Kategorier

Arkiv

Bojkotta Arriva – ALLMÄNT UPPROP!

SKANDALBOLAG

Namnet är Arriva.

Bussbolag som driver kollektivtafik i bland annat Stockholmsområdet.

Så här presenterar de sin historiska bakgrund:

”Arrivagruppen – från liten till stor

Arriva är en av Europas största operatörer på kollektivtrafikmarknaden. Vi är i dag 47 500 anställda i 12 länder, som varje år transporterar över 1,5 miljard passagerare med våra bussar, tåg, vattentaxi, ambulanser och handikapptransporter.

Men som i så många andra verksamheter började historien om Arriva i liten skala …

Det var 1938, som familjen Cowie öppnade en liten verkstad och butik för att sälja begagnade motorcyklar i engelska Sunderland. Verksamheten växte efterhand och 1960 började familjen köpa upp bilhandlare i området. Företaget noterades på Börsen 1965, men det skulle dröja ytterligare 15 år innan Cowie bestämde sig för att ge sig in i bussbranschen, vilket skedde genom köpet av bussbolaget Grey Green i London.

Den 27 augusti 2010 skrevs ett nytt kapitel i Arrivas historia, när gruppen köptes upp av tyska Deutsche Bahn – jättekoncernen med över 275 000 anställda och med förgreningar i inte mindre än 130 länder. I samband med köpet bestämdes att namnet Arriva ska leva kvar och vara DB-koncernens varumärke för all persontrafik  utanför Tyskland.

Fram till februari 2011 leddes verksamheterna i Sverige och Danmark i ett gemensamt bolag, Arriva Skandinavien. I och med nybildningen av Arriva Sverige övergick också två av DB:s svenska järnvägskontrakt till Arriva; Östgötapendeln och Botniatåg (som ägs tillsammans med SJ).” Hela deras presentation ser du här.

Arriva har också något de kallar kärnvärden. Några av dem är dessa och vill du läsa alla så klicka här.

”Arrivas kärnvärden

ÖMSESIDIG RESPEKT:

Vi visar respekt för alla individer och vår företagskultur bygger på ärlighet och öppenhet.

SAMARBETE:

Genom att arbeta tillsammans och i nära samarbete med våra lokala partners så kan vi säkerställa att vi levererar service av hög kvalitet.

AFFÄRSMANNASKAP:

Genom ett starkt fokus på lönsamhet kan vi skapa långsiktiga värden för medarbetare, kunder och aktieägare.

GREEN CONNECTION:

I partnerskap med uppdragsgivare underlätta vardagen för våra kunder och bidra till ett hållbart samhälle.
Skapa stolta och engagerade medarbetare.”

Efter att ha läst om företaget på senare tid är det väl tveksamt om det lever upp till något annat än bara sitt starka fokus på lönsamhet för aktieägarna.

Låt mig ta några klipp ur pressen m.m.

”Sedan Arriva i början av januari tog över kollektivtrafiken i nordöstra Stockholm har det varit mycket problem med försenade bussar och ibland uteblivna bussar.

Nu har Österåkers kommun tagit saken i egna händer och startar en egen busslinje på morgnarna för att skoleleverna garanterat ska komma i tid till de nationella proven.” / DN

”Arriva vann med ett anbud som ligger mer än 500 miljoner kronor under närmaste konkurrent – per år. Det blir mer än fyra miljarder under avtalets åtta år.

Beställaren Storstockholms Lokaltrafik, SL, kräver att Arriva ska leverera – men frågan är om SL bara har fått vad de har betalat för: busskaos, ilskna resenärer och pressade busschaufförer som protesterar mot usla arbetsvillkor”. / ARBETET

”En busschaufför med 31 års yrkeserfarenhet har på kort tid fått två varningar, och riskerar att bli uppsagd. Arbetsgivaren hävdar att hon har för korta ben.

