Kategorier

Arkiv

imsys

Strävsamt går han sin runda varje morgon och plockar allt papper han finner i sin vagn. Ordentligt (nåja…) sorterar han ner sina fynd i kommunens renhållningskärl. Det är hans självpåtagna livsuppgift. Lycklig nöjer han sig med det lilla i tillvaron.

Belöning för hans mångåriga möda blev dock vräkning. Så lätt att göra fel när man tror sig göra rätt! Jag hoppas kommunen som väglett honom med vikten och kravet på sopsortering gett honom ett nytt boende!

 

View original post

9 kommentarer on “”

  1. Martin skriver:

    Vi lever i en värld där den som agerar utan uppenbar egen vinning på det, betraktas som knepig, som en galning. Ett passivt samhälle där man skall vänta på incitament innan man gör något, ofria människor som väntar på att bli tillsagda vad de skall göra. Men det är den fria människan som agerar, som arbetar, utan att bli tillsagd att göra det som är galen. Belöna de som agerar, det skall vara i egetintresse att lyfta arschlet från TV-soffan!

    The fools heaven is the wise mans hell.

  2. kao skriver:

    Det är höjden av dårskap att vräka en person som gör nytta för andra och naturen. En oegennyttig person. Tydligen får man inte tänka och agera själv, utan att fråga någon räknenisse först…även om man inte skadar en enda människa, och här verkar det ju vara tvärtom – han gör vad kanske kommunen borde göra..

    Men vad ligger mer bakom vräkningen, tro? Har han hojtat på nätterna eller spar sopor i lägenheten? Inte betalt hyran?

    Men det spelar ingen roll: han borde i så fall få hjälp, om det nu är vad han behöver, inte bli vräkt!

    Shame

    Kramar
    Kao

    • skvitt skriver:

      Tyvärr förtäljer ju inte historien varför han blev vräkt. Men det sjuka är att om soc hade stöttat, om det var att han blev efter med hyran, så hade det kostat mindre. För nu får soc skaffa fram en annan boendeform som kostar skjortan för samhället, om jag inte är ute och cyklar.
      Kanske bäst att jag cyklar lite!
      🙂

      Jag vet en som blev vräkt. Det var en odåga som söp lite för mycket och också blev av med jobbet. Han dog föresten strax senare på väg till livsmedelsbutiken för att panta ölburkarna. Pang, så föll han död ned.

      Men innan han hann att komma ur lägenheten sa jag till honom att han måste ju be soc om hjälp.
      ”Det har jag redan gjort”, sa han.
      ”Och vad säger de då?”
      ”Vi kan inget göra innan du står på gatan.”

      Snacka om byråkratiska regelverk!’

      Kram!
      /Skvitt

      • kao skriver:

        Det var tråkigt med din bekant som dog knall fall.

        Men visst är det så här ‘hjälpinstanserna’ fungerar: man måste vara totalt utblottad både ekonomiskt och bostadsmässigt innan man verkligen får hjälp. Då gnuggar de händerna och sätter igång Stora Apparaten. Då får de ju känna att de duger själva.

        Det värsta är att det ofta måste gå till personlig ruin innan nåt sker. Någon kan bli tillfälligt arbetslös eller långtidssjukskriven, men ha en under livet liten sparad slant på banken. Behöver inte alls vara särskilt mycket. Här pratar jag inte om de med förmögenheter. Men då måste personen först leva upp den sparade slanten och sälja bil och allt annat av värde innan soc träder in med nåder! Det tycker jag är åt helvete.

        Jag undrar hur många som tvingats sälja inte bara bil utan även sin lilla sommarstuga de sparat till i kanske 20-30 år, för att de råkat ut för ovanstående. Ett helt arbetslivs slit ska krossas för att kanske ett företag går i kk eller pga sjukdom.

        Tror det finns många som under alliansregeringen tvingats till just personlig kk. Och då ska de sparade pengarna och/eller de av försäljningen förvärvade räcka att leva på enligt socialhjälpsnormen!

        Blev det krångligt skrivet? Äh, jag tror du förstår vad jag menar.

