Kategorier

Arkiv

Underskatta inte djuren!

De kan vara häpnadsväckande intelligenta!

 

Se fler filmer i kommentaren nedan.

8 kommentarer on “Underskatta inte djuren!”

  1. Hundar är inte dumma, vem trodde det ? Min lilla Bettan är ingen dumbom, lite småfeg ibland bara.
    Älskar dina påhopp på etablissemanget, du är så jävla bra ! Fortsätt med det !

    Kramar

    • skvitt skriver:

      Nej, hundar är verkligen inte dumma. Inte katter heller. Men mycket har ändrats när det gäller vår syn på djuren bara under den tid jag kan överblicka rent erfarenhetsmässigt. Och går vi tillbaka 100-200 år så är det en remarkabel utveckling av vår kunskap och förståelse för djuren. Då trodde man att de var själlösa maskiner.

      Sen kom Konrad Lorentz. Bortsett från att han var nazist, eller i vart fall åt det hållet, så hävdade han att djuren var ”känslovarelser med mycket litet förstånd”. Det var ett revolutionerande nytt sätt att se på dem.

      Sedan dess har mycket skett. Och under mina egna år från barnsben och tills nu har jag mer och mer insett djurens intelligens. Både av egen erfarenhet och genom sådan jag har sett på TV och läst mig till. Sålunda ligger en hund på ungefär ett 3-års barns intelligensnivå. Och de förstår en del av våra ord. Det är alltså inte som det sades för några decennier sedan att de bara hör på vårt tonfall vad vi säger och vill. De förstår orden. En hund i Österrike kan till exempel ca 350 ord och kan förstå en bild så att när manpekar på bilden kan den gå och hämta det fysiska föremålet bilden föreställer.

      En psykolog startade ett privat projekt som tidsfördriv när han gick i pension. Han ville testa gränsen för hur många ord det gick att lära en hund. Jag vill minnas att han kom upp i ca 3500 när jag hörde talas om experimentet och då var hunden ännu inte lastgammal.
      Undra om det är denna hund:

      När det gäller personlighet har man upptäckt att till och med fiskar, ödlor, insekter och spindlar har individuella personligheter. Och flugor kan ha egna vanor, samt uppvisar beteenden som kan tyda på att de drömmer!

      Delfiner, människoapor och elefanter är medvetna om sig själva och vet att det är dem själva de ser i spegeln. Här en intressant video

      Den målande elefanten:

      Papegojan Alex:

      Och bläckfisken som löser problem:

      Smart kråka:

      Och fåglar som matar fiskar:

      Och den smarte fiskaren:

      Så vi ska inte underskatta djuren, som sagt.

      Och om etablissemanget; hoppar det på oss så hoppar vi tillbaka, 🙂 eller hur?!

      Kram!
      /Skvitt

  2. kao skriver:

    Underbart! Översta videon i inlägget har jag sett förr. De i kommentaren till Agnetha ska jag kolla i kväll 🙂

    Som du vet är jag ett hängivet ‘fan’ av Animal Planet och kan även sitta en hel natt och kolla djur på internet. Har bl.a sett en massa djurfödslar, senast en noshörning på ett zoo.

    Men igår såg jag ett otroligt känslomässigt starkt avsnitt från 1976 om en forskare som mötte en stam på Papua Nya Guinea, pinaro-stammen(?) som då aldrig hade träffat en ‘vit’ man tidigare.

    Hundar är otroliga. Massor med olika kombinationer finns av djurmöten, djur som lever ihop på ett för oss märkligt sätt. Har du sett apungen och lejonet? Lejonet hade tagit mamman, men tog kärleksfullt hand om apungen – som tyvärr senare dog.

    Har även sett ett lejon med en pytteliten hjort eller kanske det var en gnu. Ungen gick före, lejonet lunkade efter. I och med att ungen inte flydde så väcktes modersinstinkterna hos lejonet i.st.f jaktinstinkterna.

    En annan grej är zebran, som nästan dränker ett lejon, som försöker ta den. Förnedrad och blöt sticker lejonhonan iväg från floden 🙂

    Kram
    Kao

    • skvitt skriver:

      Jag tror det var en leopard och apunge. I vart fall som jag minns det. Eller så är det två vitt skilda händelser.
      Hjorten (gnun?) har jag inte sett, men zebran och lejonet.

      En film, tyvärr mycket dålig bildkvalité, visar en smart cool zebra som tänker: ”Go for the eye!” Och vinner över krokodilen tack vare att inte gripas av panik. Det ska finnas en annan video med speakerröst och högre bildkvalité, men jag hittar den inte. Du får gärna lägga in den om du vet vilken det är.

      Kram!
      /Skvitt

      • kao skriver:

        Kanske det var en leopard och en apunge, eller lejon? Den översta videon verkar mest relevant för zebran och lejonet.

        Kram
        Kao

      • kao skriver:

        Nej, det var inte denna videon med zebran och lejonet. Den andra är lite annorlunda, kanske fotat av 2 olika personer ( på safari)? Där ser man tydligt kampen om livet/maten och ljudet /kvalite’n är mycket bättre.

        Kao


Kommentera