Flera bussförare i Råsta trafikområde norr om Stockholm har varnats sedan entreprenören Arriva tog över trafiken i höstas och Kommunal inleder förhandlingar med bolaget nästa vecka.

Ellsiv Arnqvist som hittills rattat bussar utan en enda reprimand har dels varnats för att hon glömde scarfen till uniformen, dels för att hennes ben inte är långa nog för en av bussmodellerna” / di.se

”Jag är en av dem som drabbats av att lågprisföretaget Arriva tagit över kollektivtrafiken (buss o Roslagsbana) i norrort. Detta har Arriva kunnat göra pga att man lagt sig ungefär 30 procent under övriga konkurrenter i anbudsförfarandet. Förklaringen till att Arriva kan lägga sig så lågt är att man struntat i att ta hänsyn till anständiga arbetsförhållanden för personalen samt i rimliga nivåer på drift och underhåll. ”/ LO-bloggen

”Idag begärde bussarbetsgivaren Arriva att fackförbundet kommunal ska avsätta sitt huvudskyddsombud på garaget i Råsta i Sundbyberg.” / Nyheter P4 Radiao Stockholm

”Bussföretaget Arriva anklagas nu av fackförbundet Kommunal för att systematiskt straffa anställda och fackligt aktiva.

Nu går Kommunal ett steg längre och kallar genom sin enhetschef för arbetsrätt och kollektivavtal, Johan Ingelskog, Arrivas sätt att agera mot sina anställda för “management by fear”.  Arriva gör detta systematiskt och våra medlemmar är rädda när vi talar med dem …” / DN

”Arriva är inne på våra medlemmars rätt att utse vilka fackliga förtroendevalda som ska företräda dem på arbetsplatsen, säger Johan Ingelskog, enhetschef på fackförbundet Kommunal.

– Vi har aldrig tidigare i historien varit med om ett företag eller en arbetsgivarorganisation som agerat på detta sätt, fortsätter Johan Ingelskog

– Det visar på vilken fackföreningsfientlig syn som företaget har. Vi ser att det finns en systematik och ett mönster i deras agerande. Det stärker vår bild av att Arriva vill skrämma våra förtroendevalda och medlemmar till tystnad. Det är management by fear på högsta nivå, säger Johan Ingelskog.” / Kommunal

Vad Arriva vill åstadkomma är uppenbart. ”Genom ett starkt fokus på lönsamhet” vill de pressa tillbaka allt det som arbetarrörelsen har skapat sedan slutet av 1800-talet. De vill slakta heliga värden som byggts upp genom blod, svett och tårar i hundra år. Detta måste vi alla slå tillbaka. Vi måste våga protestera och vi måste våga riskera något för våra rättigheter, så som våra kämpar en gång hade modet att till och med vända sig mot militärens gevär i Ådalen 1931!

SLÅ TILLBAKA!

Det man ska göra i morgon måndag 25 februari är att om möjligt inte åka med Arriva.

Promenera om det är möjligt!

Cykla om det är möjligt!

Samåk om det är möjligt!

Ta taxi om det behövs!

Sjukskriv dig om det är nödvändigt!

VAB-a om möjligt!

Tjuvåk om möjligt!

Vad du än gör i morgon mellan 00:00 och 24:00 – betala inte till Arriva!

Bojotta förtaget för en dag!

Visa modet!

Alla som har en chans att reblogga detta inlägg bör göra det,

eller i vart fall sprida bilden vidare!

Annonser

25 kommentarer on “Bojkotta Arriva – ALLMÄNT UPPROP!”

  1. Svante Svensson skriver:

    Du glömde städerskan på Saltsjöbanan.
    Svante

  2. ghostopinion skriver:

    Verkställs strax.

