Kategorier

Arkiv

Nytt från Helga

Ska jag bli kriminell?

 

Ja, den frågan ställer sig Helga mot bakrund av Arbetsförmedlingens erbjudande.

Citerar några rader:

”Från ett kriminellt nystartsjobb till att bli anvisad att söka hos en annan bluffverksamhet. Jag vet inte hur Arbetsförmedlingen tänker riktigt. Vill de att jag skall bli kriminell eller är det p.g.a erfarenheten från det förra jobbet jag blir anvisad ett sådant här arbete?” Läs mer.

 

 

4 kommentarer on “Nytt från Helga”

  1. kao skriver:

    Det kan verka ytterst orättvist mot de icke-kriminella, Helt klart är det så.

    Jag vill naturligtvis att alla ska få en andra (eller rentav en tredje) chans i livet. Men samtidigt förstår jag till fullo de som står i bostads- och arbetslöshetskön och INTE är t.ex missbrukare, men att missbrukare ges en social förtur i alla lägen för en ‘omstart’ i livet.

    Ofta kraschar det svenska systemet av olika anledningar efter en tid. Sån är ju ”missbrukarssjälen” – eller vad vi nu ska kalla den. (Jag vet exakt vad jag menar här och slungar inte ur mej en massa åsikter jag ej kan stå för).

    Men orättvist är det givetvis mot dem som är ‘rena och vita’..( ”Fria från skuld:D? Hehe.)

    I min stad går många missbrukare och psykiskt sjuka före alla andra i alla sociala- och bostads köer, som alla köat 25-30 år för lägenhet och aktivt sökt jobb ,som det gamla de oftast blivit av med ofta pga nedskärningar. Och ser sej omsprungna av dem som inte förtjänat detta, enligt sin egen åsikt. Inte konstigt att många blir SD.:are, om man nu ser detta ur ett underdogperspektiv.

    Men så skapar man också ett samhällsklimat där de som hela livet har kämpat för sin rätt, sin sak, att bli motståndare till solidaritetstanken och rösta på t.ex SD. Därmed också en kamp mellan fattig och urfattig – i.st.f att alla förbigångna sparkar uppåt. Och detta är naturligtvis ett medvetet drag från både moderater och socialdemokrater för att driva politiken ÄNNU längre åt höger och ställa medborgarna mot varandra.,

    Och så vidare.

    Jaja. Jag fattar precis…

    Gör du?

    • skvitt skriver:

      Grejen är väl den att de som är missbrukare och hemlösa inte får en egen lägenhet utan bara anvisas en med andrahandskontrakt, där soc har förstahandskontraktet. Men hellre det än inget tak alls över huvudet.

      Att fattiga slåss mot fattiga visar bara på folks dumhet. Klart man ska slåss åt rätt håll och det finns bara ett håll som är rätt – mot överheten. De hade aldrig haft det så bra om de inte stulit vad de har av de som är deras så kallade underklass, särskilt de helt utblottade.

      Vad gäller kriminella finns två sorter. De som har blivit det pga omständigheter och de som är psykopater. De sistnämnda borde tas in och aldrig släppas ut. Som intagna skulle de fungera som organdonatorer intill dess man behöver ett organ förutan livet inte är förenligt – ADJÖSS! 🙂 🙂 🙂

      Kram!
      /Skvitt

      • kao skriver:

        Att vara ‘dum’ i huvudet betyder inte nödvändigtvis att man är just det! Folk blir ju lurade och det har både du och jag blivit i livet. Annars har man inte levt det – och skaffat sej erfarenheter på olika områden.

        Att bli MEDVETEN om sakers rätta tillstånd kräver ett uppvaknande och till det hör så småningom ett politiskt engagemang.

        Kram
        kao


Kommentera

