Kategorier

Arkiv

Allvarlig humor

Demokrati

14 kommentarer on “Allvarlig humor”

  1. Svante Svensson skriver:

    Det är inte humor, det är dokumentärt.
    Svante

  2. kao skriver:

    Bilden är suverän! Som sagt: allvarlig humor.

    Kram
    Kao

    • skvitt skriver:

      Jo, jag håller med dig. Bilden hittade jag på FB.

      Kram!
      /Skvitt

      • kao skriver:

        Där ser man 🙂
        Men jag har svårt att tro att jag hamnar där. Just nu har jag bl.a problem med en över-seg dator jag inte lyckas fixa. Det står om ‘insticksmoduler’ och jag lyckas inte fixa det där. Snart kan jag väl inte ens se på youtube. Har ett litet helvete att ens komma in på min egen blogg…

        Önskar du vore här just nu. Ja, inte bara för att hjälpa mej med datorproblemen – utan för att det just vore DU som gjorde det 🙂

        Kram
        Kao

        • skvitt skriver:

          Tack och kram för den inviten!

          Insticksmodulerna är typiska för Firefox. Byt till Google Chrome. Hämta det här: http://support.google.com/chrome/bin/answer.py?hl=sv&answer=95346

          Seg dator, första åtgärd: Defragmentera datorn! Gör såhär:
          Fragmentering gör att hårddisken får arbeta mer, vilket påverkar datorns prestanda. Diskdefragmenteraren samlar ihop fragmenterade data så att hårddisken fungerar effektivare.

          Öppna Diskdefragmenteraren genom att klicka på Start, Alla program, Tillbehör, Systemverktyg och Diskdefragmenteraren. Om du uppmanas att ange administratörslösenord eller bekräftelse, följer du uppmaningen.

          Klicka på Defragmentera nu.

          Diskdefragmenteraren kan behöva allt från flera minuter till några timmar för att slutföras, beroende på hur stor och fragmenterad hårddisken är. Du kan fortsätta att använda datorn under defragmenteringsprocessen.

          Städa även registret: http://pcskola.wordpress.com/2012/10/20/stada-registret/

          Låt Glaysoft sköta datorstädningen. Du hittar programmet här: http://www.glarysoft.com/

          Kram!
          /Skvitt

          • kao skriver:

            För mycket. Klarar det tyvärr inte. Har varit inne och kollat för jag vet inte vilken gång i ordningen. Men för mej är det ALLDELES för mycket med länkar och sidor hit och dit. När jag har flyttat får jag ta hit nån av de som erbjuder sina tjänster att rensa och fixa en dator för 500-700kr/timme. Känner ingen som bor i stan som kan ordna det till mej. Så fort jag försöker göra nåt själv så går det åt skogen.

            Kan inte ens ta bort vissa insticksmoduler för att t.ex kunna se vissa videos i inlägg etc, eftersom jag inte vet vilka jag ska ta bort och vilka som ska sparas. Hur ska jag kunna veta det? Är inte sån att jag kan ha flera sidor uppe och sitta och jobba och läsa en massa länkar hit och dit.

            Jag vill ju bara SKRIVA och LÄSA.
            ——–
            Får fixa sånt när jag har flyttat. Nu är det för mycket annat av allt, som upptar mina tankar. Vet inte ens om det hade gått ändå….

            Kram
            Kao

            • skvitt skriver:

              Men om man tar en sak i taget:

              Insticksmodulerna är typiska för Firefox. Du klagade ju på dem. Men använd då inte Firefox.

              Byt till Google Chrome istället. Det gör samma sak som Firefox = är en webbläsare. Hämta Google Chrome här: http://support.google.com/chrome/bin/answer.py?hl=sv&answer=95346

              När du har hämtat Google Chrome tillfrågas du om du vill importera bokmärken (favoriter). Klicka och importera.

              Sen var det ju detta med seg dator.
              Jag har förklarat förut, men du tycker det är för jobbigt. Det LÅTER jobbigt, men det är inte det.
              Defragmentera låter knepigt, men följ bara de steg jag beskrev för att hitta verktyget:
              1. klicka på Start
              2. klicka på Alla program
              3. klicka på Tillbehör
              4. klicka på Systemverktyg
              5. klicka på Diskdefragmenteraren
              Klicka sedan på knappen Fragmentera

              Låt Glaysoft sköta datorstädningen. Du hittar programmet här: http://www.glarysoft.com/

              Nu har du två länkar, är det så mycket?
              Och så har du en steg-för-steg-anvisning. Är det så mycket?

              Grejen är att du TROR att det är så avancerat och konstigt. Men pröva och se att det är inte knepigare än att lära sig att skriva en logg, skicka ett mail osv.

              Visa framtassarna nu, tjejen!

              Om du går i land med detta ska jag instruera dig så att du kan ge mig fjärråtkomst åt din dators inställningar. Då kan jag i vissa fall fixa en problemen i din dator via Internet.

              Kram!
              /Skvitt

              • kao skriver:

                Det stod lite annorlunda på min dator, men nu är nog fragmenteringen igång. Eller: den bör vara det.

                Sen tar jag itu med att byta till google chrome. Därefter hör jag av mej till dej: Med eller utan en bukett rosor 😉

                Kram
                Kao

              • kao skriver:

                …men det står att datorn automatiskt dfragmenterar varje onsdag kl.01.00, så det är kanske något annat fel…? Kanske är datorn för gammal? Hur lång är livslängden normalt för en dator?

                • skvitt skriver:

                  Det kan variera väldigt mycket, men jag tror ett medelvärde kan vara 5 år.

                  Jag ska skriva på PC-skolan om att trimma datorn. Får se när det kan vara klart.

                  Kram!
                  /Skvitt

  3. bloggarbjorn skriver:

    Det finns en medeltida variant på den där teckningen med räven och fåren, men där är det räven som predikar för gässen. Lite olikt i framförandet alltså, men meningen är densamma.


Kommentera

