Kategorier

Arkiv

Västtrafik utsätter människor för livsfara

Trafikdöd som brev på posten

I förra inlägget (som tillkom genom att jag läste hos Felväsendet om en usel personalpolitik) fick jag denna kommentar, här återgiven med vissa stavfelsrättningar:

En sak som inte är rättspsyks fel, men mycket allvarligt fel. Det är att det är livsfarligt att åka kollektivt till Rågården. Redan när bygget påbörjades påpekade ledningen för Västtrafik att de måste flytta hållplatserna några hundra meter så att folk slipper gå på själva vägbanan från hållplatsen till arbetsplatsen. Vägen är smal som fan för bilarna så det är illa nog. Men det finns ingen gångbana eller trottoar bredvid. Det finns bara en vägren och den är ca 30 cm bred. På ena sidan denna remsa är det körbana och på andra sidan är det dike. Var ska man gå sen när det kommer snövallar? Kolmörkt är det också när de flesta ska gå till och från jobbet.

Det är bara en tidsfråga innan någon blir påkörd. Det gäller ju både personalen och patienter som kommer från permission och det kan då hända att dessa inte är helt stright på grund av missbruk.

Redan nu kommer och går personal. Det kan gälla hantverkare och det kan gälla vårdpersonal som nu går på kurser ute på Rågården.

Västtrafik har nu haft ett par år på sig att fixa detta, men inget händer. Sjukhuset har skrivit en skarp skrivelse till Västtrafik, men inget händer.

Och en sak till. De hållplatser som finns de tycks ha placerats på måfå. Där de ligger har väl knappast någon gått av eller på förr och nu när det kommer att gå av och på massor med människor bör det väl handla om service att ha platserna där de behövs och inte där de inte behövs.

Västtrafik brukar ju berömma sig för sitt säkerhetsarbete med staket vid hållplatser och mellan spårvagnarnas spår på hållplatser i stan och visst är det bra,

men där faran är som störst, alltså just där som jag påpekar, där bryr de sig inte det minsta.

Ska det vara livsfarligt att åka till och från jobbet, Västtrafik?

Kostnaden är minimal, men det spelar ingen roll. Vad kostar inte ett eventuellt vårdkolli per dygn? Och det kommer att inträffa om inget görs. Det är inte fråga om utan när. Sannolikt redan i februari när verksamheten startar upp, om inte redan innan.

Det här, Västtrafik, det är ren skandal att ni inte redan har åtgärdat det.

Du, Skvitt, kan du inte lägga upp bild på vägsnutten? Jag kan maila över en bild åt dig om det behövs.

Tack på förhand!”

Tack ”Personal” för denna information!

Jag gick in på Google Maps och tog reda på var detta rättspsyk ligger och kollade hur vägarna ser ut och det var ju hårresande det jag såg. Det finns ju inte en chans i helvetet att känna sig säker från och till hållplatsen för de som har ärende till inrättningen. Och det är stor skandal att Västtrafik inte gjort något ännu. Det begriper jag ju med den kroppsdel jag sitter på att det är i det närmaste att likna vid planerat mord att det inte har åtgärdats redan.

Jag tänker på hur det brukar gå till när privata företag etablerar sig på små orter. Då är kommunerna så angelägna att de i vissa fall ger bort tomtmark och de drar fram både vatten, avlopp, el och fungerande vägar med alla de faciliteter som kan höra till. Till exempel extra busslinjer, bra hållplatser och fina parkeringar. Företagen behöver inte betala någonting, eller symboliska summor.

Nu är detta inget privat företag. Det är en statlig inrättning om jag inte har fel. Kanske landstingsinrättning. Jag vet inte så noga, men privat är det i vart fall inte. Och då gäller tydligen helt andra regler. Då vill inte ens Västtrafik flytta på en hållplats!

Vad är det för diskriminering?

Så frågan är och ställs till Västtrafik: Är det här ni har planerat in vägsträckan som all annan säkerhet i trafiken ska vägas emot?

”Vår trafik är mycket säker om man jämför …!”

Större bild – klicka här.

Annonser

15 kommentarer on “Västtrafik utsätter människor för livsfara”

  1. Svante skriver:

    Kan det ligga i planeringen att man skall vara frikostig med permissioner, och hoppas?
    Svante

    • skvitt skriver:

      Ja du, vem vet. Men Västtrafik har ju inte det intresset och som kommentatorn påpekar har ju rättspsyks verksamhet skrivit till Västtrafik att ordna säker hållplats. Så de har tagit sitt ansvar för att skydda patienterna och personalen.

      För att nu vara lite elak så kan man ju istället fråga sig om Västtrafik samarbetar med begravningsbyråerna.

      /Skvitt

      • Svante skriver:

        Rättspsykiatrisk vård drivs av Landstingen, och Västtrafik av kommunerna i Västra Götaland tillsammans. Västtrafik gör som i Stockholm, man anlitar externa företag för att driva trafiken, genom anbudsförfarande. I Stockholm är det Landstingsägda SL, som är huvudman för kollektivtrafiken. Jag undrar om inte någon spelar under täcket.
        Svante

  2. Ann-Sofie skriver:

    Och vilka ursäkter ska Västtrafik ta till när det första dödsoffret kommer? Då lär det väl komma fram att krav har ställts på dem om att vidtaga åtgärder för att göra det säkrare.
    Det kommer att bli ett gotteämne för pressen att hänga Västtrafik. Det säljer lösnummer eftersom många är förbannade på företaget. Inte minst sedan de på kort tid har höjt priserna fast att det bara blir fler och fler som åker. Färre och färre tomplatser i bussar och spårvagnar ger ju större lönsamhet, men man höjer priserna istället för att sänka dem. Ofta finns inga sittplatser. Det går ju bra för Västtrafik numera när folk får det mer knapert och ställer bilen eller rent av säljer den. Se bara hur begagnadmarknaden för bilar sväller på blocket och andra annonssidor.

