Kategorier

Arkiv

Var finns UNDER MATTAN?

Bloggen som irrar omkring bland portalerna

Under Mattan har utsatts för attacker och censur ganska länge vid det här laget. Men den återuppstår som en fågel fenix, hela tiden.

I en kommentar fick jag veta var han just nu finns.  Så länge det nu varar.

Undermattans ny hemvister

Så här skriver han bland annat i en kommentar hos mig:

”Censur – mitt favoritämne :)

Provar nu att ha adressen här undertill som huvudblogg. Får väl se hur länge den får va kvar…

—– http://undermattans.blogspot.se/ —–

http://nyheterundermattan.blog.com/ – Myndigheternas små vänner tog 2013-02-01 ned den bloggen från nätet (igen…) under ca: 25-30 timmar.

Samtidigt spärrades olika funktioner (proxy-anslutningar etc) direkt på mitt bredband och bredbandsanslutningen slogs även ut helt ett par gånger.

NÄR man påstår att myndigheternas hackare angriper bredbandet direkt så låter det kanske aningen överkonspiratoriskt – för våra kära myndigheter skulle väl aldrig göra så, eller..? :)

Det finns också massvis av portskanningar/intrångsförsök i modemloggarna som visar på förberedande kartläggning av anslutning/nätverk vid dessa tillfällen…

I a f när bloggen nu senast, för nån dag sen, kom upp igen på webben så hade ytterligare över 1000 bilder censurerats/plockats bort, från den s.k. ‘suspenderade bloggen’
– undermattan.com.

”Undermattan.com släppte tidigare igenom vissa bilder från servern till andra bloggar trots att den officiellt var ”suspended”. ”Biblioteket” till andra bloggar fanns på den bloggen.

Nu är den definitivt 100% censurerad av blog.com & swe.gov.”

Och så tillägger han ironiskt:

”Demokratin är på topp – Sverige är på rätt väg :)

Det är en spännande katt-och-råtta-lek mellan censuren och yttrandefriheten.

Svante skriver i en kommentar till mig:

”Kan det vara så illa att man måste skriva glada inlägg om Kungahuset, med sessor, och god mat för att få blogga fritt? För att kritisera samhället verkar inte gå för sig. Våra makthavare kritiserar bara censur i andra länder.”

Det får mig osökt att tänka på AFTONBLADET, som numera har gått förbi EXPRESSEN när det gäller nonsens-nyheter. Det är bara  ledaren och kolumnistena som numera fångar mitt intresse. Och ej att förglömma; kultursidorna.

Kultur Jo-Wahlström.jpg

(en gammal bild av Skvitt på bloggen Åhh!-sikt)

Resten av tidningen påminner mest om Hänt i Veckan. Och EXPRESSEN ligger inte långt efter.

Undra om ens en procent av svenska folket vet om hur det går till, att bloggar censureras och att media mest är maktens megafoner.

Relevanta länkar om media:

Tre sorts media – tre sorts verklighet

Är det Brzezinskis son som styr svensk media?

Vem äger media?

Gammelmedia har gjort sitt!

Media blundar

Mediarapportering

Dresserade apor

Journalist, bara om den är godkänd?

Hemskt, hemskt, hemskt!

Lögn, lögn och åter lögn

Den tysta skandalen

Hur illa är det ställt egentligen. Är det som jag påstår i bilden nedan?

Läs gärna det inlägget!

 

Relevanta länkar om yttrandefrihet och censur:

500-kilos fisk i stim i Öresund!

Vad gör jag just nu?

Nätcensur

Svensk Internetcensur

Internet-censur, inte bara i Kina!

Skvitt censurerad

Skvitt och censuren

Censur

Internet-censur

Ordet och tonfisken

 

 

Till sist:

styrs världen av psykopater?

Stigar-GOGILOL

22 kommentarer on “Var finns UNDER MATTAN?”

  1. Svante Svensson skriver:

    Går det inte att skapa en egen portal, eller är det för höga kostnader? Jag är trött på all övervakning, som sker var man än vänder sig på internet. Google försöker hela tiden komma över mitt mobilnr. med allehanda skäl till att det skulle vara bra för mig om de hade det. Vad jag inte förstår är att detta nummer står i telefonkatalogen, så varför tittar man inte där om man nu vill ha numret. Jag möts också ofta av att en webbsida konstaterar att jag inte har adobe flashplayer, vilket jag har, och sidan fungerar oklanderligt när jag tackat nej till att installera den igen. Java avinstallerades i samband med varningarna för detsamma, och jag har inte märkt att jag skulle behöva det programmet ännu. Hur många program installeras i datorn som man inte ens vet om att de finns, i samband med ominstallationer, när man använder skivan för Drivers? Undrar om inte datorn skulle fungera mycket smidigare om man vågade släcka ner en massa onödigt skräp?
    Svante

    • skvitt skriver:

      Egen portal? Jag tror man måste ha en egen server då, men jag kan inget om den saken. Det blir väl att söka info på nätet om hur man gör.

