Kategorier

Arkiv

”Fattigdom förknippar jag med Afrika”

”Ja men herregud,

det finns inga fattiga människor i Sverige tycker jag

Rubriken och resten ovan är sagt av Isabella Jernbeck, riksdagsledamot (M). Har hon likt en alien nedstigit från någon av yttre rymdens planeter?

Det är sådana politiker som drar ned välfärden för folk och är du inte rik, men har röstat på Alliansen, ställ dig då frågan hur du du tänkte då!

Läs rubbet här.

Så här presenterar hon sig på sin blogg:


”Jag är ledamot av riksdagen sedan valet 2006 – ett fantastiskt roligt uppdrag. Har varit ledamot av Försvarsutskottet i 4 år och är nu ledamot i Socialutskottet och Nordiska rådet. Viktigaste politiska uppgiften är att öka människors frihet över sin vardag och sina liv. Arbetar för ökad valfrihet och sänkta skatter. Men med en stat och kommun som ska ta sitt ansvar där det krävs. Ett företagarvänligt Sverige är en förutsättning för vår fortsatta konkurrenskraft och välfärd. Jag har också ett stort intresse för försvars- och säkerhetspolitik – där jag gärna ser ett ökat nordiskt samarbete och ett Nato medlemskap.”

Hon kan inte ens svenska! Det ska ju stå NATO-medlemskap, om det ska vara korrekt. Men inte ens det har hon lärt sig.

(Bilden lade jag ut här)

Fattigast av alla är de som är fattiga i själen!

13 kommentarer on “”Fattigdom förknippar jag med Afrika””

  1. imsy skriver:

    Hon borde kanske ta sig en sväng ut på stan mellan alla Riksdagssittningar….

    Kram!

    • skvitt skriver:

      Javisst, åka runt lite med taxi och se sig om i staden, samt betala med riksdagens kreditkort. Det kanske inte ger så hiskeligt mycket, men hon slipper chocken att se verkligheten som den ser. Jag menar, vi ska ju inte ta död på kärringen!

      Kram!
      /Skvitt

  2. kao skriver:

    Hon är en sån där typisk riksdagsmänniska som aldrig träffat en vanlig människa som är låginkomsttagare, arbetslös eller långtidssjukskriven. Hon är naiv och borde inte få vara med om att fatta beslut om människor över huvud taget.

    En spark i arslet ut och jobba några år på MC Donalds eller en nedläggningshotad fabrik, där kan hon börja undersöka om det finns fattiga människor eller ej. Och hur dessa mår…

    På kvällarna kan hon läsa svenska, så att hon behärskar språket bättre. Sen kan hon leva ensam med tre ungar i en förort och försörja dem på sin usla lön.

    Vaddå fattiga ‘bara i Afrika’, förresten ? Känner hon inte ens till världsdelen Asien? Sydamerika? Samt hur en stor del människor lever i USA idag? Hur man har det i de forna öststaterna, då främst Ungern, Bulgarien och Rumänien, men även hur det börjar se ut för människor i Grekland och Spanien för att politiker som hon beslutar över huvudet på medborgarna, som sen får betala priset?

    Har människan levt i en bubbla här hemma i Sverige?
    Usch!

    Kram till dej // Kao

    • skvitt skriver:

      Det hörs ju på hennes bubblande att hon lever i en bubbla 🙂 !

      Hur vore det om hon kastades ut i bostadslöshet en månad och fick stryka omkring och plocka tomburkar ur papperskorgar?

      Ja, herre Jesus så naiv människan är!

      Kram!
      /Skvitt

      • kao skriver:

        Jag skäms nästan å hennes vägnar, men själv lever hon i en fantasivärld. Sorgligt. Såna spån borde bort från sina poster. Men då blev de väl inga kvar….

        Det finns gott om dem även inom (S).

        Kram
        Kao

        • skvitt skriver:

          Det är väl sådana som SD menar vara den ”svenskhet” som måste bevaras!
          🙂
          Kram!
          /Skvitt

          • kao skriver:

            De är ju inte de intelligentaste jag känner till, men jag tror ärligt talat att de vet mer om verkligheten än den där kärringen. De har i.a.f levt i den, även om de inte velat kännas vid det nu när de är(varit) riksdagsledamöter. Och även om de inte fattat mekanismerna bakom varför de en gång tvingades leva i fattigdomsträsket själva – de tror ju det är invandrarnas fel…..
            😀

            Kao

  3. Grevinnan Blåst skriver:

    Herregud vad korkade människor det finns! Om hon gick ut och såg verkligheten som den verkligen är och talade med ”vanligt folk” för att se hur de har det så skulle hon kanske förstå. Men antagligen väljer hon att blunda för sanningen eftersom den skulle skaka den falska trygghetskänslan hon har i sin skyddande bubbla. Sanningen skulle sticka hål på den.

  4. alliansbeda skriver:

    ”Fattiga finns i Afrika” Det lärde man sig i skolan på 70-talet Sedan kom Bob Geldof på 80-talet. Bor hon i Sverige eller är hon bara dum eller spelar hon?

  5. Sverige är nog det enda land som har ett svart hål, vilket annars verkar vara förbehållet yttre rymden. Men vi har ett. Ett svart hål. Det kallas migrationspolitik med ett mindre svärtat namn. En tanke slog mig… får man skriva ”svart” förresten? Jag gör det ändå. Chansar. Gång efter gång äskar Migrationsverket tilläggsanslag i miljardklassen och där blir det aldrig några krav på besparingar. Utan där öppnar du plånboken, Fredrik. Alltid.

    • skvitt skriver:

      När jag föddes levde jag i 21 år innan jag gick ut på arbetsmarknaden och tillförde samhället en nytta med min produktivitet. Under tiden var jag en belastning på samhället, som ju samhället ser som en absolut nödvändighet. Det måste ju få pånyttfödelse om det inte ska gå under.

      Nu tar vi in invandrare.

      Oftast kommer de hit som vuxna. Många har god utbildning, läkare till exempel, och de får nöja sig med att städa, köra taxi osv. Jag vet, för jag åker mycket taxi.

      Dessa invandrare har inte kostat oss ett piss innan de kom hit, men jag gjorde det innan jag började arbeta.

      Kanske det vore på sin plats att räkna på hela kostnaden. Så om vi satsade på en relevant inskolning i vårt samhälle på invandrarna skulle det ge en bättre pay-off än vi får i dag.

      Alltså är det vårt eget fel att det ser ut som det gör. Och det ska vi inte skylla invandrarna eller migrationsverket för!

      ”Svart” får du gärna säga för mig, även ”neger”, eftersom jag inte ser något nedsättande i det. Jag har negervänner och det är inget fel på dem.

      /Skvitt


Kommentera

