Kategorier

Arkiv

TV-licens för surfplatta

Från Datormagazin

 

TV-licens för surfplatta

 

Läs mer från tidningen här.

14 kommentarer on “TV-licens för surfplatta”

    • skvitt skriver:

      Jag har nu läst och kommenterat.
      Fantastiskt vad många kommentarer du fick på det inlägget.

      /Skvitt

      • Svante Svensson skriver:

        Jag har svarat på din kommentar, och jag kan ärligt säga att jag inte ser på TV, och att den TV jag hade nu är bortforslad. Det som sändes på dumburken sändes så sent att jag aldrig kunde hålla mig vaken. Jag hade t.o.m. satellitkanaler, som kallades för reklamfinansierade, som jag fick betala för. Jag kan också säga att jag inte saknar dumburken det minsta. Jag uppskattar mer att få gå ut kring 03.00 med hunden, och se vad naturen bjuder. Jag har också betalt TV avgift under 6 år utan att jag behövt, då huset jag bodde i var pappas fritidshus. Måste jag betala TV licens för min dator åker den också ut ur huset.
        Svante

        • skvitt skriver:

          Om du skaffar mobilt bredband med kontant-kort så ser de ju inte att du har dator. Men som du bor kanske det inte finns täckning.
          /Skvitt

          • Svante Svensson skriver:

            Så är det tyvärr ADSL via koppartråd är det som finns att tillgå.
            Svante

            • skvitt skriver:

              Kan du kanske dela uppkoppling trådlöst med närmaste granne. Det finns möjligheter at sätta upp en relästation emellan om avståndet blir för stort.
              Med den lösningen kan du och grannen dela på kostnaden för Internet och du kan slippa TV-licensen.

              /Skvitt

  1. kao skriver:

    Men herregud! Vi (många av oss) betalar ju redan tv-licens! Ska vi nu betala en avgift TILL?
    Alliansen talar ju hela tiden om frihet, speciellt frihet från staten och skatter. Men de är snabba på att lägga på oss ny ofrihet på detta sätt. Men det är klart: man måste ju ha in stålar nu när man gött medel- och överklassen med skattesänkningar på arbetarklassens bekostnad. Någonstans måste man ju ta pengarna och som vanligt blir det den senare som får stå för det.

    Kram
    Kao

    • skvitt skriver:

      Om du redan betala TV-licens så blir det ingen extrakostnad. Man betalar ju inte två licenser om man har två TV-apparater.

      Så här skrev jag hos Svante:
      ”Jag har redan TV och betalar licensen, till skillnad från vad man tycks göra (= inte göra) inom Moderaterna, av skandalerna att döma.
      Men om jag skulle betala efter hur mycket (= lite) jag tittar på TV så borde jag ha starkt reducerad TV-avgift.

      Hur som helst, man behöver ju inte betala flera licenser för flera mottagare. Därför påverkar inte detta mig.

      Värre är att man får betala en avgift till nöjesindustrin för att man köper lagringsmedia. Det är för att man kan kopiera musik och film på dessa. Och det gör jag inte.

      Det börjar bli som under 2:a världskriget då japanerna ockuperade Vietnam. De gjorde lika dant i andra länder som de ockuperade, men det är vietnamesiska förhållanden jag har läst.
      Då tog de ut skatt av de ockuperade för precis allt: för husgeråd, för kläderna på kroppen och till och med för barn, såväl födda som ofödda. Följden blev att 2 miljoner vietnameser svalt ihjäl bara i det så bördiga Mekongdeltat!

      Moderaterna är alls inte emot skatter, bara de inte drabbar de rika och bara det går till att göra livet lite behagligare för de som redan har det väl ställt. Och givetvis för att skydda dem mot arbetarna, ifall de skulle få för sig att sticka upp. Alltså får militären kosta och likaså polisen. För tänk om folket plötsligt krävde sin rätt!

      /Skvitt”

      http://svantesblogg.bloggo.nu/TVavgift-for-dator-fy-fan/#comments

      Kram!
      /Skvitt

      • kao skriver:

        Intressant det där med japaner/vietnameser. Det visste jag inte. Fy fasen vad folk i Kambodja och Vietnam har fått lida pga andras självpåtagna överhöghet!!!
        ——-
        Javisst. Tänk om vi här krävde vår rätt förutom att gnälla med knutna nävar i stugorna….
        ——
        PS. Snart funkar inte min dator längre. Allt tar evigheter och jag vet inte riktigt vad det beror på. Inte heller kan jag fixa det, ta reda på vad som är fel och åtgärda detta.

        Kram
        Kao

        • skvitt skriver:

          Jag har förklarat förut, men du tycker det är för jobbigt. Det LÅTER jobbigt, men det är inte det.
          Defragmentera låter knepigt, men följ bara de steg jag beskrev för att hitta verktyget:
          1. klicka på Start
          2. klicka på Alla program
          3. klicka på Tillbehör
          4. klicka på Systemverktyg
          5. klicka på Diskdefragmenteraren

          Klicka sedan på knappen Fragmentera

          Vi kan ta en annan lektion sen.

          Kram!
          /Skvitt

          • kao skriver:

            Tack.
            🙂
            Kram
            Kao

            • skvitt skriver:

              Jag ska skriva mera på PC-skolan så snart jag får tid. Ska sikta in mig på knep att trimma datorn. Jag såg ju att defragmentering inte var problemet i och med att du har ställt in datorn på automatisk defragmentering, vilket ju är jättebra.

              Kika in under veckan och se om det kommit något nytt.

              Kram!
              /Skvitt


Kommentera

