Kategorier

Arkiv

LARS LINDSTRÖM

Reflektion

 

 

135 år som fattig pensionär, kan det vara något att sträva efter?

Fundera själv. Tänkvärt är det ju.

Tack till http://www.facebook.com/susanna.h.svensson, som tipsade om artikeln.

7 kommentarer on “LARS LINDSTRÖM”

  1. Peter Larson skriver:

    Gott 2013
    Och som Lindström skriver i slutorden: ”Vi har livet på oss”, men också bara livet på oss.
    Men ett helt nytt och ”olevt” år har alla förutsättningar att bli bra.
    Men det är förstås väldigt mycket som behöver göras.

  2. kao skriver:

    Läste det där. Vad är det att sträva efter?
    Gräsligt att leva så länge. Som Lindström skriver: 85 år om kroppen orkar och man inte är helt ensam.
    Och hur länge ska folk jobba? Om inte ungdomen får jobb förrän de är 60 år gamla, hur ska det då se ut? För jobben blir ju knappast fler om man inte bl.a friskar upp den offentliga sektorn.

    Reinfeldt är helt ute och cyklar när han vill att folk ska jobba tills de är 75. Vem vill ha en senil eller pre-senil galning som rotar runt på jobbet? Eller en som är helt slut i kroppen efter ett långt liv med hårt arbete?

    Bättre i så fall att man kan gå i pension och jobba lite extra då och då. Om man orkar. Elller vara mentor åt de yngre som tar över.

    Kram
    Kao

    • skvitt skriver:

      Jo, jag anställde en hemhjälp strax innan jul. En äldre kvinna.
      Varje dag tar jag bilen hem till henne och hämtar henne.

      När vi kommer till mig får jag hjälpa till att baxa upp henne för jag har ingen hiss. När vi kommer inom dörren sjunker hon genast ned i soffan och börjar pladdra: ”Var är jag, var är jag? Jag ska ju vara i skolan nu! Mamma, var är du? Mamma! Mamma!” Osv.

      Efter några timmar är hon hungrig. Då tar jag fram den passerade barnmaten, hänger på henne en haklapp och matar henne. Hon brukar protestera när jag stoppar skeden i munnen, men redan efter några skedar har hon fattat att hon bara ska äta.

      Sen vill hon sova middag. Jag bäddar ned henne i soffa. Efter några timmar vaknar hon igen för då börjar blöjan kallna. Då byter jag på henne och sedan kör jag hem henne.

      Rollatorn är en hopfällbar sort, så den går lätt ned i bagaget.

      Hon är en sån där FAS 3 så jag får 5000 för besväret varje månad.
      🙂

      Kram!
      /Skvitt


Kommentera