  3. […] Från skvitts vidarebefordrar jag detta upprop. Dela det gärna på Facebookoch/eller sprid det vidare på andra sätt. […]

  4. Svante Svensson skriver:

    Nu är jag fel ute, men kan detta bero på minskade blöjbyten i Sverige?
    http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/carema-agarnas-arslon-900-miljoner-kronor_7941122.svd
    Svante

  5. Kom ihåg att dessa människor som styr över Arriva Sverige har förmodligen kommit från ett annat företag som Keolis Sverige eller Nobina Sverige, Dessa entrepenörer är lika dåliga på att behandla sina anställda och sköter inte heller sig gentemot SL. Man dubbeldebiterar SL och låter skrotningsfärdiga bussar trafikera med risk för passagerarnas liv.
    Det finns ett talesätt som säger ”Samma apor, bara lianerna som ändrats”

  6. Svante Svensson skriver:


    Kom och tänka på detta.
    Svante

  7. kao skriver:

    Det märkliga är ju att Fleppan Reinfeldt låter detta fortgå inom vården. Ett företag som har misskött sina uppdrag som de har gjort, har inget existensberättigande. Dessutom måste nya lagar till för att stoppa valutaflödet till skatteparadis. Pengar som behövs till vård, skola och omsorg här i Sverige. Men inte i händerna på Arriva och deras övriga bolag.

    KRam
    Kao

  8. skvitt skriver:

    När vi skapade samhällsägda företag inom vård, omsorg och så vidare skapade vi också ett finansieringssystem för det som gjorde det möjligt för alla att få ta del av det. Det finansieringssystemet heter skatt.
    När vi alltså införde dessa företag tog vi samhällsutvecklingen till en ny nivå. Det borde vi vara stolta för.

    Sen ville främst högern att det skulle finnas privat alternativ. Och jag säger OK till sådana, men inta fan ska de snylta på samhället bara för att deras ägare kanske tycker det är så himla roligt att vårda människor. Är det roligt så låt dem göra det och låt dem finansera det bäst de kan. Samhället ska inte skänka en skattekrona till dem. Och den som hellre vill ha vård av privata förtag får betala vad det kostar. Sen kan vi väl se hur många som vill hosta upp 4-5000 kronor per dygn för en sjuksäng.

    Det här kan appliceras även på kollektivtrafiken. Vill man åka privat betala för det. Vill man åka med något vi skattebetalare äger tillsammans så gör vi det med en lägre biljettkostnad.

    Men högern vill bara gynna kapitalister och deras vinstintressen. Och därför har de spridit lögner om den offentliga vården och annat som görs i samhällsregi. Och de har samtidigt glorifierat motsvarande om det sker i privat regi.

    Vill man kritisera offentlig verksamhet ska man inte kasta ut barnet med badvattnet!

    Kram!
    /Skvitt

  9. HEMIMAMMA skriver:

    Jag rebloggade via ghost – jag hoppas att du såg det?

    Nu har jag skrivit flera inlägg både på vanliga och bota borrelia och det känns skönt att upptäcka att jag faktiskt har lite av min gamla förmåga kvar…

    Varm hemikram och roligt att se er alla igen! ♥

  10. Svante Svensson skriver:

    http://www.dn.se/sthlm/brand-i-stationshus-i-saltsjobaden
    Städerskans hämnd eller otur?
    Svante

    • skvitt skriver:

      Med tanke alla ohederliga bolag nu för tiden så är det rimligare att tänka sig att det är Saltsjöbanans ägare som ligger bakom. att få in försäkringspengar för förlorade intäkter utan att behöva köra tåg och ha utgifter för verksamheten kan ju vara en lockelse.

      Ett annat motiv som är tänkbart är att det är Alliansens senaste attack mot den kollektiva tanken eller Moderata ungdomsförbundet som övar sig inför uppgiften att som vuxna senare i livet bränna ned det svenska folkhemmet om nu Reinfeldt lämnar några rester av det kvar innan den yngre generationen hoppfullt förväntar sig att ta över.

      /Skvitt


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s