Kategorier

Arkiv

Spionlagförslagen ett hot mot journalistiken | Nyheter | Expressen | Senaste nytt – Nyheter Sport Nöje TV

Spionlagförslagen ett hot mot journalistiken | Nyheter | Expressen | Senaste nytt – Nyheter Sport Nöje TV.

”Om förslaget skulle genomföras skulle jag alltså kunna åtalas för utlandsspioneri för att jag berättar sanningen från fältet? Det talar emot alla pressetiska regler”, säger Expressens Terese Cristiansson.

10 kommentarer on “Spionlagförslagen ett hot mot journalistiken | Nyheter | Expressen | Senaste nytt – Nyheter Sport Nöje TV”

  1. Svante Svensson skriver:

    Har ingen aning om spionlagar, men denna länk ger lite positiva tecken,
    http://op.se/lanet/harjedalen/1.5664890-84-aring-aldst-i-pisten
    Svante

  2. Jan Wiklund skriver:

    Var det inte en liknande lag som Guillou och Bratt dömdes efter, och som avskaffades sen? Här är alltså ett nytt exempel på hur utvecklingen går bakåt.

    • skvitt skriver:

      Tyvärr hamnade din kommentar bland skräpposten. Men jag hittade den nu, som tur var.
      Guillou och Bratt dömdes för att ha avslöjat ett illegalt spioneri på svenska medborgare, vilket kom att kallas IB-affären.

      Avslöjandet kallades för spioneri.
      IB-affären är en av Sveriges större rättsskandaler.

      Jag är inte jurist och kan inte jämföra ifall det rör sig om likheter i lagen de dömdes efter och den som nu än så länge bara är ett förslag. Däremot kan jag konstatera att domarna mot Guillou och Bratt var ett solklart justitiemord i avsikt att straffa dem för att de hade avslöjat ett olagligt spioneri med statens goda minne i Socialdemokratins regi.

      /Skvitt

    • skvitt skriver:

      Jag tycker public service skulle vara skattefinansierad istället. Men man måste också kräva kvalitet och att de är objektiva, vilket de inte är, samt att de inte sprider skit och dynga från USA, som de gör nu.

      Dagens TV från SVT kan gott finansieras med reklam.

      /Skvitt

      • Svante Svensson skriver:

        I början på 80 talet bodde jag i en HSB-lägenhet i Handen. Där fanns när jag köpte lägenheten centralantenn för att ta emot SVT:s sändningar. Sedan kom det in något som kallades reklamfinansierad Tv-underhållning, och jag fick för mig att dessa sändningar skulle vara gratis för mig som tittare. Så blev inte fallet, för att kunna se dessa reklamfinansierade kanaler blev vi tvungna att betala för något som då kallades för kabel tv, som alla ville ha i föreningen, och när alla var anslutna till detta nät, blev den reklamfinansierade TV:n avgiftsbelagd. Hur tänker man idag, de som köper kanaler från den reklamfinansierade operatörerna. Min åsikt är att är det finansierat med reklampengar skall jag inte betala ett öre för att se dessa program. Vad gäller SVT kan de sluta med sin verksamhet helt, och hållet.

        • skvitt skriver:

          Jag är ingen TV-freak och tillfredsställs inte av underhållning. I enstaka fall kan det hända att jag kan se sådant, men det är sällan. Jag har bara basutbudet.
          När föreningen skickade ut enkät på 80.talet ifall vi ville ha kabel-TV svarade jag ”Nej”, väl medveten om att ifall det blev som jag ville så skulle det menligt inverka på försäljningspriset den dag jag ville sälja. Det brydde jag mig dock inte om.

          Vi fick kabel-TV OCH en liten avgiftshöjning – 19:-/ mån om jag minns rätt.

          Hur man tänker är nog jag den siste frågan bör ställas till.

          SVT i dag skiljer sig inte så mycket från TV4, som ju ändå är en relativt seriös reklamkanal. Därför kan ju även SVT finansieras med reklam kan jag tycka. Men om SVT var som förr hade det varit en annan sak.

          På licensen betalar man ju även för radio. Det bör man tänka på. Där finns ju bra sändningar.

          /Skvitt

  3. kao skriver:

    Det kommer bli allt svårare för journalisterna att ge sej på de stora elefanterna. Även för oss andra att skriva vad vi vill. ALLA våra fri- och rättigheter tafsas på alltmer. Hemskt, men jag är inte förvånad.
    ————-
    (Informationsbyrån((IB)) huserade 75 meter från min tidigare bostad, på den tiden. Wikileak hade sina servrar 75 meter åt andra hållet 😀 )

    Kram
    Kao


Kommentera

