommentarer on “Skvitt och pitbull-hunden utanför butiken”

  1. Tack för att du bryr dig!
    Kram
    Astrid


Kommentera