    Folk är förbannade helt enkelt och det handlar ju om mer än bara det. Bussar och vagnar som inte kommer för att det har blivit fel på dem. Man skiter i underhållet. Jag känner bussförare som tar ut en buss från garaget som en kollega just har kört in där för reparation. Inget har gjorts med bussen. In med den ene föraren som klagat på något som inte fungerar och ut med den igen med näste förare som inte visste att det var fel på bussen för fem minuter sedan och fortfarande är fel på den.

    De höjda priserna motverkar ju dessutom det uttalade syfet med trängselskatter, vilket dock inte är det sanna syftet. Men det är ju en annan sak.

    När det första dödsoffret kommer, då får Västtrafik stå där med skammen, men det borde leda till en kännbar dom för ansvariga på Västtrafik.

    All heder åt dig för att du tog upp detta. Kanske det leder till något innan det värsta händer. Jag uppmanar alla som bloggar och ser detta att själva ta upp det i sina bloggar. Själv har jag tyvärr ingen blogg annars hade jag skrivit om det jag också.

    • skvitt skriver:

      Hej Ann-Sofie.
      Tack för din eminenta kommentar. Och jag håller med dig att andra också bör blogga om saken, så jag uppmanar mina läsare att om ni läser detta och har en blogg så skriv gärna och använd mina bilder ovan om ni vill det. De visar ju tydligt hur illa det är med säkerheten för fotgängare.
      Jag beklagar alla som måste gå sträckan under nuvarande förhållanden och värre blir det ju när snön kommer. Då är det bara vägbanan att gå på, mitt ute i trafiken och mitt i mörkret.

      Stor skandal är vad det är.

      Kram!
      /Skvitt

  3. kao skriver:

    Det blir värre och värre med säkerheten över lag. Både på och utanför arbetsplatserna(vägen till arbetet). Man ‘kör så det ryker’ tills något händer, tummar på säkerheten (för att spara pengar till de välgödda direktörerna i kommunerna och deras fester och löner).

    Ett bra sätt för de cyniska styrande att decimera både patient- och personalstyrkan snabbt och effektivt, kanske?

    😉

    • skvitt skriver:

      Patienterna är de väl mer rädda om för utan dem får verksamheten stänga och då blir cheferna utan jobb.
      Men just i detta fallet är det ju inte psyket som man ska skälla på. Det är Västtrafik. Det kan inte ligga i deras intresse att deras kunder blir köttfärs på vägarna.
      Men de kanske inte har förmåga att tänka så långt. Det brukar ju inte vara en chefs bästa egenskap att tänka. 🙂

      Kram!
      /Skvitt

      • kao skriver:

        Sant. Du hade redan skrivit allt om Västtrafik, samt ”Personal”, så jag tog upp en annan aspekt av saken.

        Förresten kör väl cheferna bil, så de behöver inte riskera livet på väg till och från jobbet…

        Kram
        Kao

        • skvitt skriver:

          Politikerna i Göteborg har tjänstebilar och slipper då den tilltänkta trängselskatten. Den ska skattebetalarna stå för. I TV försvarar sig en politiker med att hans uppdrag är att kolla vägarna och då måste han ha bil för att kunna göra det.

          Jo, jo, men vad ser han då av den verklighet som gäller för kollektivåkarna?

          Jag säger då det. Politiker är som folk i allmänhet, ganska korkade och inkrökta.

          Men i det här fallet handlade det lika mycket om en politiker som ville försvara sina egna privilegier och det hade inte upprört mig om han var Moderat. Inte heller om han var Folkpartist, Centerpartist eller Kristdemokrat. De slår ju vakt om de besuttnas privilegier. Så det är helt i sin ordning att de skiter i kollektivåkare.

          Och som Socialdemokraterna har glömt all sin historia och ideologi, så hade det inte berört mig ens om det var en sådan klassförrädare som sa så.

          Men nu var det en Vänsterpartist som låtit sig korrumperas av arvode som lokal partipolitiker.

          Jag spyr!

          Han kör alltså sin tjänstebil dag ut och dag in, ledig dag likväl som i tjänsten. Och då ser han inget av sina väljares vardag.

          /Skvitt

          • kao skriver:

            Om han ska ‘kolla vägarna’ i sin bil borde han ju se hur personalen ska ta sej till och från jobbet. Att en v-politiker inte kan se längre än till sin egen bekvämlighet och sina privilegier är så sorgligt att man bara vill gråta.

            I övrigt tycker jag att politiker är mer naiva gällande hur verkligt folk lever än vad folk i allmänhet är.

            Kram
            Kao
            PS. Kolla mitt senaste inlägg. Du har kanske sett videon förut.

            • skvitt skriver:

              Jag ger fan i alla politiker och som du vet ger jag fan i hela det parlamentariska spektaklet. Då slipper jag gråta över att även alla v-partister har rättat in sig i det borgerliga ledet.

              Vänd parlamentarismen ryggen, vägra rösta, gå ut på gatorna – där finns det sanna parlamentet – gatans parlament, det enda demokratiska parlamentet!

              Ska kolla ditt inlägg.

              Kram!
              /Skvitt

              • kao skriver:

                Sant till stor del. Men där finns också en hel del folk som inte tycker som ‘gatans parlament’ – de är många. Dessutom är inte alla dumma i huvudet för att de inte tycker som just gatans parlament.

                Men att en stor förändring måste till, det är glasklart för mej.

                Kram
                Kao

          • Svante skriver:

            Om du ska berätta sådant får du köpa spypåsar till alla som läser.
            Svante


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s