Kategorier

Arkiv

Arbetslösheten

Folk VILL jobba

Det kan inte vara sant att regeringen tror något annat!

Ungdomsarbetslöshet

 

”För drygt 20 år sedan var en femtedel av alla jobb för 15–24-åringar en tillfällig anställning. I dag är vartannat jobb tillfälligt.

I minst sex års tid har Sverige brutit mot EU:s lagstiftning kring visstidsanställningar. I Sverige är det nämligen möjligt att stapla visstidsanställningar på varandra i all evighet.

Enligt lagen om anställningsskydd, las, kan man vikariera i högst två år under en femårsperiod hos en arbetsgivare. Därefter har man rätt till en tillsvidareanställning.

Men när tvåårsgränsen ­närmar sig kan arbetsgivaren välja att förlänga vikariatet men ­kalla det allmän visstidsanställning i stället och då kan man ­vara ­anställd i ytterligare två år. Därefter kan man få jobba som ­säsongsanställd ­eller provanställd. Sedan kan det börja om från början igen.

I dagarna meddelade EU-kommissionen att man underkänner Sveriges skydd för dem som har olika former av tidsbegränsade anställningar och nu kräver man åtgärder inom två månader.” /Daniel Swedin

Arbetslösheten är till stora delar en fråga om politik som bara gynnar företagen. Den andra orsaken är att företagen inte anställer en enda peson som de inte oundgängligen behöver. I sammanhanget utgör de som inte arbetar av andra skäl en försumbar andel.

 

8 kommentarer on “Arbetslösheten”

  1. mariadesuede skriver:

    När jag började arbeta så fanns det provanställningar i Sverige, finns här i Frankrike. Det är ju normalt att en arbetsgivare betalar lite mindre under en provanställning, sen att lönen ökas med ökad erfarenhet från det att man blir anställd. Den arbetsgivare som inte håller med om det är ingen arbetsgivare, kunskap ska belönas. Visst det finns andra faktorer, men jag pratar om själva principen. En arbetsgivare köper den anställdes kunskap! Fas3 som det pratas om är en profit, ett slaveri…

    Jag började att arbeta redan när jag gick i gymnasiet, arbetade tre dagar i veckan och studerade 2… Det ingick i min linje… Men sen kom krisen och jag bytte inriktning…

    Nu har jag startat min fotofirma på deltid, själv, och samtidigt är jag anställd. Men kommer jag att anställa någon i framtiden så kommer jag att utgå från principen som jag beskrev… Kram

    • skvitt skriver:

      Det är väl inte en felaktig modell. Bara ungdomarna kommer in på arbetsplatserna och får fasta jobb i slutänden så är det ju bra. Förr fanns lärlingssystem. Det är borta nu, liksom mycket annat som fungerade bra.
      Vem ska försörja oss på äldre dar när ungdomen aldrig kommer in på arbetsmarknaden, kan man ju undra.

      Kram!
      /Skvitt

  2. Svante Svensson skriver:

    Vad är det för fel på praktik inom yrkeslivet, då gärna varvat med teoretisk utbildning t.ex. 1 dag i veckan. Så var det när jag utbildade mig till bilmontör. 2 år på Yrkesskola, och tredje året praktik på verkstad, och en dag teori i veckan. De första två åren var teori, och praktik varvat, och bilarna vi arbetade med var vanliga bilar som kunder lämnade in för felsök, och reparation. Alla kan inte bli högskoleutbildade i alla fall inte, som ung då motivationen sviker. Att jag sedan jag fick körkort har arbetat som chaufför, budbilar först sedan när trafikkortet var i hamn som taxiförare 4 dagar, innan jag fattade att jag inte passar för det jobbet, därefter lastbil, och buss, och sist innan förtidspensioneringen som tunnelbaneförare i två år. Hade inte kroppen kraschat hade jag nog varit kvar tills ordinarie pensionärsålder i september förra året.
    Svante

    • skvitt skriver:

      Det var bättre förr. Då fanns just sådana utbildningar/praktikplatser, som ofta medförde att man därefter fick fast jobb på företaget. Det ansvaret tar ju inte företagen numera. Allt som inte ger omedelbart klirr i kassan har skrotats. Långsiktigheten saknas. Det är bara kvartalsrapporterna som räknas numera.

      /Skvitt

      • Svante Svensson skriver:

        Jag undrar om inte samhället vandrar helt fel i sin iver att tömma befolkningen på praktisk kunskap. Jag har skrivit det förut, enbart teoretisk kunskap föder ingen. Förr fanns yrkesmän, i alla fall när jag växte upp, som gärna delade med sig av sina kunskaper till oss småglin som besökte dem. Kan aldrig glömma Cykelhandlar Bengtsson på Hägerstensvägen, som lät oss ungar vara i hans verkstad, och han lärde ut hur man fixade cyklar, och mopeder på den tiden. Om detta skulle hända idag skulle det betraktas som pedofili. Idag vågar ingen vara vänlig mot barn utan att riskera att bli misstänkt för att vara pedofil. Har haft en del samtal med fd. kollegor om detta, och de är samstämmiga med mig, var aldrig snäll med barn, och ungdomar för då riskerar du att bli misstänkt för att vara pedofil.
        Svante

  3. Svante Svensson skriver:


    Långt är det men det handlar om Palmemordet. Helt osannolikt är det inte så min fars iaktagelser 20 minuter innan mordet inträffade, vid Gamlastans t-banestation.
    Svante

    • skvitt skriver:

      Jag har sett det förut. det visades på TV. Det är mycket intressant och det passar väl in i det enda spår som har substans, polisspåret.

      Överväger att lägga videon i min nya blogg, Skvittvideo. Ska fundera en stund på det.
      /Skvitt


Kommentera

