Kategorier

Arkiv

Betala inte bedragarna!

En varning på Facebook

 

Betala inte

 

Dela detta, uppmanas vi alla att göra.

OK, då gör jag det.

Så här lyder texten i sin helhet (ifall det är svårigheter att läsa den på bilden):

”Blev igår utsatt för dataintrång och fick datorn blockerad, för att få den upplåst ska jag bet 1000 kr inom 48 Tim, vilket jag inte gjorde. Kontaktade polisen, de får in liknande anm. flera ggr om dagen. Om detta händer er, stäng av direkt! Betala inte!! Dela detta!!!!!!”

17 kommentarer on “Betala inte bedragarna!”

  1. Svante Svensson skriver:

    Har länkat till dig.
    Svante

  2. kao skriver:

    Till och med jag begriper att det är nåt skumt.
    😉

    Kao

    • skvitt skriver:

      Visst.
      Men jag skulle nog inte gå och snacka med en polis. Hellre snackar jag med väggen, så slipper jag offra tid i onödan.
      Sen skulle jag kasta datorn om det inte går att fixa den och köpa mig en ny. Men antagligen löser man problemet med att ominstallera operativsystemet. I Windows 7 (kanske redan i Vista = vet inte) går det enkelt att återställa datorn till fabriksinställningar.

      Kram!
      /Skvitt

      • kao skriver:

        Problemet är bla. att de tjatar om insticksmoduler och jag vet inte vilka jag ska ta bort och vilka jag ska behålla. Nu kan jag inte ens se Youtube längre och det är jättejobbigt att ta sej in på olika webbsidor och bloggar. Allt har blivit värre sen jag försökte fixa det här.

        Svante gav mej några tips över telefon…men inte har det hjälpt! Har bara hamnat djupare och djupare i sånt jag inte begriper. Antagligen halv-installerat vissa saker och inte lyckats installera andra.

        Nu ger jag upp och anlitar en som kan det här, så fort jag flyttat. Eller så kastar jag datorn åt helvete!!!

        Kao

        • skvitt skriver:

          Jag säger bara en sak: Google Chrome! Korad till den bästa webbläsaren någonsin.

          Annan länk: http://www.google.com/intl/sv/chrome/browser/features.html

          Läs och ladda hem!

          Kram!
          /Skvitt

          • kao skriver:

            När jag nu provat ladda hem olika grejor så har min dator blivit allt sämre. Inte ens youtube kan jag titta på längre.
            (Skrev jag det förut?)

            Så nu får det vara.
            Kommer ju knappt in på bloggen längre och allt tar en evig tid.

            Kao

            • skvitt skriver:

              Jag vet inte vad det är för fel, men jag ska snart skriva mer på PC-bloggen om att trimma datorn. Det kommer mest att handla om Windows 7, men i allmänhet gäller detsamma i XP, Vista och Windows 8.
              Håll ut till dess.

              Kram!
              /Skvitt

            • skvitt skriver:

              Ett nytt inlägg om att trimma datorn är klart. Märker du ingen skillnad efter det så stänger jag min blogg för alltid.
              Men gör bara som jag säger. Inget annat!
              http://pcskola.wordpress.com/2013/02/06/trimma-pcn-2/

              Kram!
              /Skvitt

              • kao skriver:

                Visst.
                Tack för att du bryr dej, Har fått så många installationslänkar nu, så jag blir alldeles snurrig :(.

                Men kanske jag ska försöka med enbart denna?

                Sen gäller det att få bort alla halv-installerade grejor som ligger kvar i systemet. Men det får jag ta nån annan gång….

                Det här blir sista gången jag följer nåt råd. Har aldrig lärt mej att sköta en dator, är helt självlärd. Det krävdes blod svett och tårar för att komma dit där jag är nu.

                Kram
                Kao

                • skvitt skriver:

                  Man kan ju söka allt på Internet, så har man frågor om datorn finns svaren i cyberrymden. Jag har märkt att folk lätt tar reda på vissa saker, men aldrig kommer på tanken att söka på andra saker, så som hur man gör i vissa fall. Till exempel om man vill veta när Zlatan är född är det naturligt att söka på Zlatan, men vill man veta hur man städar datorns register, bygger ett nätverk, utökar minnet och så vidare, så kommer inte Internet på tanken för att ta reda på det. Konstigt.

                  Det här med att trimma datorn ska jag skriva mer om så fort jag får tid. Det finns mycket man kan göra.

                  För att få bort alla halv-installerade grejor som ligger kvar i systemet ska du använda Glarysoft Utility, som jag redan har skrivit om.
                  http://www.glarysoft.com/glary-utilities/download/

                  Kram!

                  /Skvitt

              • kao skriver:

                Har kollat. Men jag har inte ens dessa kommandon på min gamla dator. Ingenting stämmer.

                Jag ger upp.

                Kao

  3. fgggmf skriver:

    Är man riktigt paranoid så kör man en virtuell dator i sin dator.
    Det är inte så svårt som det låter, se https://www.virtualbox.org
    Då kan man ladda ner vad som helst i den virtuella datorn utan att vara rädd.
    Får man fel går man bara tillbaka till en nollställd kopia.
    Vill man vara ännu säkrare så kör man ett linux/unix system, fast då är nog inlärningströskeln ganska stor.


Kommentera

