Kategorier

Arkiv

Den otillräckligt sjuka

Handläggarbedömning

¤

¤

Det här inlägget handlar inte om en handläggares bedömning. 

Det handlar om bedömning av en handläggare.

Ett stort inoperabelt bråck på aorta som kan brista när som helst är inte en allvarlig sjukdom! Ja, alltså inte enligt en biståndsbedömare i Stockholm, i vart fall!

Hur var det med den medicinska kompetensen?

Jo, det är väl synnerligen sällsynt att biståndsbedömare är läkare. Men nån djävla kunskap om aortans funktion bör väl även en sådan människa ha!

Men i det här fallet tror jag man skulle kunna förvänta sig följande från handläggaren:

Va’ för något är på väg att brista, sa du?

Bråck, bråcket, ja, ja. Sa du bråck?

Va’ är det?

Jasså! Jaha! Ja, ja! Nu minns jag!

Du, vet du va’? Snart brister mitt tålamod! Varenda dag hör folk av sig och tycker dom behöver bistånd! Bistånda mig hit och bistånda mig dit! Tror du inte jag också skulle behöva lite bistånd?

Jasså, det var ett aortabråck! Som håller på att brista? Du, i femton år har jag haft fula bråck på båda benen och inte fan har dom brustit. Bråck brister inte!

Jasså, aortabråck! Skulle det vara nåt särskilt me’ det?

Aorta! Aorta!

Aorta mig hit och aorta mig dit! Ska det va’ så märkvärdigt bara för att det är en gullig liten aorta?

Aorta, aorta, eh … aorta, var har jag hört det ordet förut?

Jaha ja! Så va’ det nog, ja!

Men sen då? Åder som åder och bråck som bråck! Farsan hade pungbråck, stort som fan, som en tvåkilos potatispåse. Läkar’n sa: ju större dess bättre för då kläms inte tarmarna! Du kan lugnt låta det där aortabråcket växa och frodas. Det är bara bra för hälsan!

Öh, eh, jo föresten, va’ sitter den däringa?

Jaha ja! Ja, ja och va’ ska den …, va’ sa du den hette nu igen? Ja, just de’, men va’ ska den va’ bra för?

Jasså, jaha! Har jag också en sån? Jasså, alla! Jaha ja, men jag behöver inget bistånd bara för det!”

Ja, ja, det är väl inte så noga egentligen. En biståndsbedömare ska ju bara bestämma om bistånd ska tillhandahållas eller inte. Det är ju bara ekonomiska frågor och sånt som det ska tas ställning till, liksom!

De ska ju inte behandla sjukdomar, precis!

Bilden, en skärmdump som kommer härifrån.

12 kommentarer on “Den otillräckligt sjuka”

  1. Svante Svensson skriver:

    Här vill jag göra ett tillägg. Min far drabbades av en stroke natten till Nyårsdagen 2006, och låg en månad på Huddinge Sjukhus. Han hade samma handläggare från kommunen som sedan hade hand om mamma. Denna handläggare (som jag glömt namnet på) jobbade med näbbar och klor för att pappa skulle få annat boende, detta trots att vi alla i familjen ville att han skulle få vård i hemmet. Vi visste pappas önskan, och det var att skulle han lämna villan i Mälarhöjden skulle det vara med fötterna först. Tack, och lov avled pappa innan hon fick sin vilja igenom. Mammas död är inte heller så sorglig, hon behövde inte heller byta boende, utan fick dö hastigt, i trädgården till den älskade villan. För mig var året 2006 ett år jag inte vill uppleva igen, man kan väl tro att två dödsfall samma år borde räcka men inte då i november då jag precis hade flyttat till Kårböle fick min hund cancer i tungan, som var inoperabel. Jag vet hur mycket denna lilla villa betydde för mina föräldrar, och hur de kämpade för att spara ihop till hanpenningen till den. Jag var 10 år när vi flyttade in.
    Svante

    • skvitt skriver:

      Dubbelfel, med andra ord. Sådana biståndsbedömare är säkert guld värda på Försäkringskassan, den kassa försäkringen!

      En olycka kommer sällan ensam har nu åter igen bekräftats.

      /Skvitt

      • Svante Svensson skriver:

        I ärlighetens namn skall inte försämringskassan ha skulden här utan Stadsdelskontoret för Hägersten, Stockholms Kommun. Det är kommunen som är ansvarig för åldringsvården, och där försöker man i lika stor utsträckning som inom all vård att slippa kostnader.
        Svante

  2. imsy skriver:

    Har bara ord för detta som är så fula att de inte går att använda på nätet.

    Kram!

  3. Svante Svensson skriver:

    http://helahalsingland.se/ledare/1.5612694-retoriken-fastnar-pa-skolfasaden
    Här lämnade jag en kommentar, anser du också att det är ”det dummaste du hört”? Lämnade en följdkommentar där. Har inget med biståndshandläggare att göra.
    Svante

    • skvitt skriver:

      Inte alls. Men du tog upp en ovidkommande sak, förvisso angelägen, men den hörde inte hemma där.
      Men detta var ju som vanligt klockrent:
      ”Skolans förfall startades av Göran Persson i, och med kommunaliseringen av skolan. Privatiseringen har sedan inte gjort saken bättre. Att låta vinstdrivande företag driva samhällsservice för ungefär samma kostnad, som förut, och ändå kunna få vinst, borde väl få vem som helst förstå att verksamheten måste bli lidande.”

      Lika bra som detta:
      ”Ungdomsarbetslösheten idag beror på ett systemfel i arbetsmarknaden. För att som ung få ett arbete krävs c:a 40 års arbetslivserfarenhet, och de som har erfarenheten är ofta i 50+ åldern, och då anses man vara för gammal, ett moment 22 inträder.” men det hade ju inte med skolan att göra.

      Kommunen skriver om skolan: Bergviksskolan: http://tinyurl.com/b9tae6c
      Och på en annan sida skriver man:
      ”Det har uppstått en ansträngd och ibland konfliktfylld situation i klass fyra på Bergviksskolan. Nu jobbar man intensivt för att komma tillrätta med situationen.
      Från skolans sida har man bland annat kopplat in områdets specialpedagogiska team och ökat bemanningen och vuxennärvaron i den berörda klassen. Dessa åtgärder har inte varit tillräckliga, så nu vill … bla, bla, bla.” Läs mer http://tinyurl.com/aw86yjf

      Lärare knivskuren på Bergviksskolan http://tinyurl.com/ave8ftg
      Oroligt på Bergviksskolan http://tinyurl.com/a3ljxbr
      Elev attackerade lärare med kniv http://tinyurl.com/at6hoqb

      ”Vilken annan arbetsplats som helst hade stängts efter sådana larmrapporter. Men inte en skola.
      Inte Bergviksskolan i Söderhamn i alla fall.” Det skriver LEDARE/LJUSNAN http://tinyurl.com/b8s34od och det är ju bara att instämma.

      /Skvitt

      • Svante Svensson skriver:

        Men visst har arbetsmarknadsproblem direkt påverkan på elever i en skola, de ser vilka problem som föräldrar, och äldre syskon har i samhället. Barn känner av stämningar i samhället i större grad än vi kan ana. När jag gick i skola fanns i alla fall framtidstro, att det skulle bli bättre efter skolan, idag vet jag inte vad barn har för tro på framtiden, troligen ingen, och det är nog värre. Därför har nog skolan de problem de har idag.
        Svante


Kommentera