      /Skvitt

      • Svante Svensson skriver:

        Skickat ett mail i ärendet, hoppas det inte censureras, för jag kan inte skicka en bild till din blogg.
        Svante

      • Internet måste övervakas NOGA skriver:

        Det går t.ex. att ladda upp WordPress till ett webbhotell som kräver att det finns ett domstolsbeslut eller liknande innan de censurerar något.

        För gratisbloggarna som de flesta Idag använder så räcker det tydligen med att myndigheterna, deras inavlade vänner, eller någon USA-diplomat-mupp skrämmer bloggföretaget lite – så plockar de ned vad som helst…
        (Gäller Blog.com och WordPress.com. än så länge.)

        Info finns här:
        http://wordpress.org/download/
        http://codex.wordpress.org/Installing_WordPress

        Vi som älskar blog.com:

        /Undermattan

        • skvitt skriver:

          ”För gratisbloggarna som de flesta Idag använder så räcker det tydligen med att myndigheterna, deras inavlade vänner, eller någon USA-diplomat-mupp skrämmer bloggföretaget lite – så plockar de ned vad som helst…
          (Gäller Blog.com och WordPress.com. än så länge.)”

          Förstår jag dig rätt att du menar att på andra siter är det säkrare att blogga?

          Tack i övrigt för kommentaren!
          Ska kolla dina länkar när jag har bättre med tid.

          /Skvitt

          • Internet måste övervakas NOGA skriver:

            Om du laddar upp blogg-konceptet själv (WordPress) så kontrollerar inte WordPress.com bloggen längre utan det är mellan dig och serverägaren till webbhotellet som du väljer.
            Du kan även lägga det på en egen server i köket om du vill… 🙂

            http://ferrada-noli.blogspot.se/
            Här är en annan som också blev av med en blogg på blog.com ungefär samtidigt som undermattan.com togs ned.

            /Undermattan

            • Svante Svensson skriver:

              Om jag har förstått allt rätt är en server en vanlig dator, med en förskräcklig lagringskapacitet. Att ha den i köket kanske inte är bästa platsen, då matos, och dyl. till slut släcker ner den lika effektivt som myndigheterna. Har varit uppe sedan 03.30, och under dagen har jag hämtat pellets i Sveg, det var sällsynt halt på vägarna här uppe idag, tre långtradare låg i diket på väg upp till Sveg, en hade bärgats när jag åkte hem, och just nu håller man på att ta upp en ur diket i Kårböle. Ska nu ta sista promenaden med hunden i övrigt God Natt.
              Svante

            • skvitt skriver:

              ”Om du laddar upp blogg-konceptet själv (WordPress) så kontrollerar inte WordPress.com bloggen längre utan det är mellan dig och serverägaren till webbhotellet som du väljer.”
              Förstår inte.

              ”Du kan även lägga det på en egen server i köket om du vill… ”
              Vet inte hur man gör. Men så mycket tror jag mig begripa att då måste datorn stå på dygnet runt om det ska vara tillgängligt för folk.

              http://ferrada-noli.blogspot.se/ går till engelsk-språkig ”Professors blogg”. Den ligger alltså INTE nere. Skrev du kanske fel?

              /Skvitt

              • Internet måste övervakas NOGA skriver:

                Du kan läsa om skillnaden mellan WordPress.com och WordPress.org på nätet.
                http://wordpress.org/hosting/

                En av Professorns bloggar låg på blog.com och den togs ned ungefär samtidigt som UM-bloggen i slutet av 2012 – enligt honom själv.

                Han har väl senare återskapat den på annat ställe. Hans bloggar skrivs på eng/swe/italienska.
                Länken du fick gick till en ny blogg som ett exempel – så att man ser vad han skriver om.

                Professorns bloggar har handlat mycket om Assange och svenska myndigheter/rättsväsendet/domstolar, etc.

                /Undermattan

  2. skvitt skriver:

    Jo, det är en djävla övervakning hela tiden. Eftersom det är kapitalistisk och demokratisk övervakning är det ju bara av godo. Annat vore det ju om det var kommunistisk och diktatorisk övervakning, då huga fy attan!
    🙂

    Detta kan du släcka ned, men det har inte med övervakning att göra utan för att öka datorns prestanda.
    http://pcskola.wordpress.com/2013/02/06/trimma-pcn-2/

    /Skvitt

  3. portolanseglaren skriver:

    Det måste väl ändå finnas ett sätt att gå runt portalerna, allvarligt talat, någonting åt Matrix-hållet. Friheten genom portalerna begränsas alltmer.

    • skvitt skriver:

      Det där med Matrix vet jag inget om, men man kan ju ha sin egen dator som server, om jag har fattat saken rätt. Fast jag vet inte hur man gör.

      /Skvitt

  4. Svante Svensson skriver:

    Hatet mot mannen sprider sig, jag är för gammal för att sexstrejka, men denna lilla video belyser problemet yngre män kommer att möta, när feministerna tar över helt.

    http://helahalsingland.se/ledare/1.5562625-man-som-manniskor
    Svante

  5. […] Publicerad här […]


Kommentera