        Ha en bra dag!

        Kram
        Kao!

        • skvitt skriver:

          Jag beskrev ju honom som både alkis och odåga och jag kan ju tillägga att han inte direkt var min kompis och inte ens någon som jag sörjde. Jag undrar om någon gjorde det. Så det är inget att beklaga och ska man beklaga så är det väl att han var som var.

          Du har rätt att man måste ner helt på knä innan soc hjälper till.
          Om han jag kände: jag vet inga detaljer, bara att han vräktes och antagligen av ekonomiska skäl. Det kan knappast vara något annat eftersom fastighetsägaren och han var kompisar och båda två bodde i samma lilla fastighet, meckade med bilar tillsammans och söp tillsammans!
          Så vad annat kunde det vara än att ägaren tröttnade på att inte få in hyran.

          Men om soc hade varit smidigt kunde de ju ha lånat honom pengar så han slapp att bli vräkt. Kanske hade soc fått tillbaka pengarna på sikt och då hade det inte kostat något. En sådan risk bör ju vara värd att ta för annars kostar det ju ännu mer än om soc inta hade fått igen vad de hade lånat ut. I stället för att ta en risk tar soc en garanterad förlust!

          Man måste verkligen ned på knä innan soc kommer till undsättning. Så i mitt fall måste jag först tömma min trygghetsbuffert på banken och sedan sälja lägenheten innan jag får ett endaste korvöre av soc om jag skulle behöva. Råkade jag i sådana omständigheter är det i min värld alldeles självklart att jag tömmer bankkontot innan jag skulle gå till soc, men jag vill inte sälja lägenheten och flytta till allmännyttan där jag får betala mer än dubbelt så mycket per månad för samma kvadratmeter bostadsyta, en 1:a. Mindre kan man ju inte ha.

          Och visst är det många som måste gå så långt för att få hjälp, som kostar soc mer än nödvändigt och i Alliansens Sverige blir de ju bara fler.


          Som du ser så rättar jag till din kommentar en aning och kan också påpeka att den inte blev krånglig det minsta.

          Kram!
          /Skvitt

          • kao skriver:

            Soc kanske borde ägnat sej åt de där gubbarna INNAN det gick för långt. LVM gäller väl fortfarande? Men soc har väl annat för sej än att ta hand om klienter….

            Ja, och sen kostar det skjortan.

            Jag hade också ett ekonomiskt sidostopp förut, skattade och vita pengar men ej synliga,. Tyvärr har jag tvingats leva av de pengarna och blir snart desperat över att det går så mycket pengar. Trots att jag aldrig köper något till just mej själv. Ja, en mobil för 900:-. Men aldrig nåt annat.

            Hade det varit rätt skulle min dotter betalat 7000:-/månad hemma, dvs hälften av alla kostnader inkl.mat. Men hennes lön är så låg att jag inte kan ta den summan av henne. Då skulle värdet i att arbeta inte finnas kvar för henne. Och det fattar jag.

            Därför är lösningen att vi byter så fort det går, men det tar ca 2 månader. Har just skickat in pappren, vi och de vi ska byta med. Så det blir väl i skiftet jan/feb om allt går som det ska.

            När jag bor själv kan jag leva mycket billigare och får dessutom 2000:- mindre i hyra.

            Kram
            Kao

            • skvitt skriver:

              Så det blir bättre i vart fall. Bra!

              LVM, ja, men det går inte att påtvinga folk det hur som helst och det hade varit ett övergrepp mot han jag kände ytligt. För så illa var det nog inte, även om jag kanske fick det att framstå så. Det var inte avsikten.
              Man skriver – och andra tolkar. Inte alltid man är så tydlig att det inte kan misstolkas.

              Kram!
              /Skriver.

              • kao skriver:

                Det är nog riktigt. Man ska egentligen inte ha en massa åsikter när man inte känner till bakgrunden. Nu talar jag om mej själv.

                Och LVM ÄR ett slags övergrepp och ska bara användas då det VERKLIGEN föreligger fara för en persons liv – och det verkade det ju inte göra här.

                Kram
                kao


Kommentera

