Kategorier

Arkiv

Alliansens reformer

Bidragsberoende företag

Det är ju alldeles uppenbart!

Vanligt folk skulle bort från bidragsberoendet. Och så blev det. Nu får man inte vara sjuk tills man förhoppningsvis blir frisk.

Men företag växer upp som svampar i skogen, enbart finansierade med statliga bidrag. Det är företag som har blivit bidragsberoende, men de som skulle vara i behov att lite hjälp står allt oftare utan.

Privata friskoleföretag, privata vårdinrättningar, privat äldrevård, sänkt moms på restaurangmaten.

Och den sänkta arbetsgivaravgiften är ju en sänkning av ”en form av avgift som betalas av en arbetsgivare ovanpå den lön som betalas till en arbetstagare, normalt som ett procentuellt påslag att betalas in till skattemyndigheterna”, vilket alltså är en avstådd del av arbetarens lön! Att sänka den avgiften är att ta bort en del av lönen. Alltså en lönesänkning!

Det är så Alliansens reformer ser ut. Och till listan av Alliansens ”reformer” kan läggas rutavdrag, rotavdrag, jobbcoacher och fas3. Alltsammans fungerar på två sätt:

1. Rika gynnas!

2. Vanligt folk och fattiga betalar kalaset!

Moderaternas reformer

Har du röstat på något av Alliansens partier? (1.) Alltså har du röstat på något av följande partier: centerpartietfolkpartietkristdemokraterna eller på moderaterna.

Om du svarar ja på frågan (1.) så undrar jag om du är egenföretagare, delägare i ett eller flera företag, eller om du lever på sparat kapital, eller på aktieutdelning?

Om du svara nej på frågorna om du är egenföretagare, delägare i ett eller flera företag, eller om du lever på sparat kapital, eller på aktieutdelning,  undrar jag om du istället lever på en vanlig lön, eller på socialbidrag, förtidspension eller sjukbidrag (2.).

Om du svara ja på sista frågan (2.), och svarade ja på fråga (1.) undrar jag om du är en idiot.

Och är du så konsekvent att du avstår från hemförsäkring bara för att spara en onödig utgift? Om inte, frågar jag dig uppriktigt: Vad trodde du att du skulle få ut av Alliansens politik?

Länk.

14 kommentarer on “Alliansens reformer”

  1. Svante Svensson skriver:

    Jag kanske är en idiot, som inte röstar alls, men idag finns inte ett enda parti, som företräder mig.
    Svante

    • skvitt skriver:

      Nej, du är ingen idiot!
      Att rösta är att ge sin legitimitet åt ett system, det parlamentariska, som inte förändrar utan blott bevarar!
      Jag röstar inte heller. Jag röstar inte ens blankt, för då säger jag JA till parlamentarismen, vilket är kapitalismens instrument för att föra in arbetarklassens kamp i ofarliga fåror.

      /Skvitt

      • Svante Svensson skriver:

        En hypotetisk fråga. Om jag röstar i ett Riksdagsval, så röstar jag på ett parti, som sedan tillsätter posterna i en Regering, med personer, som jag aldrig ens hört talas om, man kan t.o.m. ta in en person i Regeringen, som inte är medlem i partiet som vann omröstningen vid valet, var finns då demokratin?
        Svante

        • skvitt skriver:

          Vet ej!

          /Skvitt

          • Svante Svensson skriver:

            Nu kanske Tomaten får smaken, och generna tillbaka.
            http://www.svd.se/nyheter/utrikes/jakten-pa-de-forlorade-smakerna_7920598.svd
            Svante

            • skvitt skriver:

              Man kan ju alltid hoppas på det.

              Konstigt är ju annars att inget kemiföretag har lanserat essenser som man kan köpa, med tillhörande spruta och kanyl för att injicera i tomaterna innan man äter dem.

              Givetvis skulle narkomaner köpa attiraljerna, men inte för smakens skull. Det skulle, med den spinnoffen, kanske kunnat bli en lysande affär.
              Och med alla pengar de kunde dra in skulle kemiföretaget kanske även kunna satsa på att utveckla metoder att få bort smaken från de flesta livsmedel, allt för att sälja ännu fler essenser.

              Det här med sprutor och kanyler till narkomaner är en sak som jag inte tycker är fel. Rena verktyg är livsviktigt för narkomaner. De håller sig ju inte borta från narkotika bara för att de måste använda begagnade kanyler med risk för hepatit C och HIV. Det vet vi ju.

              /Skvitt

      • Jan Wiklund skriver:

        I USA tänker väldigt många som du. Där brukar röstandelen ligga på 50-60 procent. Menar du att detta ger ett bättre resultat?

        • skvitt skriver:

          Jag antar att du menar min inställning till att rösta eller icke.

          Valdeltagandet är lågt i USA. Det betyder inte att de tänker som jag. Man kan ha olika skäl till att avstå från att rösta. Jag tror inte att amerikaner vill ha en revolution och att de ser kampen för den som något som måste drivas utomparlamentariskt.

          Jag gör inte mycket för att nå mina mål, men jag ger i vart fall inte mitt stöd till ett system som har som avsikt att ge sken av demokrati, men som bara bevarar ett odemokratiskt klassamhälle.

          /Skvitt

  2. Svante Svensson skriver:

    http://www.expressen.se/nyheter/reinfeldts-losning-bort-med-de-sjuka
    Filippa Reinfeldt är lika fantastisk, som sin förra man. När nu borgarpressen börjar kritisera den förda politiken, måste det vara något fel i grundtankarna hos de som styr, och ställer i vårt land. Undrar vad som skulle hända om Filippa, skulle bli sjuk, och har politiker egna akutmottagningar? Alliansens sjukvårdreform, som innebär att alla är friska efter 180 dagar, måste väl vara världens största sjukvårdsreform.
    Svante

    • skvitt skriver:

      Visst, ingen sjukdom vara längre än 180 dagar. medicins sensation värd nobelpris!
      Tipset blev ett inlägg. Läs bildexten, där sytter poängen.
      /Skvitt


Kommentera

